Gondolatok erről-arról. Meg amarról. Így meg úgy. Meg amúgy is. Szóval blog. Vagy mi.

Mi kell ahhoz, hogy író legyél?

Így születik egy regény - 2. rész

2016. szeptember 26. - Firestarter.18

kep.jpg

Vannak olyan készségek és képességek amiket nem tudunk megkerülni, mindenképpen szükségünk lesz rájuk.

 

 

 

 

A net tele van olyan cikkekkel és útmutatókkal amik azt taglalják, hogy miképpen lehetünk írók, és mi kell ahhoz, hogy valaki jó író legyen. Ezeket most nem fogom felsorolni, mert egyrészt nem vagyok író, másrészt meg mindenki meg tudja keresni maga. Ugyanakkor azt is vallom, hogy nincsen általános érvényű igazság, inkább azt mesélem el, nekem mi kellett ahhoz hogy elhiggyem, meg tudok írni egy regényt.

Az első az írás szeretete. E nélkül nem megy. Ha valaki csak azért akar írni, mert az menő, vagy mert a gazdagság és a hírnév lehetőségét látja benne, annak van egy rossz hírem. Szeretni kell az írást, a történetmesélést, szeretned kell örömet okozni másoknak és szórakoztatni őket.

A második az olvasás. Ez többször átrágott közhely, de nem lehet elégszer hangsúlyozni. Aki nem olvas, abból nem lesz író. Se közepes, se rossz, se semmilyen. Ez sajnos így működik. Nem csak azért kell olvasni, mert az jól néz ki és trendi dolog. Azért kell, hogy rögzüljön az emberben, hogy mitől jó és mitől rossz egy írás. Mitől jó és mitől rossz egy mondat.
Ebből a szempontból szerencsés vagyok, mert kisgyerekkorom óta szeretek olvasni. Rendszeres látogatója voltam a könyvtárnak, és igen, én voltam az a hülyegyerek, aki nyáron elolvasta a kötelező olvasmányokat is. Igen, Az arany embert is. És még tetszett is. Ha az ember sokat olvas (jó könyveket, klasszikusokat) akkor egy idő után készségszinten fogja felismerni a jó és rossz írásokat, és maga is jobban fog írni.
Ha az ember sokat olvas, akkor a saját írásainak a gyerekbetegségeit is fel tudja majd ismerni. Tudni fogja mi klisé, mi elcsépelt frázis, mi megszokott fordulat. Tudni fogja - vagy legalábbis érezni fogja – milyen egy jó leírás, milyen egy jó párbeszéd. Minél fiatalabb korában és minél többet olvas az ember, annál több dolgot fog észrevétlenül, tudat alatt megtanulni és elsajátítani. Olyan dolgokat, melyeket felnőtt fejjel már csak sok-sok vesződség árán tud magáévá tenni.

Ez a fenti két dolog némileg általános érvényű igazság (pedig mondtam, hogy ilyenket nem tudok írni), a következő három viszont abszolút szubjektív. Csak nemrégiben, ahogy elkezdtem újra foglalkozni a regényemmel jöttem rá, hogy három nagyon fontos oszlopa van az én írásomnak.

Időrendben is első volt a naplóírás. Amikor a pókeres oldalon írtam a naplómat (akkor még nem blognak nevezték) akkor elkezdtem megtanulni, hogy egy-egy írásra hogyan reagálnak az olvasók. A visszajelzések, kommentek után tudtam, hogy ez a hasonlat, az a szókép most jól sikerült, ütött, vagy nem. Lassan megtanultam hogyan lehet egy hosszú íráson keresztül is fenntartani az olvasó figyelmét, hogyan lehet és kell horgokat elhelyezni egy írásban, hogy az olvasó ne tudja abbahagyni az olvasást. Több, mint 1600 bejegyzés van abban a naplóban, volt időm gyakorolni. Megtanultam tehát, hogyan lehet szórakoztatóan írni. Ez volt az első oszlop.

A második, és időrendben is ez a második, az újságírói munkám volt. Három évig dolgoztam újságíróként egy sportújságnál, ebből egy év főállás volt. A főállás már nincs meg, de azóta is rendszeresen fordítok nekik. Az újságírás által megtanultam az írás szárazabb részét. Figyelni a helyesírásra (igen, ebben a szövegben azért tuti maradt pár), figyelni a mondatszerkezetekre, hogyan kapcsolódnak egymáshoz a mondatok, hogyan épül fel egy bekezdés, vagy egy teljes írás szerkezete. Megtanultam tömören fogalmazni (a karakterlimit csodákra képes az emberi kreativitással) és jó címeket adni. A mai újságíráshoz hozzátartozik a provokatív, az embereket kommentelésre és reagálásra ösztöntő, érzelmekre ható írás is. Ez volt a második oszlop.

A harmadik oszlop a filmíráshoz kapcsolódik, amivel kb. másfél éve ismerkedtem meg. A filmírás is pont ugyanolyan, mint a regényírás, mindenki azt hiszi, hogy meg tudna csinálni egyet. Én is azt hittem. Aztán rá kellett jönnöm, hogy a fasorba se vagyok, mert ez is egy szakma, annak minden fortélyával és szabályával együtt. A legfontosabb, amit megtanultam, az a dramaturgiai szerkezet.
Stephen King a már említett Az írásról című könyvében azt írja, hogy ő sosem készít dramaturgiát vagy kerettörténetet, mert írás közben talál ki mindent. Nos, ez olyan őstehetségeknek mint ő, talán bevált, én mégis azt ajánlom minden kezdő írónak, hogy ezzel kezdje.

Sokkal könnyebb úgy írni, hogy tudjuk merre haladunk, hova és hogyan akarunk eljutni, mintha csak írnánk a vakvilágba. Biztonságot is ad, hogy van egy szamárvezetőnk, amit követni tudunk. Először írjuk le röviden az ötletünket, ebből hamarosan lesz egy szinopszis, ebből egy treatment, kialakulnak a fordulatok, a rövid dramaturgia, hosszú dramaturgia és egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy fejben kész a regény, már csak be kell gépelni.
Persze azért ez nem ilyen egyszerű, de ha ezeket a lépéseket követjük, akkor kevésbé lesz ijesztő a feladat. Nekem legalábbis sokat segített. Akár használhatjuk a már bevált filmes módszereket is. Ha a regényünket be tudjuk illeszteni a 8 vagy 14 pontos szekvencia keretei közé, akkor biztosak lehetünk benne, hogy jó a regényünk szerkezete. Hiszen tulajdonképpen a regény is egy film, csak ez az olvasó fejében játszódik le.
Megtanultam jelenetekben gondolkodni, megtanultam élővé tenni a szereplőket, elhelyezni a cliffhangereket, a dialógusokat, váltakoztatni a pörgős és lassabb részeket. A filmírás abban is segített, hogy hátra tudjak lépni, és egészében nézni a történeteimet. Honnan hová tart? A főhős cselekszik, vagy csak sodródik? Változik a személyisége? Hogyan hatnak rá a történtek? Vannak érzelmei? Hogyan változik a kapcsolata a többi szereplővel? Van súlya a történéseknek?

A filmírás megtanított arra is, hogy ne szeressek bele túlságosan egy történetbe, ha jó, meg kell írni, ha nem, el kell felejteni, vagy el kell tenni későbbre. Kezdő írók gyakori hibája, hogy évekig dédelgetnek egy kéziratot, javítgatják, toldozzák, foldozzák, és tulajdonképpen sosem készülnek el vele. Az csak EGY történet, írd le, fejezd be, felejtsd el, biztos vagyok benne, hogy még legalább tíz ilyen történet van a fejedben. Én legalábbis így vagyok vele, még az első regényemet se fejeztem be, de már megvan a fejemben a második és a harmadik is. De maradjunk csak az elsőnél, a következő részben el is mesélem hogyan vágtam neki, és milyen hányattatott sorsa volt a kézirat első pár oldalának.

A bejegyzés trackback címe:

https://firestarter-18.blog.hu/api/trackback/id/tr6611721845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2016.09.27. 14:46:09

Interaktív Irodalom II.

Kedves irodalombarátok és irodalombarátnők!
A tömegigény hatására folytatódik a nagy sikerű sorozat! Azok, akik a prózaalkotásban lelnék meg életük értelmét, de nem tudják, hogyan fogjanak neki egy novellának, most örömkönnyek párásíthatják el a tekintetüket, mert itt van az, amire mindig is vágytak, még ha talán nem is tudtak róla. Uccu neki, ugorjuk fejest a téma hűs tavába!

2. rész: novellaírási alapelvek

A jó novella ismérvei: a jó cím, az ütős nyitómondat, a remek téma, az élvezetes stílus, a jó helyesírás és a szellemes befejezés. Ezek nélkül lehet ugyan novellni, de minek?
Alábbi tesztünk szinte szájba rágja a csupa nagybetűs TUDÁS-t! Minden kérdésnél csak egy helyes (vagy három helytelen) választ jelölj(ön) meg!

1., Válassz(on) egy remek témát, ami magával ragadja a reménybeli olvasót!

a., a szürke hályog története az ókortól napjainkig
b., a fű növekedésének stádiumai a relatív birkasűrűség függvényében
c., a tarkóduzzanatok lélektana
d., a hóhér halála

2., Melyik lenne a legütősebb nyitómondat?

a., Többféle hályog létezik, de mi csak a szürkéről veszünk tudomást.
b., Anglia rétjei általában fűzöldek, de ez a birkáktól nem mindig látszik.
c., A középszerű pszichiáter lemondó sóhajjal tekintett a jelentéktelen páciens tarkóduzzanataira.
d., Üss meg, ha mersz! – kiáltotta a hóhér, majd az elítélt váratlan pofonjától bezuhant a guillotine alatti ládában mereven bámuló fejek közé.

3., Hogy írjuk helyesen az alábbi mondatot?

a., A jogszabályok szerint a hóhér halála hirtelen felindulásból elkövetett balesetnek minősül.
b., B lyoxabájoxerint a hó hérhalálajir telen felindulásból elkövetet balesetnak megnősül.
c., C jóg szabájók szerint a hohér halálla hirtellen fellindullásbóll ellkövetet ballesetnek minösűll.
d., D lyógszabályók szerrint a hóhérhal álla hirttelen fölindításbúl elkövett balesésnak min nősül.

4., Milyen stílusú egy jó novella?

a., unalmas
b., élvezhetetlen
c., élvezetes
d., élvhajhász

5., Melyik a legélvezetesebb stílusú mondat?

a., A hóhér… ööö… illetve az áldozat, nem, mégis a hóhér… izé… igen, végül is ő is áldozat… szóval vele történtek bizonyos dolgok… asszem…
b., A szúette bitófa nyikorgása a szélben interferenciába lépett özv. Lajtosné hintaszékének nyikorgásával, és ha özv. Lajtosné nem lett volna süket, minden bizonnyal nagyot sóhajtott volna, mert a zaj bizonyára zavarta volna, de nem.
c., A bárdolatlan modorú hóhér bárdja lesújtott ugyan a tönkre, de Jean-Jacques Mascarpone nem veszítve el a fejét, fürgén kitért a csapás alól és vádlin harapta ellenfelét, aki a váratlan fájdalom hatására zulu anyanyelvén sikoltott fel: Lokho libuhlungu!!!
d., A hóhér nem jól végezte a munkáját, ezért az áldozat, illetve a potenciális áldozat, hiszen nem lett áldozat, mert a hóhér hibázott, szóval megmenekült és a hóhér meg nem volt túl boldog ettől ám.

6., Melyik befejezést preferálná(d)?

a., A hóhér vérfagyasztó sikolya még sokáig visszhangzott a csalánban haldokló Jean-Jacques Mascarpone fülében, aki szemét az égre emelve csak ennyit mondott: „Ágyban, párnák közt jobb lett volna…”
Szegény süket özv. Lajtosné mindebből semmit sem vett észre.
b., Tehát így lett vége ennek a történetnek, ami, ha máshogy alakul, talán egész más véget ért volna, de akkor az nem ez a történet lett volna, hanem egy másik.
c., Meghalt hát a hóhér, de a főhős nem örült teljes szívvel, mert a töksüket özv. Lajtosné folyton ordibált vele és érezte, hogy előbb-utóbb őt is meg kell hogy ölje, hacsak idejekorán el nem viszi valami szokványos időskori betegség, vagy nem üti el egy szirénázó tűzoltóautó.
d., A hóhér diadalmasan emelte a magasba Jean-Jacques Mascarpone sajtszagú fejét, majd színpadiasan odahajította a csinos özv. Lajtosné lábai elé. Ő is odaborult és kérges szívét feltárva megkérte a kezét. A mosolygós szemű özvegy csak annyit kérdezett: He?!

7., Végezetül egy jó címet kell választani. Melyik legyen az?

a., özv. Lajtosné nagy szerelme
b., Szeletelt Mascarpone
c., A hóhér halála
d., He?!

Most számold/számolja össze a bejelölt betűjeleket! Ha 7 (azaz: hét) helyes, vagy 21 (azaz: huszonegy) helytelen jött ki, akkor gratulálok!

Most, hogy lehullott a novellaírásról a lepel, feltárult a titok, arra kérek mindenkit, hogy írjon egy novellát arról, hogy miért kerüljön be Frady Endre nagyon gyorsan a Nemzeti Alaptantervbe, hogyan legyen belőle emelt szintű irodalmi érettségi tétel és melyik téren álljon a ki által, milyen anyagból elkészült hatalmas lovas szobra!
A levelet zárt borítékban kell elküldeni a Nemzeti Közoktatási Minisztérium és az Emberi Erőforrás Minisztérium szakállamtitkárainak címezve. A borítékra írjá(to)k rá: „Frady Endrét minden magyar család könyvespolcára!”

Legközelebb regényt tanulunk meg írni.

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2015/06/interaktiv-irodalom-ii.html

Márk_Márk 2016.09.27. 15:35:38

Mondjuk nem ártana megtanulni helyesen írni, meg úgy általában megismerni a magyar nyelv szabályait.

Aki ezekhez hülye, mint jelen cikk szerzője, az inkább ne adjon tanácsokat, mert legjobb esetben is legfeljebb kiröhögik.

S.H. 2016.09.27. 16:48:54

Kedves blogoló!
A szubjektív tanácsaid boncolgatva... Véleményem szerint azért nem jó szubjektív tanácsokkal ellátni egy kezdő írót (igen, King megteheti egy ekkora életművel a háta mögött!), mert esetleg elfogadja-megfogadja a tanácsod, s nagy kerülőúttal jut csak vissza a rászabott hatékony módszerhez.
Jómagam (SOHA!) nem készítek vázlatot előre, mert nem vágyom megkötni kezeim, szeretem, mikor a történet elkezdi írni magát. Előfordult, hogy egy jó ötlet alaposan felforgatta a történetet, áthelyezte a súlypontokat, s kiiktatott vagy épp behúzott szereplőket.
"Sokkal könnyebb úgy írni, hogy tudjuk merre haladunk, hova és hogyan akarunk eljutni, mintha csak írnánk a vakvilágba. Biztonságot is ad, hogy van egy szamárvezetőnk, amit követni tudunk."
Átfogalmazva a mondataid: Sokkal könnyebb úgy írni, hogy nincsenek korlátok, hogy nincsenek előre leosztott lapok. Biztonságot és szabadságot ad az a tudat, hogy a történet váza ott van a fejemben, s a többi pedig kibomlik írás közben.
Ez az én szubjektív véleményem. Vagyis 1:1.
(Illetve King is ezt írja. Az ő tanácsait - bocs érte -, de hajlamosabb vagyok megfogadni.)
Kíváncsian várom a folytatást.

Márk_Márk 2016.09.27. 17:05:37

@Frady Endre:
Neked viszont lehet, hogy írni kéne, akár könyvet is.
Értelmük nem sok lenne, de röhögni biztosan lehetne rajtuk. És az már valami, mert legalább szerzel az embereknek néhány vidám percet, szóval már nem éltél hiába.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.09.27. 17:24:05

@Márk_Márk: Hanem hagyok benne hibat, akkor nem tudtal volna kommentelni, szoval szivesen.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.09.27. 17:31:06

@S.H.: Ki vagyok en, hogy keretlenul tanacsokat osztogassak masoknak? Ezek szigoruan csak szubjektiv velemenyek es tapasztalatok.

...khm... 2016.09.27. 18:11:04

@Firestarter.18:
" Ki vagyok en, hogy keretlenul tanacsokat osztogassak masoknak?"
Mégis azt teszed.
Azt én sem értem, mi a fenének.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.09.27. 18:53:55

@...khm...: Mutasd mar meg, hogy hol. Egyebkent meg nem kell neked mindent ertened.

aricsek 2016.09.27. 19:28:29

@S.H.:"... inkább azt mesélem el, nekem mi kellett ahhoz hogy elhiggyem, meg tudok írni egy regényt." Biztosan az én szövegértésemmel van baj, elnézésed kérem érte! Sehol nem találom "mámegmán" azokat a tanácsokat. :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.hu/ 2016.09.27. 19:40:13

@Márk_Márk: Kösszy! Két e-könyvet már írtam. A "Tonnás veréb" c. verseskötetemet hárman vették meg, míg az "Egy gondolaénekes rejtélye" c. prózásat kereken egyvalaki.
Ez a négy ember viszont valószínűleg jókat röhög, ami gyógyítóan hat rájuk, mert "A vidám szív a legjobb orvosság" /Példabeszédek 17:22/ :)

aricsek 2016.09.27. 19:43:18

@S.H.: Tényleg bocsánat, most nézem, mekkora ökör vagyok! :D A komment @...khm...: kartársnak szólt!

S.H. 2016.09.27. 20:13:48

@Firestarter.18: A bejegyzésed címe: Mi kell ahhoz, hogy író legyél?
Hiába írod, hogy véleményed szubjektív, attól a pillanatttól, hogy ellentmondasz a Teáltalad idehozott Kingnek, s nyomatékosítod, miért kell szerinted mégis előre megtervezni s vázlatot készíteni a regényről, bizony-bizony tanácsot adsz!
"Ki vagyok en, hogy keretlenul tanacsokat osztogassak masoknak? Ezek szigoruan csak szubjektiv velemenyek es tapasztalatok."
Nem tudom, ki vagy, de azt nagyon megtanultam, hogy minden ember zseni valamiben. Úgyhogy valamiben zseni vagy Te is, az itt kommentelőkkel (és persze a világon élő összes emberrel) együtt.

S.H. 2016.09.27. 20:15:06

@aricsek: Semmi baj, én is néztem már el a "célszemélyt" válaszkomment közben. Legyen szép estéd!

Untermensch4 2016.09.27. 20:37:43

@Márk_Márk: Nem ártana az előíró nyelvészeti megközelítés helyett a leírót kipróbálni. Az összes ilyen jellegű stressztényezőt kiiktatná az életedből és több időd maradna eredményesebb dolgokra.
Másrészt megneveznéd azt a hatályos jogszabályt ami "a magyar nyelv szabályai"-nak kötelező mivoltáról rendelkezik?

tantum verde 3 2016.09.27. 20:55:29

@Untermensch4:
Jaja, az ostoba faszok, mint te is, akik nem tudják megtanulni a helyesírást, mindig ezekkel a dumákkal szoktak előhozakodni.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.09.27. 22:40:44

@S.H.: King is csak a sajat velemenyet es modszereit irta le, sosem allitotta, hogy ez az univerzalis igazsag. Ez nem matematika, itt nincs megoldokeplet, vagy metodus amit ha betartasz akkor a vegen lesz egy regenyed. Pont ez a szepsege, hogy mindenkias es mas modon ir.
A cimek pedig, mint azt bizonyara te is tudod, a figyelemfelkeltest szolgaljak.

Ulysses99 2016.09.28. 08:19:55

Szerintem fölösleges a kérdésen összeveszni.Itt egy kis írás, ami megvilágítja a két alapvető írói típust (persze rengeteg átmenet lehetséges a kettő között). KIng nyilván a kertészkedő fajta. :)

moskatanita.blogspot.hu/2014/06/iroi-kerteszkedes-es-tervezes.html

S.H. 2016.09.28. 10:06:35

@Firestarter.18: Bocs, de King nem a véleményét írta le, hanem egy hatékony módszert! Elolvastam korábbi bejegyzésed, s akkor értettem meg, hogy még nem írtál egyetlen regényt sem, tehát nincs kellő rálátásod a dologra.
Az első, amit illendő megtanulni: az olvasóid tisztelete.
Ha kívánod, rávilágítok, hogy ebben a bejegyzésedben mennyi butaságot hordtál össze.
Legyen szép napod, sok sikert az íráshoz.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.09.28. 11:35:24

@S.H.: Regen olvastam mar, de egeszen biztos vagyok benne, hogy azt is leirta, hogy ez egy modszer a sok kozul, ami neki bevalt, ahogy o ir, es ami nem mukodhet mindenkinel. Pl. szerinted George R. R Martin meg tudta volna irni a Tuz es Jeg dalat jegyzeteles es vazlatozas nelkul?
Meg egyszer elmondom, ez nem tippgyujtemeny, nem utmutato, nem tananyag. Ezekben a bejegyzesekben a sajat gondolataimat es tapasztalataimat jegyzem le elso regenyem irasa kozben. Irhatnam egy kockas fuzetbe is a fiokba, de arra gondoltam talan valaki erdekesnek talalja majd.
De szivesen varom milyen hulyesegeket irtam.

S.H. 2016.09.28. 16:29:35

@Firestarter.18: Sehol sem említettem, hogy hülyeségeket írsz. Pusztán azt jeleztem, hogy sok a butaság benne. Mielőtt azonban nekilátnék szemezgetni közülük, néhány megjegyzés: King valóban említette abban az általad idézett művében, hogy ez az ő módszere. Ugyanakkor! Mivel ez egy működő módszer (és ráadásul nálam is működik, pedig nem beszéltem össze a nagy íróval), nem értem, miért javasolsz mást, s ezt a más módszert miért támogatod meg érvekkel. Teszed ezt úgy, hogy egyetlen regénnyel sem rendelkezel! Egy regény nélküli író arról ír, mi kell ahhoz, hogy író legyen valakiből!
Na, a lényeghez:
"Először írjuk le röviden az ötletünket, ebből hamarosan lesz egy szinopszis, ebből egy treatment, kialakulnak a fordulatok, a rövid dramaturgia, hosszú dramaturgia és egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy fejben kész a regény, már csak be kell gépelni. "
Az idézett mondatod képtelenség komolyan venni.
"Persze azért ez nem ilyen egyszerű, de ha ezeket a lépéseket követjük, akkor kevésbé lesz ijesztő a feladat."
Az alkotás sohasem ijesztő. Az alkotás, a művészet a legnagyobb csoda.
"Ha a regényünket be tudjuk illeszteni a 8 vagy 14 pontos szekvencia keretei közé, akkor biztosak lehetünk benne, hogy jó a regényünk szerkezete."
Ezeket a megállapításokat mire alapozod? Nagyon rossz szerkezetű regényt is be lehet illeszteni az általad kreált keretek közé.
"Kezdő írók gyakori hibája, hogy évekig dédelgetnek egy kéziratot, javítgatják, toldozzák, foldozzák, és tulajdonképpen sosem készülnek el vele."
Ez nem hiba, és a rutinos írók is járnak néha így (pl. King).
"Az csak EGY történet, írd le, fejezd be, felejtsd el, biztos vagyok benne, hogy még legalább tíz ilyen történet van a fejedben."
Ez nem csak egy történet, ez MAGA A TÖRTÉNET! Ez egy irodalmi alkotás. Írd le, csiszolgasd sokáig, szeresd vagy épp utáld a szereplőid! Nőjenek csak hozzád a karakterek! Így tudod figyelni, építgetni őket. A történetnek még sokáig kell dolgoznia Benned, hogy mire kikerül az olvasó elé, jó legyen.
King azt tanácsolja, hogy amint kész a mű, ne foglalkozzunk vele legalább hat hétig. Tartom én magam is!
Legalább ennyi idő kell ahhoz, hogy utána képesek legyünk "olvasóként" (és nem alkotóként) tekinteni a regényre. Újraolvasás, javítás. Meg kell tisztelnünk az olvasót azzal, hogy nem félkész tucatárunk lökünk elé, hanem valóban irodalmi alkotást teszünk az asztalára.
Ez a minimum.
Sok sikert az íráshoz. Legyen szép estéd.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2016.09.28. 17:16:33

@S.H.: "miért javasolsz mást"
Miert ne javasolhatnek? Az olvaso pedig eldonti neki mi mukodik. King boven nem volt kezdo iro amikor megirta elso regenyet. Egy teljesen kezdonek tovabbra is allitom nagy segitseg ha dramaturgiat ir. Alapozom mindezt arra, hogy sok amator irast olvasok amiken latszik, hogy egy szuszra irtak oket, "ahogy jon". Igy pedig tele vannak kovetkezetlensegekkel, logikai hibakkal, sehova sem vezeto szalakkal. Tiz eve irok, rovidebb irasoknal nyilvan nem hasznalok jegyzeteket, de egy forgatokonyvet lehetetlen e nelkul megirni, es ahogy tapasztalom egy regenynel is nagy segitseg

"Az idézett mondatod képtelenség komolyan venni."
Nem ertem mi a problemad ezzel a mondattal.

"Nagyon rossz szerkezetű regényt is be lehet illeszteni az általad kreált keretek közé."
Tevedes. Egy roszul felepitett, rossz szerkezetu regenyt nem fogsz tudni megfeleltetni a 14 pontos szekvencianak pont azert, mert nincsennek meg benne a megfelelo szerkezeti elemek. Ezt egyebkent nem en krealtam, hanem nalam okosabb filmesek pont azert, hogy a tortenetek megfelelo dramaturgiajat le tudjak ellenorizni

"A történetnek még sokáig kell dolgoznia Benned, hogy mire kikerül az olvasó elé, jó legyen"
Nem a szokasos pihentetesrol es javitasrol beszelek, hanem arrol, amikor valaki keptelen befejezni egy tortenetet. Beszeltem olyan kezdo iroval, aki 12 eve ir egy tortenetet. Mar regesreg befejezte, de tovabbra is toldozza, foldozza, matat vele. Jobb nem lesz tole, de keptelen elengedni.Ennek semmi ertelme, ilyen alapon soha egy regeny sem keszulne el, mert mindig van mit csiszolni es alakitani rajtuk.
Sokaig kell dolgoznia a tortenetnek benned, igen, de iras elott es alatt, nem utana. Pont ezert jo dramaturgiat irni, mert ez a dolgozas es erlelodes lezajlik annak irasa kozben, es nem kell utolag tucatszor atirni a tortenetet, ami sokkal nehezebb.
Koszi a kommenteket.

S.H. 2016.09.28. 19:36:36

@Firestarter.18: Nagyon szívesen! Máskor is kommentelek majd, de a parttalan vitát kerülöm. Melyik kiadó adja ki a műved?

Untermensch4 2016.09.28. 21:00:53

@tantum verde 3: Más ostobák pedig pitiáner személyeskedő trollkodással hozakodnak elő.
A "nem tudják megtanulni a helyesírást" az hogyan mérhető? Az iskolai évek alatt úgynevezett "osztályzatokkal" csinálták ezt, 1-5 -ig skálázva, a részpontszámokból lehetett durván százalékolni is. A "jó" és a "kitűnő" keresztnevet a 4 és 5 számjeggyel jelölt osztályzatok kapták, a többinek az elnevezése (csökkenő sorrendben) "közepes", "elégséges" és "elégtelen" volt. Minden lehetséges nézőpontot megvizsgálva arra jutottam hogy "jó" és "kitűnő" osztályzatok elérése a (magyar) nyelvtan tantárgyban, főként a helyesírásra kihegyezett dolgozatokat tekintve, annak a jele hogy megtanultam a helyesírást, még ha elő is fordulnak központozási hibák (főleg ha azok a szöveg értelmén és érthetőségén nem változtatnak).
A helyesírás ilyesfajta megtanulása után kb. 15 évvel szereztem először tudomást a "leíró nyelvészet" mint kifejezés létezéséről és annak tartalmi hátteréről.
Másrészt megneveznéd azt a hatályos jogszabályt ami "a magyar nyelv szabályai"-nak kötelező mivoltáról rendelkezik?

joskapista43 2016.09.30. 12:38:39

Szia Fire a legelejétől nyilvánvaló, hogy őstehetséged van az íráshoz + az örömödet leled benne. A kezdeti ösztönből történő próbálkozások is köröket vertek rengeteg már befutott íróra.

Persze a tehetség csak akkor ér valamit, ha megfelelő szorgalommal is párosul, szóval azért ne szálljon a fejedbe a dolog, milliónyi tehetséges focista van aki szeret focizni, de messi meg ronaldo csak azokból lesz, akik emellé kőkeményen dolgoznak.

Neked mindenképpen érdemes ezzel a dologgal foglalkozni, a fogalmatlan faszokra meg kár az idődet vesztegetni.