Gondolatok erről-arról. Meg amarról. Így meg úgy. Meg amúgy is. Szóval blog. Vagy mi.

Miért nincs jó magyar film?

Best of Firestarter18 #14 - Válogatás 10 év (nem feltétlenül legjobb) posztjaiból

2016. május 03. - Firestarter.18

empty-theater.jpgMajdnem tíz évembe tellett, de végül rájöttem az okára: egy szűk kör nem engedi oda a tűz köré az igazán tehetséges embereket és az új arcokat. Meg is mutatom, hogyan csinálják.

 

 

 

 

 

2008. január 31.

„A minap valamelyik színvonalas kulturális ismeretterjesztő magazinban (talán fókusz) ríttak a mozisok, hogy nagyon kevesen nézik a magyar filmeket a moziban.
No, vajh mi lehet ennek az oka, ha úgy utána gondolt volna a mozimanager úr.

Talán mert a magyar filmek egytől egyik szarok? Ugyanaz a bugyuta történet, ugyanazokkal a nevetséges karakterekkel, ugyanazokkal a színészekkel, és ugyanazokkal a lerágott poénokkal.
Mindben van valami ócska szexjelenet, vagy legalább egy meztelen nő. Mindben vagy valami fingós-szarós poén, kiegészítve modoros és teljesen életszerűtlen párbeszédekkel és ripacskodó színészi játékkal. Nem is tudom melyik magyar film nézése után nem egyből a szánalmas szó jutott eszembe. Talán még az Üvegtigris első része után. Na, az még a maga műfajában elég jó volt, még röhögtem is rajta. Aztán a második részt már abban is elbaszták.
Régen még tudtak jó filmeket csinálni. Nem kell ide 3d full max trükkarzenál, az Indul a bakterházban sem volt. Jó történet kell, jó színészekkel. Nem ilyen színműfőiskoláról szabadult tehetségtelen alakok. Valahogy úgy érzem, hogy aki igazán tehetséges, az valamiért nem kerül a tűz közelébe.”



Sajnos a helyzet az azóta eltelt tíz évben sem változott sokat, már ami a magyar filmgyártást illeti. De legalább már tudom az okát, mert minden egyéb mellett az utóbbi időben a filmgyártásba és a filmírásba is belekóstoltam egy kicsit (hamarosan a mozikban!).

Ma, Magyarországon, kétféleképpen lehet filmet készíteni. Az első, hogy valaki nyer a lottón 1-2-3-5 milliárd forintot, és van olyan hülye, hogy ezt a filmstúdió létrehozásába fekteti, majd elkezdi kinyomni a jobbnál jobb független filmjeit. A másikat az, hogy pályázatot nyújt be az Andy Vajna nevével fémjelzett Filmalaphoz, melynek – nevéből adódóan – az (lenne) a feladata, hogy jó magyar filmeket dobjon a piacra, illetve segítse a tehetséges írók, rendezők és egy filmes emberek felkarolását.

Tegyük fel, hogy Gipsz Jakab bútorasztalos verejtékes munkával megírta élete fő művét, a Forgatókönyvet. Gondolja, hogy akkor benyújtja pályázatát a Filmalaphoz, ha nem is lesz belőle film, legalább útba igazítják, tanácsokkal látják el, esetleg munkát adnak neki a filmiparban, mert felfedezik tehetségét.

Hát de nem úgy megyen az! A Filmalaphoz nem lehet ám csak úgy pályázni! Pályázat benyújtásához szükséges, idézem:

– Legalább egy moziban bemutatott filmalkotás (a pályázat tárgya szerint nagyjátékfilm, egész estés dokumentumfilm vagy egész estés animációs film)
– Legalább egy A kategóriás nemzetközi filmfesztiválon vetített filmalkotás

Gipsz Jakab bútorasztalos arcáról lehervad a mosoly, hát honnan lenne neki moziban bemutatott filmje, meg hát még Kánban sem volt. De csak van valami kedvezmény vagy kiskapu kezdőknek, elsőfilmeseknek. Van:

– Első filmes pályázó nem pályázhat referenciával rendelkező producer nélkül.

Sajnos Kedves Gipsz Jakab bútorasztalos, úgy tűnik ön nem nyert. De milyen szerencse, hogy van egy pályázat, nevezett Inkubátor program, kifejezetten kezdőknek és elsőfilmeseknek! Nézzük hát azt, ott már csak nincsenek ilyen hülye feltételek. Hát, de. Ugyanis még forgatókönyv-fejlesztésre is csak rendezői diplomával lehet pályázni. A kör bezárul, Gipsz Jakab feladhatja hálivúdi álmait, örökre bútorasztalos marad.

Ráadásul ha valami csoda folytán leakasztana Gipsz Jakab egy producert a fogasról, aki mögé áll, akkor is csak a Filmalapnak megfelelő sablon szerint nyújthatja be a filmtervét: előre meghatározott módon és számban kell szekvenciákra bontania a filmet, előre meghatározott formában és oldalszámban. Hogy aztán ezt a sablont majd egy újabb sablon segítségével értékeljék. Alapötlet 1-5 pont, történet 1-5 pont, struktúra 1-5 pont, karakterek 1-5 pont, párbeszédek 1-5 pont. 0-17 pont nem ajánlott, 18-28 pont ajánlott, csókolom, kérem a következőt. A jelentkező meg kap egy két soros elutasítást. Ez valóban inspiráló, előremozdító, fejlesztő közeg, ami segíti az alkotási kedvet! De legalább most már tudjátok miért egyforma minden magyar film, hát mert a kreativitást eretnekségnek tartó sablonok alapján készülnek. A filmíró pedig nem az alapján írja meg a könyvét, hogy a nézőnek tetszik-e majd, hanem úgy igazítja, hogy a Filmalap döntnökeinek tetsszen. Nem a nézőnek, hanem a bizottságoknak készülnek a filmek.

De hát akkor kik szoktak nyerni ezeken a pályázatokon? Talán már ti is tudjátok a megfejtést, az a szűk kör, akik szinte egyedüliként csinálhatnak ma ebben az országban filmet, azok, akik senkit maguk közé (a húsosfazék mellé) nem engednek oda, nehogy tehetségtelenségük, egysíkúságuk, ötlettelenségük kibukjon.  A kör szűk, így a fazékból mindenki bőséggel lakomázhatik. Csak a legújabb pályázati döntést néztem meg, de nem csalódtam, amikor ismerős nevekbe futottam. Kálomista Gábor megvan? Na ő, vagy az ő köreibe tartozó cégek bármivel pályáznak, mindig nyernek pár forintot. Most éppen egymilliárd-tizenhárommillió-ötszázkilencvenezer-kettőszáznyolcvanhetet (Hang című film). De Pusztai Ferenc sem panaszkodhat, ő is hazavihet két pályázatával 900 milliót (Lajka, cigány az űrben). Nem csoda, hogy Gipsz Jakab forgatókönyvére nem maradt energia. Az eddig győzteseket itt lehet megtekinteni egyébként, nem friss a lista. Érdemes nevek illetve összegek szerint is sorba tenni a listát.

Mindez persze nem lenne baj, ha ez a szűk kör jó filmeket készítene. De hát mindannyian tudjuk, hogy ez nem így van. Pedig alapanyag lenne bőven. Kis ország vagyunk kis piaccal, egy valamiben tudjuk csak felvenni a versenyt a világgal, ez pedig a szellemi erőforrás. Az ország méretéhez képest elképesztő számban állnak rendelkezésre rendkívül tehetséges emberek, írók, forgatókönyvírók, színészek, rendezők, vagy csak olyan emberek, akik pazar dialógusokat tudnak írni, vagy épp van egy korszakalkotó ötletük egy történetre.

De velük senki nem foglalkozik, senki nem nyújt nekik bemutatkozási lehetőséget, senkit még csak nem is érdekel, hogy léteznek. Nehogy megzavarják a húsosfazék körül zsíros szájjal állókat. Nekem is volt szerencsém három-négy tucat olyan szinopszist vagy félig kész forgatókönyvet elolvasnom, melyekből egy kis segítséggel és egy hozzáértő producerrel pompás, szórakoztató mozit lehetne csinálni viszonylag alacsony költségvetéssel. Ráadásul ezek a nemzetközi piacon is simán megállnák a helyüket. Kár, hogy ezek senkit nem érdekelnek, még Vajna urat sem, aki pedig testközelből láthatta, hogy mire képes egy-két tehetséges ember, ha segítséget kap. Nem baj, a Lajka, cigány az űrben biztos jó film lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://firestarter-18.blog.hu/api/trackback/id/tr38682586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

umidmerchant 2016.05.03. 12:43:51

3 magyar filmet tudnék felsorolni az utóbbi 20+ évből, amire azt mondom, hogy 1. érdekelt egyáltalán 2. jó is volt 3. meg is maradt az emlékezetemben. Ezek a Moszkva tér, a Kontroll és a Liza a rókatündér. Pedig minden évben adok egy esélyt a magyar filmnek, de egyszerűen borzalmasak. A fenti okokhoz annyit tennék hozzá, hogy nem, nem tudnak a magyarok párbeszédet írni. Még a fenti három filmben is erőltetett volt a beszélgetések többsége. Valamint a színészek borzalmasak, mivel nincsenek kamerához szokva: mind színházi színész, ahol azt tanítják nekik, hogy a gesztusoknak még a hátsó sorban is látszódnia kell, valamint mindig jól érthetően kell beszélni - ez rögzül. Így amikor egy életszagú jelenetet kellene előadniuk a kamerának, közelről, minimalista gesztusokkal, az nem fog sikerülni, hanem ripacskodást láthatunk, hisz a kamera felnagyítja az egyébként is eltúlzott színészi játékot.
Úgyhogy a magyar filmek csak a történettel/eredetiségükkel/kép világukkal tudnak megfogni max.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.05.03. 22:13:53

Tökéletesen igaz, amit leírtál (mármint ami a Vajna-féle rendszert elemzi, a "mindenmagyarfilmszar"-"bezzegrégenjobbvolt" nosztalgia már annyira nem), de azért tegyük hozzá, hogy nagyon sokat változott a helyzet 2008 óta. Egyrészt ugye van már Filmalap, ami azt jelenti, hogy nem tök random osztják a finanszírozásokat, és ebből kifolyólag nem is évi 1-2 magyar film készül, hanem legalább 6-7, a nagy számok törvénye alapján pedig ennek megfelelően több is köztük a jó. És tegyük hozzá, hogy a Goda-Herendi-Hajdu-Mundruczó-stb. régi motorosok mellé azért csak odaférnek elsőfilmesek, konkrétan ők szállították az elmúlt évek értékelhető magyar darabjait: Saul, Liza, Isteni műszak, Víkend, Utóélet, Hurok, plusz nem Filmalapos, de akkor már a VANt sem hagynám ki.

Egyébként még az első új filmhéten volt egy teljesen nyílt pitch verseny, ahová bárki nevezhetett a forgatókönyv-ötletével, csak az volt a baj, hogy a 3 nyertesből ott is 2 olyan filmterv volt, ami tökéletesen illett a Filmalap eddigi paradigmájába (egy hollywoodi vígjáték-kopi meg egy üvegtigrises balkáni vígjáték-kopi). Amiben meg nem igazán látom a logikát, mert ha megfeszülünk se lesz egy magyar film nyereséges, akkor meg tényleg kár ennyire ráfeszülni arra, hogy bizonyos műfajokat és toposzokat kell erőltetni, mert azok lesznek sikeresek.

Magyarul Gipsz Jakab hiába menne oda a baromi eredeti és elképesztően ütős filmtervével, azt ilyen alapon úgy is elkaszálnák (ld. Pálfi esete a Toldival). Bár számomra az, hogy egy Víkend vagy egy Hurok elkészülhetett (de még valamennyire a Tiszta szívvel vagy a Parkoló is idetehető), éppen azt jelzi, hogy talán végre kiléphet a magyar filmgyártás a bugyuta romkomok és a cannes-i fődíjra kinevelt művészfilmek dichotómiájából.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.05.07. 18:25:38

@danialves: Amikor azt írtam, hogy minden magyar film szar, akkor még kicsi voltam, buta és csúnya :)
Valóban sokat javult a helyzet az elmúlt tíz évben, de ezt a belterjességet és az elit körökön kívülről érkező ötletek figyelmen kívül hagyását nagyon gyorsan fel kellene számolni, mert rengeteg potenciál vész így el, ami hosszú távon azoknak sem jó, akik most a tűz közelében ülnek.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.05.07. 18:56:39

@Firestarter.18: Jó, de az idézett rész után meg azt írod, hogy "Sajnos a helyzet az azóta eltelt tíz évben sem változott sokat" :P

Nézd, amíg az egész élén is egy olyan ember csücsül, aki producerként 2016-ban is még a 90-es évek akciófilmes sikereiből él (ahol, tegyük hozzá, minden Die Hard 3-ra jutott egy Dredd bíró), addig kódolva van a rendszerben, hogy olyanok is lehetőséget kapnak, akik 20 éve nem tettek le semmit az asztalra. Nekem is fáj, hogy Kern 6-szor tévéfilmesebbnek kinéző produkcióját küldjük a moziba a Félvilág helyett, a Toldi-ügy, ezek a mentorprogramok is, én is többször kifakadtam ezek miatt, ezzel nem akarok vitatkozni, csak a mérleg másik oldalára odatenni, hogy közben sok jó magyar film készül. És sorra buknak is meg a "minden magyar film szar"-hozzáállást mutató nézők miatt. Itt van a Hurok vagy a Tiszta szívvel, 10-ből 9 nézőjük szerette őket, és mégis orbitális bukás lett mindkettő.

Tudom, hogy nem Magyarországon élsz, úgyhogy nem mondom, hogy menj el és nézd meg te magad is őket, de én egy ilyen "miért nincs jó magyar film?" hozzáállás helyett szeretném azt a hozzáállást elterjeszteni, hogy igenis vannak jó magyar filmek és menjetek el megnézni őket! Mert ezzel üzenjük azt Vajnának, hogy köszönjük, nem Herendire meg Godára vagyunk kíváncsiak, hanem Reisz Gáborra meg Nemes Jelesre.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.05.07. 19:21:02

@danialves: Teljesen így van, egyszer azt érzem, hogy végre, valami jó történik a magyar filmgyártásban, aztán két perc múlva meg azt, hogy ugyanott tartunk, mint 10 éve. :)

Egyébként szerintem mikor egy néző azt mondja, hogy szar egy magyar film (vagy egy film általában), akkor azt azért mondja, mert tudja, hogy valami nincs rendben vele, csak nem tudja megfogalmazni, hogy mi ez. Valami zavarja, kizökkenti, nem tudja elsodorni, nem köti le. Talán a könnyedséget hiányolják, vagy a természetességet. Sokszor nem természetes a színészi játék, nem természetesek a párbeszédek, túl sterilek a díszletek, ilyen apróságok, amik mégis rontják az összhatást. Csak a néző nem tudja ezt így megfogalmazni, ezért rámondja, hogy szar.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.05.07. 21:49:08

@Firestarter.18: Persze, én nem is azt akarom mondani, hogy a nézőknek ne lenne igazuk egy-egy konkrét film kapcsán, csak sajnos túl sok embert ismerek, aki nagyjából az eredeti írásod születésekor hasonlóképpen leírta a magyar filmet, és ennek pont azok a darabok isszák meg a levét, amelyek rájuk tudnának cáfolni - ha valakit érdekelnének.
(Egyébként az is megérne egy misét, hogy mivel a forgalmazás nincs támogatva, szinte esélyük sincs komoly eredményekre ezeknek a produkcióknak.)

Egyébként erről a saját projektről, amit említettél, lehet valamit tudni bővebben? Vagy ez akkor a Filmalapos pályáztatásnál elhalt?

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.05.08. 16:39:39

@danialves: Van olyan projekt ami elhalt, van ami most hal el, és lesz ami el fog halni. :) Mivel - egyelőre- híján vagyok a posztban említett kiváltságoknak ezért én csak mint társíró szerepelek ezekben, szóval a fő irányvonalakat nem én szabom meg, hanem egy sok-sok éves filmes múlttal rendelkező ismerős akivel egy mentorprogram (talán a ContentLabos, ami szintén megérne egy posztot) révén ismerkedtem meg. Ő már évek óta harcol a Filmalappal, rendületlenül adja be a pályázatokat, ezekben segítek most neki. Várom, hogy legalább egy befusson, és én is tudjak önállóan pályázni majd. Mondjuk én inkább sorozatokban szoktam gondolkodni, az jobban is megy, illetve az szerintem még rosszabb helyzetben van itthon, mint a film. Itt egy jó hazai példát sem tudok felhozni, a Társas játék és az Aranyélet is ugye mind külföldi licensz. Talán értékesíteni is könnyebb egy sorozatot, mint egy mozifilmet.
Van egy másik, teljesen különálló projekt is, ez a fenti ismerős a fejébe vette, hogy nemcsak megírunk egy sorozatot, de önerőből le is forgatjuk a pilotját. Nos ez meg is történt, nulla forintból, kuncsorgott technikával, minimális stábbal, szabadidőben, amatőr színészekkel ez a pilot elkészült. Talán még az utószinkronnal meg a CGI -vel bíbelődnek, mert még erre is futotta. Én még csak nyers jeleneteket láttam, de az eredmény meglepően jó, a történet is ott van, és az amatőr színészek is nagyon ügyesek voltak. Állítólag egy csatorna már mutatott érdeklődést, szóval fingers crossed :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.05.08. 19:05:48

@Firestarter.18: Na, a ContentLabre kíváncsi lennék, az elsőre még én is küldtem be pályázatot. Két dolog maradt meg: az egyik, hogy Facebookon poénkodtak, hogy milyen sablonos megoldások születtek ami különösen is elegáns volt annak fényében, hogy ők sem éppen a világ legeredetibb sitcom alapötletét adták meg kiindulópontnak (ami nem baj, mert nyilván így világlik ki, hogy ki az, aki ebből is nagyot tud alkotni - csak akkor meg ne nevetgéljünk már azon, hogy a klisés ötletünkből klisés megoldást tudott kihozni a többség), a másik meg, hogy a nyertesek kihirdetésénél egyből jött a kommentáradat azzal, amit most te is írsz, hogy "na, mindig ugyanazok az arcok". Én akkor utóbbit betudtam a sértődött vesztesek hisztijének (főleg, mivel nekem egy név sem mondott semmit), de akkor ebben lehetett ráció?

Egyébként én magam is ismerek amatőrfilmeseket, sőt, magam is vettem részt ilyen projektben, úgyhogy szerintem amit ti is csináltok, abszolút járható út, én szurkolok, hogy legyen belőle valami.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.05.08. 20:40:24

@danialves: Az első ContentLabra az esélytelenek nyugalmával pályázta, mert e miatt azért nem költöztem volna haza. Az is bosszantó volt, amit te írtál, feldobtak egy blőd alaphelyzetet, és csodálkoztak, hogy klisék jöttek megoldásként. Ami egyébként egyáltalán nem baj, klisék nélkül nincsen film, illetve egy ócska kliséből is ki lehet jönni egy jó fordulattal. Sokkal jobb feladatot is kitalálhattak volna, ahol több irányba lehetett volna elindulni. Meg ugye ettől a két perces jelenettől még lehetett volna jó a szinopszis. A második pályázatot már csak megnéztem, mert ott még nagyobb hülyeség volt a feladat, nem tudom láttad-e.
Én anno utánanéztem mind a 12 bekerült egyénnek, már csak kíváncsiságból is. Nem mindenkit találtam meg, de akit igen az mind filmszakot végzett, de volt köztük befutott rádiós, vagy Jóban Rosszban színész (Gesztesi Máté), esetleg többkötetes író, aki történetesen osztálytársam volt általánosban, vagy mondjuk Kormos Anett, aki Dumaszínházas stand-upos. Ez is csak azért visszás, mert úgy hirdették a pályázatot, hogy itt nem számít ki vagy vagy mit tudsz, csak a tehetség. De ugye 60 ezer forintnál kevesebbért is adtak már fel elveket.
Azt sem igen lehet tudni, hogy ki a főnök, ugye Hámori Barbara csak vice-president, a president kilétét jótékony homály fedi. Egyszer a Kálomistával együtt adott interjút a Contentlabról, ha ő is benne van akkor már mindent értek :)
Ennek ellenére szurkolok nekik, mert ha sikerül eladniuk egy-két sorozatot esetleg külföldön is, az mindenkinek jó. De ahogy a kínálatukat néztem, hát nem igazán sikerült kilépni a magyar (tudjukmilyen) szitkomok világából.