Gondolatok erről-arról. Meg amarról. Így meg úgy. Meg amúgy is. Szóval blog. Vagy mi.

Őszi fáradtság

2017. december 01. - Firestarter.18

faradtsag.jpgVan úgy, hogy tudjuk, hogy mi lenne a dolgunk, lelkünk egy kis darabkája tán még vágyik is rá, és sürgetőleg birizgálja a halántéklebenyünket, de nem akkora elánnal, hogy ez ki tudja rángatni az embert a kedvetlenség szürke, ragacsos lekvárjából.

 

 

 

 

Ennek tetejébe még el is kapott a szokásos őszi taknyolódás, ami nem annyira súlyos, hogy az ember feljogosítva érezze magát arra, hogy egész nap az ágyban dögöljön, de annyira azért kellemetlen, hogy mindenféle szellemi és fizikai munkát tízszerte nehezebbé tegyen. Mint például a blogolást, vagy az írást. Most megerőltettem magam a kedvetekért, amire nagyon büszke vagyok, mert az imént összehajtogattam a ruhákat, amitől annyira elfáradtam, hogy teljesen indokoltnak tartottam, hogy ledőljek egy fél órára.

Egy hete minden reggel tompa és kitartó fejfájással ébredek, amit okozhat agydaganat, vagy az, hogy az orrdugulás miatt nem alszom túl jól. Ez pedig olyan orrdugulás, amin nem segít az orrcsepp sem, mert amint egy kicsit kitisztulnak az orrjárataim, valami iszonyúan elkezdi csavarni, hogy két percen belül megint szétfeszíti a takony. De ha használna, akkor is spórolni kéne az orrcseppel, mert akármilyen hihetetlen, itt nem lehet normális orrcseppet kapni, ami viszonylag megmagyarázza, hogy miért szipog non-stop az ÖSSZES ír.
Leülsz érted enni a kantinban, és 5.1-es térhangzásban azt hallod, hogy hat ír szívja a taknyát körülötted. Ugyanez boltban, utcán, vonaton, kocsmában, bárhol. Pedig azért a papír zsebkendőt itt is rendszeresítették, becsszó láttam a teszkóban. Igaz, hogy 67 centbe kerül 100 darab, de hát talán be lehet rá ruházni.

Na igen, szóval ott tartottam, hogy nincs itt rendes orrcsepp, otthonról kell csempészni a Novorint, mintha valami illegális kábítószer lenne. Egyszer vettem itt valami orrsprét, mentolos-fenyős-eukaliptuszos cucc volt, a használati útmutató szerint fel kell helyezni az orrnyílásba, az ember megnyomja a kioldószerkezet gombját, ami a jótékony matériát az ember fejibe juttatja. Na, így is tettem, megnyomtam a gombot, mire a cucc olyan erővel lövellt ki, hogy éreztem, ahogy koppan a koponyám belsejének tetején. Mondanom sem kell, hogy az orromat nem tisztította ki, de két napig sajgott belül a fejem.

De valahogy minden gyógyszer és medicínia olyan lagymatag itt. Vagy az én posztkommunista gyógyásztaton felserdült szervezetem már nagyobb dózisokhoz szokott hozzá, nem tudom. Az itteni megfázás elleni italok annyit érnek, mintha langyos levegőt inna az ember, szóval, ha majd az látjátok a hírekben, hogy „Száz csomag Neo-Citrant találtak a határőrök a magyar férfi poggyászában”, akkor az én voltam. De ugyanígy az itteni izomkenőcsök helyett akár lekvárt is kenhetnék magamra, ráadásul állítom, az jobban be is szívódna, a szemcsepp helyett meg reggeli harmatot is preckelhetnék a szemembe.

Szóval most itt ülök az ágyon, és a hatalmas ablakon át bámulok ki a vastag, nyirkos szürkeségbe, mely úgy tapad az erdő kopasz fáinak fekete törzsére, a búsan zúgó patak piszkos habjaira árnyat vető kőhídra, és úgy általában az egész, ködtől összezsugorodott, üres világra, mintha meg akarna fojtani mindent, amiben akárcsak egy cseppnyi élet is lakozik.

Kedvemen az sem segít sokat, hogy a könyv borítója még mindig nincs kész, ráadásul a grafikus mellett már a kiadó kapcsolattartója is felszívódott, ami egyrészt azt jelenti, hogy szinte kizárt, hogy meg tudjon jelenni idén a könyv, másrészt meg talán azt, hogy Bróker Marcsika kiadójával szerződtem. Egyébként biztos nagyon sok megrendelésük van, ezt már abból is leszűrtem, hogy a kapcsolattartó hol vasárnap fél tizenegykor írt, hol hétköznap hajnal fél háromkor. Na, de akkor is.

Elkezdtem közben írnia következő regényt, és ezt most csak azért írom le, hátha így nagyobb motivációm lesz folytatni. Rögtön eszembe is jut Dickens, aki kifejezetten utált írni. Képzeljük el mire vihette volna szerencsétlen, ha még szeretett is volna írni.

Kicsit irigylem ilyenkor az olyan embereket, akik megszállottjai tudnak lenni valaminek, mindegy, hogy jól, vagy gyengébben csinálják azt a valamit, de minden nap kitartóan leülnek mellé, és 8-9-10 órákat beleölnek, alig tudják abbahagyni, és másnap alig várják, hogy újra elkezdjék. Igen, kifejezetten irigylem az ilyen embereket, mert bármennyire is szeretek írni, néha a hátam közepére sem kívánom az egészet.

Talán ezért, talán az „aki nem tudja, tanítja”-elv alapján jelentkeztem az egyik kiadó által indított féléves szerkesztő-képzésre, mely fél év állítólag profi irodalmi szerkesztőt farag az emberből akkor is, ha kézzel-lábbal tiltakozik ellene. Múlt héten adtam le a felvételi feladatokat és az írói pályafutásomat összefoglaló életrajzomat, ami elég rövid, mégis izgalmas volt. Mindössze négy embert vesznek fel, és fogalmam sincs, mik az esélyeim. Három regény részletét kellett megszerkeszteni, volt egy abszolút kezdő, egy haladó, meg egy már-már profi szöveg, és ezekbe kellett belekontárkodni. Aki nem látott még megszerkesztett szöveget, nos valahogy ilyen csúnyán néz ki:

szerkblur.jpg

(Nem a szemetekkel van baj, szerzői jogok miatt homályosítottam el a képet, mint a Kulcsár Attila arcberendezését.)

Úgy nézzétek ezt az egy oldalt, hogy ez egy órai munkámba került. Összesen tizennyolc oldalnyi anyagot kaptunk, ez 18 óra szerkesztés volt, plusz az elemzések megírása még 3x1, plusz még egy gyerekverset is elemezni kellett, amihez aztán végképp nem értek, de ezt legjobb tudásom szerint igyekeztem titkolni. Ha bekerülök a képzésre, az mindenképpen hasznos lesz, mert a másik oldalról is megismerem a szövegalkotás művészetét. Sőt, még arra is választ kaphatok, hogy mitől retró a regényem, hehe.

Közben befejeztem a Szellemváros olvasását, mély nyomot nem hagyott bennem. Szépen ábrázolta az író, hogy miként éli meg egy skizofrén a skizofréniáját, de maga a háttértörténet annyira nem kötött le, és a megoldás is kicsit fantáziátlan volt számomra.

Sokkal jobban tetszett Kingtől a Hosszú Menetelés, amitől kicsit féltem, mert van pofája úgy reklámozni a fülszövegben a kiadónak, hogy az „Éhezők viadalához hasonló világ”, ami összehasonlítást én kérek ki King nevében. Egyike King korai műveinek, így egy picit csiszolatlan, nyers, de talán pont e miatt a nyersesség miatt működik olyan jól. A befejezés itt sem tetszett annyira, illetve én vártam egy Kinges csattanót még, talán ezért volt egy kis hiányérzetem.

Aztán Kingtől egy nyurga bakugrással átlendültem Fekete Istvánra és a Téli berekre, ami valahogy kimaradt eddig. Most már biztos vagyok benne, hogy annak idején az írókat betű/forint alapon fizették. Ennyi fölösleges töltelékszöveget én regényben még nem láttam, szinte láttam magam előtt Fekete ráncolt homlokát, ahogy azon töri a fejét, hova lehetne még bepasszírozni egy-két mondatot, ami plusz két forint lenne. A szomszédokat nem zavaró, kulturált rádióhallgatás két oldalas ecsetelésénél már én is felvontam a szemöldökömet, a századik oldalnál meg egy mondat kezdett visszhangozni a koponyámban: Induljatok már abba a rohadt berekbe!Nagyon tetszett a regény, de valahogy nincs meg az a hangulata, mint a Tüskevárnak, ahol összefutott az ember szájában a nyál, amikor Matuláék halászlét főztek.

Érdekes egyébként, hogyan változik az irodalmi divat. Az ember azt gondolná, hogy a magyar irodalom két ilyen ékköve, a Tüskevár és a Téli berek, olyan örök érvényű gyémántok, melyeken nem foghat még ötven év vasfoga sem. És erre tökéletesen rímel az, hogy ez emberek még ma is megveszik, olvassák, szeretik őket. Az igazság azonban az, hogy ha Fekete ma nullkötetes író lenne, és ma írná meg ezt a két regényt, ma egy kiadó sem adná ki, vagy csak alapos szerkesztés után. Mert hiába zseniális regények, ma már ez a stílus „nem divatos”, főleg ifjúsági irodalomban. Nincs benne akció (hacsak rókavadászat nem az), dráma (leszámítva az utolsó odalakat, amiket egy mai szerkesztő szintén megvariálna, hogy az olvasó a végéig ne tudja meg, hogy Tutajossal történt-e meg az a valami, vagy nem), nincs benne szex (max. egy puszi a kapualj alatt) és egyéb züllés. Ez „csak” egy történet, és hiába zseniális, hiába képtelen a mai magyar írók (beleértve a sztárírókat is) döntő többsége ilyen érzékletesen, érzékenyen és tökéletes megfigyelőképességgel írni, ma már sem olvasó, sem kiadó ingerküszöbét nem ütné meg.

Egy mai szerkesztő azzal kezdené, hogy átíratná a mindent tudó E/3-as narrációt, mert elfogadhatatlan, hogy ennyi nézőpontugrás van egy szövegben (egy bekezdésen belül kettő-három?? Sikítófrász.), hát összezavarodik a szegény gyerek. Egyébként is micsoda hülyeség, hogy a rókák meg cinkék szemszögébe kerülünk. Aztán kihúznák a tájleírások nyolcvan százalékát, mert az ma már nem divat, akkor sem, ha a mai gyerekeknek fogalmuk sincs, hogyan néz ki egy nádas, és ott mik élnek, és azok a mik mit csinálnak.
Azt mondaná a szerkesztő, hogy a szöveg modoros (ami annak ellenére lett az évtized divatszava, hogy az emberek túlnyomó része azt sem tudja, valójában mit jelent), túlírt, és húzni kell belőle, aztán húzni, és még többet húzni, amíg szinte csak a cselekmény marad belőle. Hiába találja meg ma is az olvasóközönségét, nem kapna esélyt a kiadóktól, akik valamiért azt hiszik, hogy a mai ifjúságnak csak E/1-ben, faék egyszerűségű szavakkal, és csak tőmondatokban lehet írni, és még ezt is elő kell nekik rágni, félig megemészteni, és majd csak a visszaöklendezett szöveghányadékot kell nekik odaadni, máskülönben megfekszi a gyomrukat, sikítva dobják el a könyvet és mennek vissza Youtubozni.

Pedig pont az ifjúsági irodalomban kellene arra törekedni, hogy a gyerekek színes, szagos, hangulatos, élő szövegeket olvassanak, sok szókincsbővítő leírással. Akkor talán a PISA-teszteken is jobb eredményeket érnének el. Persze simán lehet, hogy megint én vagyok túl retró.       

A bejegyzés trackback címe:

https://firestarter-18.blog.hu/api/trackback/id/tr5813409647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zoltankiricsi 2017.12.01. 20:41:04

a Téli berket illetően minden szavaddal!

scsaba1 2017.12.02. 19:25:52

Mert nem érted a Téli bereket, nem érted Fekete Istvánt... Nagyjából ez a könyv Fekete István írói zsenijének a kikristályosodása. Mellette a Tüskevár csak ujjgyakorlatnak, előhangnak vagy csak egyszerű mezei (bereki) rávezetésnek tűnik.
A látszólagos értelmetlenül hosszú budapesti bevezetésnél semmi sem érzékelteti jobban, hogy minden egész eltörött, ez már nem a nyár, ez már nem a Tüskevár...
Oldalakat tudnék írni róla, de most fáradt vagyok...

morph on deer 2017.12.02. 20:21:49

Az még hagyján, hogy rókák meg cinkék, de lehet az még egy fa is!
Igaz, egy élemedett tölgy volt az illető...

Nyilván az is számít, hogy arrébb vagyok pár generációval, de nekem rengeteget adott Fekete István.
Talán azért is, mert én gyerekként ismertem meg, de egy életre befolyásolta a természethez és az állatokhoz való viszonyomat. A mai napig tapasztalok olyasmit a valóságban mint amikről nála olvastam, akár egy egér viselkedésével kapcsolatban, de láttam rókát is pontosan úgy vadászni, ahogy leírta, és mindezt egyedülálló hangulatteremtő képességgel.

Amikor az ember tudatosan figyeli a körznyetét, olyan dolgokat is képes lesz észrevenni, amelyekre korábban fel sem figyelt, meglátni azt, hogy a világban egyáltalán nem csak nekünk embereknek van saját élete, saját karaktere, viselkedésmódja, stb.
És igen: ezt a fajta nyitottságot igen nagy mértékben Fekete Istvánnak köszönhetem.

Cycmen 2017.12.02. 20:30:20

Rengeteg könyvet olvastam, nálam a csúcs a Ballagó idő volt!

Scott Tenorman Must Die 2017.12.02. 20:31:40

@morph on deer: egyetértek a hozzáállásra vonatkozó megjegyzéseddel

neet 2017.12.02. 20:35:06

Hát, én a Fantasztikus nagynénire nem bírom rávenni a 12 évesemet, aki a HP-n túl a mindenféle gimik és naplók történetein nő fel. A Tüskevárból 2 oldalt gyűrt le, pedig a feleltetős évvégi rész nekem anno kifejezetten tetszett. Persze, én is retró. HP-t nagyon bírom, de a gimis kalandos lányokat már nem annyira. És az Abigél!!! Az se tetszik neki. OK, vannak benne régies szavak, de alapvetően tök sok történés van benne. Nem érdekli. Nincs benne varázslat. Neki.
Bele-beleolvasva a régi szerelmeimbe vaéahol értem azért, h ez ma már nem menő, vagy hogy azok a filmek, amikben még kidolgozták a karaktereket ma már uncsik, lassúk, vontatottak és nem ér akció reakciót precenként 4x, az már lassú. Csak sajnos a legjobbakból így kimaradnak. :( És akkor az ismerkedés, szex, stb is ilyen tempóban fog zajlani nekik?

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2017.12.02. 21:12:15

@scsaba1: Nem írtam olyat, hogy értelmetlen a bevezetés, csak még Feketéhez képest is túlírt. A rádiós rész pl. olyan, mintha egy olvasói levél lenne egy újságban. De ettől függetlenül zseniális a regény. Matulának olyan háromszavas mondatai vannak benne, ami mellett az összes életbölcs Coelho Nóra egész életmüve egy garast sem ér.

@morph on deer: Kiváló megfigyelő volt Fekete, ez nem vitás, és elképesztően érzékletes leírásai vannak.

@neet: "És akkor az ismerkedés, szex, stb is ilyen tempóban fog zajlani nekik?"
Sajnos igen. Minden azonnal kell, percenként új, és egyre intenzívebb impulzusok, melyek azonnali visszacsatolást adnak. Nincs idő elmélyülni, türelemmel kivárni, felépíteni, megcsodálni, elgondolkodni, beépíteni.

for-avar 2017.12.02. 21:43:59

18 nap alatt lenyomtam a HP összes és az első két SW-t...de Fekete Istvánt nem szerettem. nem rossz de nem is a dagályosság a zavaró, hanem a politikai szemlélet köti sok esetben gúzsba. hiszen akkor nem adják ki a könyveit...a csak állatosak mások, de a Lutra pl...akkoriban simán dúvadnak számított ahogy a kánya is

Jottó 2017.12.02. 23:49:20

"valamiért azt hiszik, hogy a mai ifjúságnak csak E/1-ben, faék egyszerűségű szavakkal, és csak tőmondatokban lehet írni"
amíg a mai gyerekek 90%ának szüleinek a *ogyó és *abóca az a könyv, amit a gyereknek elsőként odaadnak, talán nincs is mit csodálkozni

BéLóg 2017.12.03. 00:01:33

Minden Fekete István regényt elolvastam. Az az ember zseniális író volt.
Számítógépes jelszavam a csihukelevuklutrabogáncs, talán elárul valamit rólam.

Orltran 2017.12.03. 06:16:04

@Jottó: nincs hát. 3 éves gyereknek Jókait kellene olvasnia, ez egyértelmű, csak az idióta szülők Bogyó és Babócával etetik őket!

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2017.12.03. 08:27:54

@Orltran: Nem is ertem hogy tudtam megtanulni olvasni Bogyo es Baboca nelkul :)

röf 2017.12.03. 09:08:32

A Tüskevár minden szavát tudom.
Ember annyiszor nem olvas el könyvet, mit én ezt.
Anyám megvette utána a megjelenő Téli berek -et.
Akkor, gyerek fejjel valóban hosszadalmasnak tűnt, talán ha nem olvastam volna ronggyá előtte a Tüskevárt....
Ugyanazt vártam, de nem ugyanaz volt.
Aztán később rájöttem, a Téli berek nem folytatás, ez egy kicsit más.

csakférfi 2017.12.03. 09:40:14

@morph on deer:
"Az még hagyján, hogy rókák meg cinkék, de lehet az még egy fa is!
Igaz, egy élemedett tölgy volt az illető..."
Talán "Hu"-ban volt azon pihent a bagoly....ha jól emlékszem.
Minden szavaddal egyetértek.
Én erdész akartam lenni 8-9 évesen...apám lebeszélt.
Meg szítévesztő vagyok...nem vettek volna fel.
Hivatásos jogsim azért nincs.
:)

na__most__akkor 2017.12.03. 09:44:23

Azért Stephen Kinget Fekete Istvánhoz hasonlítani...
"Mert nem érted a Téli bereket, nem érted Fekete Istvánt"

"Anyám megvette utána a megjelenő Téli berek -et. Akkor, gyerek fejjel valóban hosszadalmasnak tűnt, talán ha nem olvastam volna ronggyá előtte a Tüskevárt"

"... nekem rengeteget adott Fekete István.
Talán azért is, mert én gyerekként ismertem meg, de egy életre befolyásolta a természethez és az állatokhoz való viszonyomat."

"Matulának olyan háromszavas mondatai vannak benne, ami mellett az összes életbölcs Coelho Nóra egész életmüve egy garast sem ér."

@BéLóg:
"csihukelevuklutrabogáncs"
Gyengébbek (hülyébbek) kedvéért:
csi hu kele vuk lutra bogáncs --- Fekete István állathősei; egyben könyvcímek (vigyázz, mert feltörlek!!!)

@Orltran:
"3 éves gyereknek Jókait kellene olvasnia, ez egyértelmű"
Hülye vagy. Ha 8 évest írtál volna, még egyet is értenék.

Nincs a középiskolai tananyagban? Érthető.
Miniszterelnökség? NER? EMMI? Ezek nem olvasnak csak brosúrát.

csakférfi 2017.12.03. 09:57:35

@na__most__akkor:
Matulát nem nevezném egy sikerorientált liberális egzisztencialista life coachnak.
:) :) :)

Segna 2017.12.03. 10:04:46

Én szerettem a Tüskevárat, de én egy nemzeti park közepén voltam gyerek, és a Tisza mellett nyaraltam. A gyerekem, minden oldalát utálta, rühellte. Nem egy 5.-s lánynak való, lássuk be.
Felváltva magyaráztuk neki a nagyanyjával, majd a dédivel, h mi micsoda. Pl. Elgondolkozott már azon vmely döntéshozó, h hány 10-15 évesnek mond az valamit, h sürgönypózna? Vagy, h mi köze a kőszénfüst szagának az utazáshoz? Működő gőzmozdonyt se látott még szerencsétlen!
A kézi aratásnál, anyósom is feladta és jött a dédi. Ennyi haszna volt, hogy családi program volt, egész nyáron. Brrr. Később el fogom vele olvastatni, ha nagyobb lesz.
Persze fényévekkel jobb, mint a Légy jó mindhalálig. ;-)
Megjegyzem a gyerekem szeret olvasni. Csak nem ezeket a nem neki való (történetileg és nyelvezetében sem) könyveket. Annyit érnek el vele, hogy megutáltatják az olvasást, és az irodalmat.
Érdekes, hogy az egri csillagokat szerette, pedig az is régies.... Hmmmm

Segna 2017.12.03. 10:09:50

@csakférfi: egy vérbeli liberális soha nem lifecoach. Mi nem oktatjuk ki embertársainkat, hogy hogyan kell kellen élniük.
Mindenki a maga szája íze szerint, míg másokat nem akadályoz korlátoz vagy bánt.
Nekem, mondjuk a liberális egzisztencialista is érdekes szóösszetétel, mint pl. A TAOból finanszírozott könyvtár, vagy a kóser disznótoros, de biztos van, mint a becsületes politikus. ;-)

Orltran 2017.12.03. 10:20:12

@na__most__akkor: Szövegértés? Jottó írta, hogy a szülők hibája, mert Bogyó és Babócát adnak a gyerekeknek. Az enyémek 2 évesen zabálták, 4 évesen még néha előkerült, 6 évesen már nem érdekelte őket. A Bogyó és Babóca 2-4 éveseknek fasza, és 2-4 évesen nem kell Jókait olvasni. Szal miért írtam volna 8 évest?? Nem 8 éveseknek van a B&B. Pont ezért hülyeség, amit Jottó írt, az a korosztály, aki B&B-t hallgat még nem olvas, sokszor még csak nem is beszél, szal biztos a B&B a probléma. Azt mondjuk látom, hogy nem sikerült felvenned a beszélgetés folyamát, bármily rövid is volt, lehet javításra szorul az iróniadetektorod is. :(

Másrészt ez, hogy "Hülye vagy", "Lássa, Ez szimplán hangzik... Így nincsen hatása! Mondhatta volna szebben, kis lovag, Más-más hangnemből... ".

Duplaxiii 2017.12.03. 10:23:12

Érdekes felvetéseket írtál le.
És hasznos, talán követendő is lenne, ha szándékosan figyelemn kívül hagynánk a tényeket.
Két gyereket felnevelő szülőként már tudom, hogy egy dolod az, amit mi jónak tartunk és egészen más az, amit adott korban élő fiatalok akarnak, szeretnek.
Én megröbbzött módom mutattam, mutatom be még ma is az utódaimnak azt, amit fontosnak tartok, régi filmeket nézünk és azon keresztül a történelmet mesélem el, eljárunk csodás helyekre, ahol azok múltjáról beszélet. Hétvégén elmentünk a Néprajzi Múzeum utolsó napjaira, az épületet megnézni, de sok kilométert gyalogolva, hogy a régi épületeket is elmesélhessem.
De egy dolog már nem megy, a könyvolvasás megszerettetése. Nem az olvasásé, azzal semmi baj, hanem hogy egy mai fiatal leüljön egy könyvvel. Filmen, színházban bármikor, de nekik a leülés és olvasás nem egyeztethető össze a gyorsabb életükkel.
Emlékszem, én is tiltakoztam szüleim "utasításaival", hiszen nekem is más volt már a világ.
A fiam gond nélkül olvas, nem nevet ki, hogy sok ezer ebook-om van és olvasom is azokat rendszeresen, de ő nem! Az egyetemhez amit kell igen, filmeket bármit megnéz velem, nem is utálja a régi műveket.
Két solog nem megy számukra: a klasszikus könyvolvasás és a "én" zeném.
Utóbbit persze soha nem is erőltettem, de a könyv esetében hittem, hogy ez az alapja annak, hogy tanult, művelt legyen.
Tévedtem, van más út is, és az a jó út, amit ő hasznosnak, jónak tart.
.
Szóval ezekkel a "könyves" témákkal nincs bajom, de látom, sokadszorra is a saját akaratunk átnyomása a lényeg, hogy a fiatal az idős által szeretett dolgokat szeresse...
A feladat más lenne, kicsit lejjebb kellene indulni! Az általános ismereteket kellene megkövetelni, az magyar nyelv ismeretét, a kultúránkat, a történelmünket.
És akkor ahhoz találnának megfelelő közvetítőt, hogy egy Tüskevárat elolvassanak.
.
A posztolónak javaslom, hogy végezzen önvizsgálatot! Én megtettem! A fiam bármikor végigüli velem a 2001: Űrodüsszeia-t, a közel 3 órát! De én nem vagyok képes vele ugyanerre egyetlen Gyűrű ura film kapcsán! És én sem olvasom el!!!
Mert nem csak olvasás a lényeg, hanem a téma is, hogy érdekli-e?
Nekünk (nekem) a Tüskevár az életem része, hiszen sok hasonló élményben volt részem, sokszor voltam ilyen területeken.
A mai fiatal már nem lát ilyet (igaz én a gyerekeimet elvittem kiskorukban a Risza tóra, csónakort béreltünk és egész nap a nádast, a vadvizet jártuk...), neki ez már a "történelem". Így pontosan annyira érdekli, mint egy görög dráma. Vagy igen, vagy nem.
.
Szóval az, hogy hogyan olkatunk, hogyan írunk és a többi, mindig mindenkinek az aktuális problémája és nem vetíthető ki egyetlen korosztályra. Nekünk nem az a feladatunk, hogy kényszertsünk, hanem az, hogy megfelelő körülményeket biztosítsunk.
.
És ha már Tüskevár és nemolvasás... Nemrég megnéztem az új filmet. Nem is lenne rossz!
De mit ér, ha egy lerövidített reklámspot halmaz lett az egész. Az eredeti könyv az eredeti filmben visszakaszön. Itt egy trailer-szerűség lett az egész.
Tehát már az sem lehetséges, hogy egy fiatal egy filmen keresztül ismerjen meg egy művet. Mert a neki készült film olyan, mint egy érettségi tétel 1 oldalas összefoglalása vagy egy kötelező olvasmányokhoz beszerezhető 2-3 oldalas összefoglalók.
.
De persze probálkozni, lehet! És morogni is, én is gyakran teszem.
De visszafordítani az idő kerekét? Na az nem fog menni.

Duplaxiii 2017.12.03. 10:31:46

@Orltran:
Érdekes a felvetésed.
Amikor a fiam született, "megterveztük" a nevelését.
Egyetlen ideális szakkönyvet találtunk (nem a könyv a lényeg, már 10 éves másik gyerek is volt...), a Vekerdy Tamás egyik művét, amiben a tévé vs. könyv és a többi volt elmesélve.
Mivel jómagam eleve a szakmában éltem, érdekelt, hogy van-e megoldás arra, hogy egy pici ne fertőződjön meg a káros marketingalapú televízióval és más virtuális élményszolgáltatóval.
Vekerdy tanácsa az volt, hogy a gyereket 2 éves koráig tiltani kell a televíziótól, esténként mesélni kell neki.
Mert a gyerek agyát így "töltjük" fel és a kéi világ nem ösztönzi a önálló gondolkodás kialakulását. Például a legkárosabbnak a Walt Disney rajzfilmeket tartotta, mert azok nézése során a gyerek agyának nem kell gondolkodnia, készen kapja az egész látványvilágot.
Szóval beratottuk, nem volt tévé, sem számítógép, de rendszeres mentünk múzeumba, állatkertbe, kirándultunk stb.
Két év után is korlátozottan, csak természetfilmek és sport és csak felügyelettel.
A dolog bejött egyetlen kivétellel!
Hogy ugyanúgy nem olvas könyveket, mint a generációja.
És mégi tanult, művelt és intelligens lett.
Csak ugye ma mások ezek a fogalmak, mint 50 évvel ezelőtt voltak.

Haloperidol 2017.12.03. 10:35:24

Ott van a legnagyobb tévedés, hogyha valaki a Tüskevárat és a Téli Berek-et ifjúsági regénynek tartja, mivel FI eredetileg abszolút nem ezzel a céllal írta őket, valahogyan azzá váltak, csak azért, mivel a főszereplők gyerekek.
Nagyon Sajnálom, hogyha valakinek, különösen a gyerekeknek nem jön be FI, mivel nagyon sokat veszít azzal, ha valaki kihagyja ezt a zseniális írót. Szerintem ő is azok között a magyar irodalmárok között van, akik Nobel díjat kapnának, ha nem magyarok lennének...

Falánk sün 2017.12.03. 10:39:40

@Orltran: Bogyón és Babócán túl is van gyerekirodalom, szerencsére.

Duplaxiii 2017.12.03. 10:41:36

Egy kigészítés még:
Nekünk, idősebbeknek az olvasás élmény! Maga az olvasás az, élmény jelent és még tartalmat is kapunk, az olvasott mű tartalmát.
A mai fiataloknak az olvasás nem élmény, de a tartalom érdekli a többséget.
Csak nekik így, ebben a formában hozzájutni lassú, unalmas és nem hatékony.
Nekünk nem az, hiszen ez az idő önmagában az élmény egyben.
Nekik már a mai kor szerint gyorsan kell "betülteni" a tartalmat, mehetne klasszikus módon is, de azt kerülik, mert rengeteg időt elvesz tőlük az életüktől.
Aki ezt nem ismeri fel, rossz úton jár!
Olyen ez, mint régi időkben a gondolkodók, az "eretnekek", akiket a kor nem fogadott el, mert a saját megszokott fondolkodásukhoz nem illett az új.
Szóval a olvasás, szövegértés nagyon fontos, de fontosabb az, hogy maga a tartalom eljusson a fiatalokhoz!!!
Ha nem megy a régi "porosz" módon, találni kell - közösen a fiatalokkal - egy olyan módszert, amivel hozzájuthatnak a tudáshoz. Ma már nem csak a könyv létezik. A tudás ugye létezett a könyv előtt is. Most megint változás korában vagyunk, dönthetünk, maradiak leszünk vagy haladunk az új felé.
(Nem a marketingalapú, hollywoodi propagandavilágra céloztam, hanem egy korszerű, de individualista megoldásra, mert azzal az önrendelkezési jogot is visszaadhatjuk a fiataloknak. A mai kolletivista globalizált élet eleve lehetetlenné teszi a kultúra átadását, így az olvasást és a könyvek szeretetét is. Ma 10 fiatalból 8 azért nem olvas, mert ezt írják a Facebook-on! Követik a csordát... Ezen kellene változtatni.)

SarahConnor 2017.12.03. 10:43:59

Gyerekként a Tüskevár és a Téli berek a kaland. Felnőttként lenyűgöz a bölcsesség ami belőle árad. Az értő közönség számára Matula egy soha nem feledhető példakép. Ezért szereti öreg és fiatal egyaránt. Nagyon szeretem mindkettőt, de nekem a Kittenberger Kálmán élete a kedvencem.

Orltran 2017.12.03. 10:45:26

@Falánk sün: Van, zabáltak is sokat. De engem pl nem a Bogyó és Babóca zavar, hanem a zanzásított könyvek. Van egy csomó mese ilyen 3 oldalas képeskönyvben, oldalanként egy mondattal. Pl. (nem tudom van e pont ez, de ilyenek): Piroska az erdőben a nagymamájához ment. Jött a farkas, hogy megegye. A vadász lelőtte a farkast.
Ennyi, Piroska és a farkas. :) Na, ezektől megyek falnak.

lionking 2017.12.03. 10:51:45

A gond a felgyorsult életvitellel van.
Mindenre kevés az idő legyen meg hamar a lényeg, ki ér rá 12 oldalas felvezető szövegekkel bíbelődni? :)
Hát sajnos én már magamon is észlelem a dolgot, mert ha ismeretlen dolgokat olvasok, én is úgy "belepörgetnék" de azért győz a régi neveltetés (filmet, könyvet soha nem hagyunk félbe) szóval nem csodálom.
És persze az alkotók is rátesznek erre nem is egy lapáttal.
Régen egy krimi másfél órás vol - mozi.
Aztán jött a tv-s korszak, ahol előbb kb 70 perc aztán 60 perc később (ugye jöttek a beépített reklámblokkok) 40 perc körül van egy epizód.
Ennyi idő volt hogy a zseniális nyomozó(k) megoldják az esetet.
Manapság? Egy CSI-ben ugyanennyi idő alatt (40 perc) 3 eset fut paralel, és közben a részeken átívelő személyes tragédiák vagy nem tragédiák csak egyéni történetek is folynak
Na akkor hol volna itt hely és idő a 12 oldalnyi felvezetésnek? Már a betűket és a vége-főcím dalt sem adják le évek óta a tv-k mert kell az idő a reklámokhoz.

Duplaxiii 2017.12.03. 10:52:00

@Haloperidol:
OK, vonatkoztassunk el!
Szerinted 10 fiatalból hány menne el szívesen egy olyan helyre, amit FI a Tüskevárban leír?
De nem vihet mobilt, tabletet, nincs internet, nádkunyhóban kell élnie, halat fognia, eveznie, "élvezni" a szúnyogokat.
Egy?
Maximum!
Mert nem is érdekli őket.
Így okafogyottá válik, hogy az író kinek is szánta a művét, máveit.
Ha FI valami mai fantasyt írt volna, már 5 elolvasná és 4 megnézné filmen.
Szóval hajlamosak vagyunk a farkasvakságra, magunkból indulunk ki, és csak azt vesszük észre, hogy nem olvas, nem ért a fiatal, ami kizárólag oktatás alapú probléma.
Egy fenéket! Én a büdös életben nem olvasok el és nem nézek fantasyt, mert egyszerűen a falra megyek tőlük, de százászámra olvasok-nézek valódi scifit.
Dumas Monte Cristo grófjá-t imádom és filmen is begyűjtöttem az összes elérhető változatát. De a Háború és békét kizárólag filmen, mert az nekem is többet visz, mint hoz könyvben.
Ne ugorjuk át, hogy az irodalom, a zene és a többi kizárólag szubjektív terület, ami tetszik nézzük, hallgatjuk, olvassuk, ami nem, azt nem.
FI megírta remekműveit. A fiatalok meg nem azért nem olvassák, nézik, mert az rossz, hanem mert az a világ, kor ÖNMAGÁBAN érdektelen ma nekik.
És emlékezz fiatal korodra (persze ha nem fiatala vagy), hogy ha valamire utasítottak, köteleztek, akkor az annál inkébb nem csináltad!
Mi most ott tartunk, hogy mert FI zseniális, a fiatal olvassa el, értelmezze azokat tűzön-vizen keresztül?

csakférfi 2017.12.03. 11:09:03

@Segna:
Tehát a liberális nem ítéli el (rossznak tartandó) a homoxesuálisokat...rasszistákat...konzervatívokat...jobbosokat ...stb.?
Vagy nem emeli fel a szavát ezen "életstílusú" és gondolkodású emberek viselkedése ellen?
Azaz átvitt értelemben....."ha mindenki liberális lenne", akkor nem lenne ....rasszista....konzervatív...jobbos...terrorista...gyilkos...tolvaj.......stb.
Akkor mindenki "becsületes lenne?
amúgy gyerekkoromban ezt gondoltam.
Mikor Fekete Istvánt olvasgattam a Nagy indián könyvvel egyetemben .....Hja boldog békeidők...1970-1980-as évek.
:) :) :)

csakférfi 2017.12.03. 11:13:40

@SarahConnor:
Kittenberger....vadászkalandok afrikában.
basszus...de rég volt.
:) :)

2017.12.03. 11:45:13

"valamiért azt hiszik, hogy a mai ifjúságnak csak E/1-ben, faék egyszerűségű szavakkal, és csak tőmondatokban lehet írni"
Van egy rossz hírem, a mai ifjúság 80%-a tényleg ennyire idióta. Nem tehetnek róla, örökölték.

De ez régebben sem volt másként, csak akkoriban kevesebb könyv jelent meg, mert a könyv nem üzlet volt, hanem kultúra. Most meg kiadnak mindent, mert megfelelő reklámmal bármit el lehet sózni. És bizony azt kell erőltetni, amit sokan vesznek, mert azon van haszon.

Ennek azért van előnye is, mert akit nem köt le egy Fekete István könyv, de egy mai gagyi igen, az legalább megtanul és megszeret olvasni és talán később sem dobja félre a könyveket egy újabb bulvártévés reality miatt.

@Orltran: Az ilyen egymondatos történetek nem olvasásra vannak, hanem elalvási előtti mesemondáshoz. A mondatok csak útmutatók a sztorihoz, a többi a szülő fantáziájára van bízva. És kib... jól működnek, ha a szülő nem egy irtanivaló bunkó.

scsaba1 2017.12.03. 11:49:33

@Duplaxiii:

Ne haragudj, de kicsit ellentmondásba keveredtél saját magaddal:

"De nem vihet mobilt, tabletet, nincs internet, nádkunyhóban kell élnie, halat fognia, eveznie, "élvezni" a szúnyogokat."

"Mivel jómagam eleve a szakmában éltem, érdekelt, hogy van-e megoldás arra, hogy egy pici ne fertőződjön meg a káros marketingalapú televízióval és más virtuális élményszolgáltatóval.
Vekerdy tanácsa az volt, hogy a gyereket 2 éves koráig tiltani kell a televíziótól, esténként mesélni kell neki. "

Erről az egészről mi, szülők tehetünk - csak hajlamosak vagyunk ennek a felelősségét rátolni az oktatásra, az iskolarendszerre. Az olvasás élményével pont a szülőknek kellene megismertetni a gyerekkel, az iskolának csak használni ill. csiszolgatni kellene ezt a képességet. Bár nyilván egy nehéz úgy szülőként példát mutatni, ha a szülő és fél-analfabéta, tévé-, kütyü- és közösségi oldal függő - és a gyerek már ebben szocializálódik. Gyakran szoktam epéskedni a 40 körüli kretén korosztályomról, aki pedofiloktól meg bűnözőktől rettegve 10-11 év körüli gyermekét vattacukorba csomagolva kocsival hozza-viszi az iskolából, nem engedi el egyedül a sarki kisboltba, konyhakést nem vehet a kezébe (mert jajmegvágodmagad!) stb...stb, de a netre simán felengedi saját tablettel vagy okostelefonnal, ahogy ahhoz is asszisztál, hogy kijátssza a közösségi oldalak életkor-limites regisztrációját...
Szóval mi rontjuk el, hogy egy FI könyv már túl lassú, túl ingerszegény... (Közbe meg nem is, csak elhaltak vagy kis sem alakultak azok gondolati receptorok, amelyek képesek érzékelni az ilyen és az ehhez hasonló művek finomságát, összetettségét, gondolati és érzelmi mélységét.

Másrészt én sem igazán akarok belemenni az alapértékek relativizálásába. Ez nem farkasvakság. Igen is szét lehet válogatni, hogy miért remekmű a legtöbb kései FI regény, és miért vásári gagyi a legtöbb hipermarketes x-y gimi könyv, vagy éppen miért gagyi-gyanúsak a közkedvelt Ropinaplók is.
Értelmezni és olvasni sem tűzön-vízen kell, hanem a szülő által segítve-magyarázva, ha a gyerek nem tudja, hogy mi az a sürgönypózna vagy a kőszénfüst. Mert igen is szegényebb lesz az a gyerek, akinek kimarad az életéből FI, Lázár Ervin vagy éppen Tarbay Ede (napestig lehetne folytatni a sort akár a magyar- vagy akár a világirodalom szerzőiből szemezgetve).

scsaba1 2017.12.03. 11:52:07

@Ylim:

A franc sem tudja, hogy van-e átjárhatóság. Szerintem nincs, vagy csak minimális...

scsaba1 2017.12.03. 12:07:34

@röf:

Én a Tüskevárat kb. 20-25x. A Téli bereket kb. 40x. Gyakorlatilag minden évben, de többször elolvastam évente 2x is. Mindig tud új mélységeket mutatni. A karácsonyi részlet például nagyon komoly szakrális és metafizikai élménnyel morzsolja meg az ember lelkét, esetenként a könnycsatornáit - még így kiragadva is:

"Felnyitotta a doboz tetejét, csavargatott egy kicsit… kattogott egy kicsit, aztán megzendült valami, először csak mint a mély sóhajtás, aztán tisztán, puhán, telten meglódult a kis szobában a távoli harangszó.

A tűzhelyen az előbb még pattogott a tűz, a kutyák az ajtó előtt motoztak, és bent lépések koppantak a padlón… de most csend lett, csak a harang simogató szárnyalása lengett a levegőben, s a három embernek kimondhatatlan, leírhatatlan békesség szállt a szívére.

És ebben a döbbent csendben most már nem lehetett tudni, hogy honnan jön a harangszó, mert ott volt mindenütt, mint a szél orgonája az erdők felett, ott volt a kunyhóban és a havas berekben, hómezőkön, kívül és belül, nem kérdezett semmit, nem mondott semmit, csak volt – talán kezdettől fogva, mint a jóság simogató örök vágya, hogy elmúljon, ami rossz, épüljön, ami rom, gyógyuljon, ami seb, puhuljon, ami harag, olvadjon, ami fegyver, s ne szálljon soha harangszó a bosszú és fájdalom üszkei felett… ne szálljon sehol a világon.

És nem lehetett megmozdulni ebben a csendben, ami elment, és visszajött mint a szeretet emléke, mint a simogatás, ami régen elmúlt, s nem múlik el soha, mint egy táj, amelyben csak távoli mezők vannak, és méhdongás, mint egy ünnep, amelynek nincs kezdete, és nincs vége, mint a csillagos éjszaka, amelyben ott van már a hajnal, mint a fészek, amelyből holnap biztosan kirepülnek a fiókák; mint az ölelés, virágok, emberek és világok ölelkezése, amiben nincs más, csak Szeretet…

scsaba1 2017.12.03. 12:28:19

@Haloperidol:

Minden szavával egyetértek... Bár legtöbben a kései állatregényeiért adnák az irodalmi Nobelt, én mondjuk a Tüskevár-Téli berek kettősért... Egyébként valóban nem ifjúsági regények ezek és Fekete István sem ifjúsági író igazából (bár voltak olyanok irodalmi megmondóemberek (akiknek a nevét takarja a feledés homálya), akik Fekete István írói mivoltát is megkérdőjelezték. Többek között ezért is állok értetlenül afölött, hogy legtöbb iskolában a 4.-es kötelező olvasmány a Tüskevár, holott egy 10 éves gyerek még nem érti, még nem értheti meg a regény gondolati finomságait, iróniáját, humorát, összetettségét. Nekik "csak" egy közepes történet egy nyaralásról a Kis-Balatonnál. Szvsz. 7.-8.-ban lenne indokolt, mondjuk a Légy jó mindhalálig helyett.

élhetetlen 2017.12.03. 13:05:45

@morph on deer: „de láttam rókát is pontosan úgy vadászni”. Csak a hozzászólásod hangulatához. A múltkor az Indexen a Mindeközben rovatban volt egy fotó, amin egy róka fejest ugrik a méteres hóba, csak a hátsó lába lóg ki. A közlő a képnek az „így ne vadássz”, (vagy valami hasonló) címet adta. Úgy orrba nyomott, hogy, mivel ott nem lehet kommentelni, kikerestem a közlő levélcímét, és írtam neki, hogy ezt eltolta, azt kellett volna írnia, hogy így vadássz. Aztán pár hét múlva felkerült a teljes videó, ahol a róka előkerül a hó alól, szájában az egérrel. Na, ugye! Én már a fénykép alapján tudtam, hogy meglesz az.

eßemfaßom még áll 2017.12.03. 13:12:43

@Duplaxiii: "Vekerdy tanácsa az volt, hogy a gyereket 2 éves koráig tiltani kell a televíziótól, esténként mesélni kell neki. "

saját kölköm most ment oviba, tv-t mondjuk egy percet nem nézett életében mert nincs bekötve de rajzfilmet rengeteget. WD-t is. meg bogyóbabócát is.

Most 3,5 és mindenki ki van akadva, hogy mennyire kreatív, milyen fejlett a fantáziája és olyan szókincset használ jól) , hogy csak lesnek az ovonénik (meg bárki akivel leáll beszélgetni)

Szóval akinek egyébként rendben van a feje és foglalkoznak vele a szülei annak nem lesz baja a diznitől sem

Azt még nem tudom, hogy fog-e szeretni olvasni. Most még imád csak ugye egyelőre az olvasás neki a képek alapján mesemondást jelenti.

csakférfi 2017.12.03. 13:31:22

@eßemfaßom még áll:
"Egy albán kisfalu, és a lekötözött csecsemők

Egy albániai kisfaluba utazott 2 bécsi pszichológusnő (L. Danzinger és L. Frankl). Ott az volt a jellemző, hogy a lakóházak ablak nélkül épültek, egy világos és több kisebb teljesen sötét helyiségből álltak. A csecsemők életük első évét túlnyomórészt egy ilyen sötét szobában töltötték, méghozzá teljesen lekötözve! Egy-egy baba egy-egy fabölcsőben feküdt, kis lábait keresztbe rakták és összekötözték. Kezeit ugyanígy keresztberakva egymáshoz kötözték. Csak a fürdés alkalmával oldozták el, de azt sem mindennap. Édesanyja úgy szoptatta meg, hogy a bölcsőt oldalra fordította vele együtt és mellbimbóját a szájába helyezte. Ha ki is vitték a napfényre, fejét letakarták egy kendővel. Mindez a tartásmód régi vallási előírások, és ősi hiedelmek sokaságán alapult.

Ezenkívül az albán csecsemőnek nem voltak játékai, és ilyen módon tárgyi ingerek egyáltalán nem érték. Nem ismerte a csörgőt és a labdát sem. Ilyeneket nem tettek mellé a bölcsőbe. Sőt, a gyerekek később sem kaptak ilyen játékokat. Viszont az anya ebben az időszakban végig szoptatta a babát, ha sírt-rögtön odament hozzá, amikor nem volt más dolga, kivitte magával a világos helyiségbe, ott ringatta a bölcsőt, és énekelt neki, beszélt hozzá. Ahogy fogalmazott a két pszichológusnő, az anya “csak önmagát adta.” Ezenfelül egész nap szüntelen jövés-menés volt a jellemző ezekben a házakban, hiszen nagy családok laktak együtt.

Amint látjuk ezeknek a babáknak az életét kettősség jellemzi. Egyrészt a mozgás, és a tárgyi ingerek hiánya, másrészt az óriási mértékű szociális inger az anya állandó jelenlétével.

Amikor a vizsgálat során kioldozták a csecsemőket, és tárgyakat adtak a kezükbe, a kezdeti nehézségeket hamar áthidalták, gyorsan behozták mozgásbeli lemaradásukat."
anyalelekcentrum.hu/2016/04/16/lekotozott-babak/

Nem szeretem Vekerdyt.

Olyan feltevésből indul ki hogy a boldog gyerekkor (stresszmentes) boldog (stresszel megküzdő) felnőttet eredményez.
....behozták a lemaradásukat a bécsi babákkal ,azonos koru ,szemben....mivel azokkal hasonlították öket ösze a pszichológus kutatók...a lekötözött csecsemők tehát kérdem én ezt mivel magyarázza.
Ugyanis kongnitív és manipulációs vizsgálataikon ezeket a civilizáltan nevelt bécsi csecsemőket rendre maguk mögé utasították.behozták a lemaradásukat a bécsi babákkal ,azonos koru ,szemben....mivel azokkal hasonlították öket ösze a pszichológus kutatók...Csak ezt nem teszi hozzá a link
Gyereklélektan 1978 c könyvből idézve.
Ezzel nem azt mondom hogy így kellene a gyerekeinket nevelni azonban Vekerdy állításait kétségbe vonja.

morph on deer 2017.12.03. 15:21:00

@élhetetlen:
“Én már a fénykép alapján tudtam, hogy meglesz az.”

És igazad volt!
Ugyanezt láttam, élőben!
Percekig ült egy kövön a koma, figyelt, és egyszer csak fejest a hóba! Kissé még túrta is a havat, mert Jerrynek is egészen jók a reflexei, de elkapta.

Ami még emlékezetes volt, az a Kittenberger könyvben leírt történet a vadászó rókáról, amelyik elhibázta az ugrást, és elszalasztotta a nyulat. A poén az volt, hogy amikor rájött, hogy elkapni már nem tudja, visszaballagott a tetthelyre, és újra megpróbálta ugyanazt az ugrást, ami most már pontosan sikerült..!
A nyuszi napjai meg voltak számlálva, - a legközelebbi találkozásig!

Felejthetetlen történetek, végtelenül vonzó és közvetlen stílusban, gazdag nyelvezettel, legyen szó bármiről.
Szerintem.

The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=JcPm5Rn36Kw 2017.12.03. 15:22:13

@Firestarter.18: Akkor te sem vagy Gerald Durrell olvasó, esetleg rajongó. A Korfu Trilógiában vannak kitűnő, dagályos de ugyanakkor magával ragadó táj leírások, hogy én azóta szeretnék Korfun élni.
Szóval semmi baj nincs az ilyen leírásokkal,.

morph on deer 2017.12.03. 15:46:22

@Segna:
“A kézi aratásnál, anyósom is feladta és jött a dédi.”
:)
Én Jókaival küzdöttem hasonló életkorban, ráadásul idegen szavakkal - főleg latin - megpakolva. Anyám egy darabig bírta, aztán a kezembe nyomta az értelmező szótárt... Némelyik kiadás szerencsére szómagyarázatokal is el volt látva, és idővel már anélkül is ment. :)

Azt hiszem, manapság a cselekmény lényegesen fontosabb, mint a stílus és a hangulatfestő leírás, talán a vizuális “túlinformáltság” is szerepet játszik. Ma már mindent lehet látni, gyakorlatilag mindenhol, mindenről van “képünk,” így rengeteg elem “feleslegessé” válik...
Vagy valami ilyesmi.

baggins111 2017.12.03. 18:06:19

Fekete István minden fellelhető könyvét olvastam, mi több, meg is van nekem. A Tüskevár és a Téli berek amiket legtöbbször újra olvastam, és még fogom is, annak ellenére, hogy 63 éves elmúltam. Ma már cikinek számítanak az emberi érzelmek, ma már csak alfa hímek, és a hozzájuk tartozó szilikon karosszériás alfa nőstények amik valamit jelentenek. Ma már nem szeretkezünk, hanem kúrunk. Nem hittem volna, hogy még az én életemben eljut ilyen mélyre a világ.

"Csak álltak, egy perce vagy ezer éve, nem lehetett tudni. Belélegzették egymást, és szívükben úgy zengett az ifjúság, mint dómban az orgona, ahol csak ketten vannak, ahol nem volt előttük és nem lesz utánuk senki, pedig előttük megy és utánuk jön mindenki, aki ember volt, és ember lesz." Fekete István - Téli berek

Orltran 2017.12.03. 18:33:58

@Ylim: Ehhez meg semmi szükség a könyvre, anélkül is lehet mesélni, és szerintem jobb is... Egyébként engem eléggé elszomorít, hogy ilyen jelzőket használnak az emberek egymásra könnyelműen...

graphics 2017.12.03. 19:10:02

Mindkettőt többször is olvastam.

Ma egy kiadó bizonyosan nem adná ki, vagy alapvetően átíratná már csak a jogi oldal miatt is, úgymint kiskorú veszélyeztetése, fegyverrel és lőszerrel való visszaélés, stb., stb.
Az elmúlt rendszer életmódbeli előnyeiről nem is beszélve. Esélye is alig lenne.

Véleményem szerint nem ifjusági regények, inkább felnőtteknek való, bár sok dolog teljesen eltűnt még a mai vidéken is, mint pl.a cséplőgép.

Thomas Dantes 2017.12.03. 19:28:40

Az az igazság, a világ változik. Nincs ebben semmi rossz, de ettől még az van hogy egy 50 évvel ezelőtti mű, ami akkor nagy élményt nyújtott, egy mostani generációnak nem nyúj ugyanolyan élményt.
Egy ókori művet sem tudunk ugyanúgy olvasni, nem ugyanúgy hat ránk, mint anno a görög vagy római polgárra
Egy középkori vers, nem hat meg minket, úgy mint azokat akik abban a korban éltek.
Ez nem jelenti azt hogy ezek ettlől szarok. Csak annyit, a világ változik, nem von le semmit az értékükből, csak más lett a világ.
ez természetes folyamat, persze nyilván akinek ifjúsága idején nagy élmény volt egy könyv védi, és hülyemaifiatalok miért nem tetszik nekik.
Meg nem érted azért nem tetszik.
Ugyan nincs olyan ember akinek minden kötelező meg klasszikus irodalom tetszett-jelzem én Puskinon kívül mindent elolvastam ami kötelező volt. Szinte majdnem mindent még élveztem is, egy-két kivételtől eltekintve,.
De bizony az van, egy mai modernebb mű ami hozzám, az én felfogásomhoz, korosztályomhoz közelebb áll, jobban tetszik. Az számomra fogyaszthatóbb.

Épp ezért szorulna reformra az oktatás ezen része, hiába gondolom azt én is, hogy Jókai remek, de a mai generációról lepattan Jókai. Nem nekik szól. Már nekem se nagyon szólt, sőt a korábbi generációknak se. Az a generáció akiket Jókai igazán megtudott érinteni már rég halottak.
Ás nem, ez nem jelenti hogy dubjuk ki Jókait. Csak kezeljük a helyén, és az iskolában olyan olvasmányok legyenek amit ért és nem gyűlöl meg a gyerek.

eßemfaßom még áll 2017.12.03. 19:40:35

@Thomas Dantes: Emlékeim szerint amikor én olvastam a Jókaikat akkor J.M. már elég régen néhai volt szóval a kora80as években se volt igazán friss és aktuális a köszívűemberfiai de ettől még nem gyülöltem meg. Tudom, az kellemetlen egy gyereknek ha picit dolgoznia kell az agyának olvasás közben, sokkal kényelmesebb, ha nem kell ezt tennie. Viszont pont attól fejlődik az agya, ha használnia kell, ha csupa rágógumit kap amit erőlködés nélkül tud olvasni az egy pofon a szarnak.

Thomas Dantes 2017.12.03. 19:46:27

@eßemfaßom még áll: Én se gyűlöltem meg...de ha már ott tartunk, hogy az olvasás közben dolgoztatni kell az agyat, nos olvasd el amit írtam, és dolgoztasd kicsit az agyad.

Jottó 2017.12.03. 20:02:49

@Orltran: tök vicces h másnak felhozod a szövegértést, meg hogy miért hülyéznek, holott te ugyanezt csinálod.. hol írtam h olvasson a 3 éves gyerek jókait? az h te ezt szeretnéd hallani, az még nem jelenti azt, h ezt mondtam.. tudod, szövegértés.. (zárójelben jegyzem meg, mindig kitűnő voltam magyar irodalomból és nyelvtanból is, novellaíró versenyeket nyertem, mindezek mellett sosem bírtam jókait, szóval nem ezen múlik)
a bogyó és babócát pár éve találták ki, azelőtt is felnőttek nemzedékek, gyönyörű, értelmes, kedves mesekönyveken, amiket adott esetben a legkisebb korosztályoknak szántak... és mivel anno anyáink ilyeneket olvastak nekünk, emiatt kialakult az igény a normális ifi , majd felnőtt irodalomra,meg maga a fantázia mint olyan .. de mivel a mai gyerekeknek szánt mesék 90%a nagyfokú debilitást feltételez a gyerekről, semmilyen szókinccsel nem rendelkezik, emiatt alakulhat ki az, ami a poszt alap felvetése, miszerint a tinik ma olyan szinten vannak olvasási szinten, mint régen kb a kisiskolások.

.illetve tegyük hozzá, ez a felnőtt irodalomban is erősen tapasztalható, nemzetközi bestsellerek vannak úgy megírva mintha egy kb 12 éves gyerek írta volna meg sietve a háziját

ArriMedes 2017.12.03. 23:52:57

@morph on deer:

illetve, ahol a cselekmény a fontos és a párbeszédek, ott a túlzott leírás teljesen felesleges.
egy vagy pár jólformált, élvezetes mondat tökéletesen elég. a színvonalas írásmód nem feltétlenül hosszú leírásokat jelent, ahogy te is írod, ma már rengeteg a kép, ha a történetnek nem szerves része, nem biztos hogy van értelme olyasmit írni oldalakon keresztül, amit egy jó képpel hatékonyabban lehetne ábrázolni

morph on deer 2017.12.04. 01:10:47

@ArriMedes:
Azt hiszem, hogy a filmek, TV, internet, stb ‘rövidre zárta’ a kommunikációt, hogy úgy mondjam.
Amikor én kezdtem Fekete Istvánt olvasni - úgy 1960 körül - a történet ‘megelevenítése’ javarészt fejben történt, azaz elképzeltem az erdőt, lápot, vizimalmot, stb a meglevő ismereteim és a fantáziám segítségével, amihez keresve sem lehet jobb inspirációt találni. (Talán ezért is ágyazódott be, mert ritka gazdag a képi világa.)

Ma már a kisiskolás is látott filmen szavannán vadászó oroszlánt, és nem Csergezán Pál illusztrációi jelentik a kiindulópontot. Ebből adódóan valóban evidens, hogy a részletekbe menő leírás teljesen felesleges adalékként hat manapság.
Más kérdés, hogy mennyi minden marad ki így az ember ismeretei közül, a szókincséből például, hiszen gyakorlatilag nincs is szükség bizonyos szavak megismerésére ahhoz, hogy kerek legyen egy, mondjuk filmen látható történet.

A vizualitásnak szerintem igen komoly szerepe van a verbalitás silányabbá válásávan.
Mondom ezt úgy, egyébként, hogy az elmúlt csaknem ötven évet a ‘vizualitás’ körüli tevékenységgel töltöttem, szóval eléggé tisztában vagyok a jelentőségével.
Ennek ellenére veszteségnek érzem a verbális kommunikáció leegyszerűsődését, avagy silányulását, ha úgy tetszik.

eßemfaßom még áll 2017.12.04. 08:52:51

@Jottó: "a bogyó és babócát pár éve találták ki, azelőtt is felnőttek nemzedékek, gyönyörű, értelmes"

valahol azért vicces, hogy párhuzamosan megy a régi klasszikusok lehúzása mikor már vannak ujabb olvasmányok a mai gyerekeknek azzal, hogy miért kell a bogyóbabócát mutatni a gyerekeknek mikor ott vannak a régi klasszikusok bogyóbabóca előttről :)

Ugye az megvan, hogy a régi klasszikusok is uj meseként kezdték a pályafutásukat mielőtt régi klasszikusokká váltak. 50 év múlva a te gyerekeid azon fognak sápítozni, hogy miért kell az unokának azt a vacak Kocka és Pumpa mesét mutogatni mikor generációk fel tudtak nőni a klasszikus Bogyó és Babócán...

eßemfaßom még áll 2017.12.04. 09:06:19

@Thomas Dantes: elolvastam,. azt irod, hogy a mai generáció meggyülőli mert már nem nekik szól, idegen nekik tehát dobjuk ki az iskolából

arra irtam, hogy a mi generációnknak se szólt, a nyelvezete nekünk is kőkorszaki volt, de ettől még nem lett gyűlölt. Másképp is fogalmazom: Jókai munkássága az elmúlt 30 évben már semmit nem tudott avulni, régiesedni mert 30 éve is pont olyan idegen volt a mindennapoktól mint ma. Ettől függetlenül nem érzem azt, hogy bármit rontott volna az életemen az, hogy iskolás koromban megismerkedtem az évszázaddal korábbi élet szavaival és stílusával. Mi több, inkább szélesedett a látóköröm azzal, hogy megismerkedtem az évszázaddal korábbi élet szavaival és stílusával.

eßemfaßom még áll 2017.12.04. 09:15:44

@Jottó: ja igen

"miszerint a tinik ma olyan szinten vannak olvasási szinten, mint régen kb a "kisiskolások."

a mai tinik még nem Bogyó és babócán nöttek fel. A tinik nem azért nem olvasnak mert 2évesen debil mesét néztek. Minden 2éveseknek szóló mese debil ha felnöttként nézed. Amin te felnőttél az esetleg azért nem tűnik annak, mert te azon nöttél fel és ahhoz van érzelmi kötődésed, de objektive minden kisgyerekmese köbuta.

csakférfi 2017.12.04. 11:09:42

@eßemfaßom még áll:
"A sas és a róka - Aiszóposz

A sas és a róka barátságot fogadtak egymásnak, és elhatározták, hogy egymás közelében fognak lakni. Úgy tartották ugyanis, hogy az együtt lakás megerősíti a barátságot. A sas egy magas fára telepedett, s ott költötte ki fiókáit, a róka pedig az alatta lévő bozótban kölykezett meg. Mikor azonban egyszer a róka kiment vadászni, a sas élelem híján leszállt a bozótba, és elragadva a rókakölykeket, fiókáival felfalta őket. Amint a róka megérkezett, és látta, hogy mi történt, kölykei pusztulása éppen úgy elkeserítette, mint az, hogy nem állhatott bosszút; földi állat létére ugyanis nem tudta üldözni a madarat. Ezért félreállt – mert csak ez marad meg a gyengék és tehetetlenek számára –, és megátkozta ellenségét. A sasnak azonban nemsokára meg kellett bűnhődnie a barátság meggyalázásáért. A mezőn ugyanis kecskét áldoztak, s lecsapott, és elragadott az oltárról egy még tüzes belső részt. Ahogy fészkébe vitte, hirtelen belekapott a szél, és a vékony és száraz gallyak lángra lobbantak. A fiókák, amelyeknek még nem nőtt ki a szárnyuk, megpörkölődtek, s a földre zuhantak. A róka pedig odafutott, és a sas szeme láttára mindet felfalta.

A mese bizonyítja, hogy a barátság megsértői, ha el is kerülik a megsértettek bosszúját, az isteni igazságszolgáltatás elől nem menekülhetnek."

Szóval "kőbuta"?
:)

A hangya és tücsök - Aiszóposz

Hideg tél volt, és vihar zúdult le az Olümposzról. De a hangya sok gabonát hordott össze még aratás idején, és elraktározta a házában. A tücsök meg egy lyukba bújt, s majd meghalt az éhségtől és a nagy hidegtől sanyargatva. A hangyához könyörgött hát: adjon neki az élelemből, hadd egyen egy kis búzát, s ő is életben maradna. A hangya viszont így szólt hozzá: „Hát hol voltál a nyáron? Miért nem gyűjtöttél élelmet az aratáskor?” „Énekeltem és gyönyörködtettem a vándorokat” – felelte a tücsök. A hangya nagy nevetéssel felelte erre: „Hát akkor télen meg táncolj.”

A mese arra tanít bennünket, hogy mi sem való előbbre; mint gondoskodni a betevő falatról, és nem henyélni.

"Élettörténete a századok során számtalan legendával bővült (például az alvilágot is meglátogatta és visszatért onnan), és a középkorban önálló regénnyé vált (Aiszóposz-regény).

Az általa gyűjtött és rögzített mesék az európai kultúrkör mesevilágának alapját képezik, kissé eltérve például a sumér mesevilágnak ezekkel csak távoli hasonlóságot mutató történeteitől. Az indiai Pancsatantra mesegyűjteménnyel, ami a perzsa és arab mesevilág alapját képezi, Aiszóposz történetei közül csak kettő hozható összefüggésbe.

Meséit a középkorban a kolostori iskolákban gyakran olvasták erkölcsi tartalmai miatt"
Wiki idézet.
Hogyan meséled el az élettapasztalataidat a gyerekednek amikor nincsenek fogalmai a "kapzsiság"...."pénz"...szociális és kongnitív készségek....pszichológia...idő...és még egy csomó fogalom amikor a gyerknek nincs tapasztalati háttere.
Azaz "kőbuta"
:) :)

eßemfaßom még áll 2017.12.04. 11:34:57

@csakférfi: ezek szerinted 2éveseknek szóló mesék?

eßemfaßom még áll 2017.12.04. 11:38:20

@csakférfi: Egyébként te meg a B&B köpködők ismeritek a B&B meséket? Gondolom nem mert akkor nem írnál ilyet:
"Hogyan meséled el az élettapasztalataidat a gyerekednek amikor nincsenek fogalmai a "kapzsiság"...."pénz"...szociális és kongnitív készségek....pszichológia...idő...és még egy csomó fogalom amikor a gyerknek nincs tapasztalati háttere."

csakférfi 2017.12.04. 12:33:35

@eßemfaßom még áll:
Berágtál.
Hol írtam negatívat az általad említett mesékről?
Nem olvastam .
Így nem is köpködöm.
A "kőbuta " szóra reagáltam.Szerintem a gyerek értelmes.
Az is marad.......mint a Te eseted bizonyítja...ha a szülei is értelmesek.
Csak félreértetted.
Sajnálom.
:)

similar 2017.12.05. 01:11:36

@baggins111: "Nem hittem volna, hogy még az én életemben eljut ilyen mélyre a világ."
Vagy csak megöregedtél?
Ez az "o tempora, o mores!" szöveg egyidős az emberiséggel.

similar 2017.12.05. 01:16:55

@eßemfaßom még áll: "Viszont pont attól fejlődik az agya, ha használnia kell, ha csupa rágógumit kap amit erőlködés nélkül tud olvasni az egy pofon a szarnak."
Jókainak nem csak ilyen alternatívája van.

baggins111 2017.12.05. 06:41:55

@Trollhattan: Igen, én megöregedtem. Másrészt ahogy ez a világ alakul, te nem biztos hogy megéred az öregkort. Persze lehet az jó érzés, hogy ifjú rádióaktív hamu leszel, mert olyan trendi.

similar 2017.12.05. 21:50:19

@baggins111: Nos, könnyen lehet, hogy radioaktív hamu leszek, de mi köze ennek ahhoz, hogy "már nem szeretkezünk, hanem kúrunk"? A jól hangzó, de nem létező aranykor ideája.

na__most__akkor 2017.12.06. 09:18:15

@Orltran:
"Mondhatta volna szebben, kis lovag"

Igaz. Néha túllelkesítem magam.

Bocs.

eßemfaßom még áll 2017.12.10. 11:18:42

@csakférfi: "A "kőbuta " szóra reagáltam.Szerintem a gyerek értelmes."

amiket idemásoltál azok nem kisgyerekmesék. Az 1- 2éveseknek szóló mesék felnöttként kőbútának látszanak. Hiába értelmes a 2éves, nem tud felfogni komplex történeteket. Akkor se ha zseni.