Gondolatok erről-arról. Meg amarról. Így meg úgy. Meg amúgy is. Szóval blog. Vagy mi.

Miért haragszom az új Star Warsra?

2018. január 02. - Firestarter.18

star-wars-leia-facepalm.pngSok mindent meg tudok bocsátani egy filmnek, egyvalamit nem: ha át akar verni.
SPOILEREK!!!

Előre leszögezem, hogy ez nem egy kifinomult filmkritika lesz, egyrészt azért, mert a közhiedelemmel ellentétben a kritikusé az egy komoly szakma, (kellene, hogy legyen) másrészt meg arról vitatkozni, hogy kinek melyik film tetszett majdnem annyira értelmetlen, mint Mészáros Lőrinc ellen indulni egy közbeszerzésen. Szóval ez csak ilyen kis élménybeszámoló, vagymi. Az is fontos, hogy nem vagyok hardcore rajongó, nem ismerem a filmek univerzumának minden apró részletét, nem láttam az animációs sorozatokat, és a könyveket sem olvastam. Ha esetleg pontatlanság van a szövegben, akkor az ennek köszönhető.
Csak egy mezei júzer vagyok, aki szeretett volna jól szórakozni egy jó filmen. Na, ez nem jött össze.

Pedig én alapvetően hálás közönség vagyok, és nem összevont szemöldökkel, ölemben jegyzetfüzettel és pedánsan kihegyezett ceruzával ülök be filmet nézni. Nincsenek is nagy elvárásaim egy filmmel szemben, nem várom el, hogy felnyissa a szememet, gondolkodásra késztessen, vagy megváltoztassa az életemet (legutóbb A viskó c. film ígérte ezt, innen is üzenem a készítőknek, hogy nem változott meg az életem, de nem haragszom rájuk. Vagyis egy kicsit igen, de az már egy másik poszt.)
Régebben voltak ilyen elvárásaim, de ma már megelégszem azzal, ha egy film megfogja a kis kezemet, elvisz magával, elmesél egy történetet, aztán megsimogatja a buksimat, és utamra enged. Én pedig gyermeki rajongással integetek utána, és elégedetten térek vissza sivár kis életembe. Minden más csak extra.
Így aztán nem is szoktam egy film hibáin rugózni, sőt, általában észre sem veszem őket. Ma már képes vagyok a legnagyobb baromság felett is szemet hunyni, ha az jól van tálalva. Eleve, minden film marha unalmas lenne, ha minden úgy történne benne, ahogy a valóságban.
Engem nem zavar, ha az űrben tűzlabdák cikáznak, és van hangja a robbanásoknak, az se érdekel, ha egy karakter csak azért kerül be egy filmbe, hogy cuki plüssöket lehessen belőlük csinálni, vagy hogy nullgravitációban bombák hullnak egy űrhajóra. Engem ezek nem zökkentenek ki egy filmből, csak majd esetleg napok, vagy hetek múlva jut eszembe, hogy hébazmeg, eztmeghogy.
Ha tehát film közben szalad fel a szemöldököm, akkor ott valami nagy baj kell legyen. Egy dolog miatt pedig mindig felszalad, ez pedig az alkotói lustaság.

Két dolog miatt vagyok különösen mérges, egyrészt azért, mert a Star Wars egy mese, és ha egyes dramaturgiai elemek már egy meséből is kilógnak, akkor kurva nagy gáz van. Másrészt moziban néztem meg a filmet, ahol a látvány és hang még jobban el kellene, hogy fedje a dramaturgiai hibákat. Az egész filmnek egy lézerkardsuhogással és lézerpijupijuval átitatott audiovizuális kábítószernek kellene lennie, de ezt a kábítószert bizony felütötték, méghozzá a fentebb már említett alkotói lustasággal.

Nem vagyok egy nagy moziba járó egyébként, ennek pedig két oka van. Az egyik, hogy mostanában elég kevés film tudja annyira megbizgerálni az ingerküszöbömet, hogy én az ő kedvéért felöltözzek és kimenjek a lakásból. A másik, hogy a moziban ún. emberek vannak, ráadásul a tahó fajtából. Most számszerűsítve nyolcan voltunk a teremben. Ennek a nézőseregnek a jelentékeny hányadát egy popcorn-hatótávolságon kívül eső lengyel család alkotta, akiknek halaszthatatlan, és két és fél órán át tartó megbeszélnivalójuk volt egymással. Láthatóan nagyon zavarta őket a film, mert erejüket nem kímélve próbálták túlharsogni a legvadabb űrcsatát is. Mögöttem egy szimpatikus ír fiatalember ült, akinek nemzetiségét tornacipőjének koszosságából tudtam ily pontosan megállapítani, amit szemrebbenés nélkül felcuppantott a mellettem lévő szék támlájára. Ő mondjuk 20 perc után angolosan távozott, nem tudom, talán csak egy zápor elől menekült be a terembe.

Na, ilyen családias hangulatban néztük a filmet, amiről én az igazat megvallva úgy jöttem ki, hogy jól szórakoztam. Ez az eufórikus állapot olyan öt percig tartott, majd némi keserédes hiányérzet kezdte betölteni a helyét, mely mára, két héttel a film után egy határozott, „én kérem át lettem baszva” érzéssé erősödött. Az alkotók engem hülyének néztek. És azt hitték, hogy én ezt nem veszem majd észre.
Úgy csináltak, mint az egyszeri magyar kőműves, aki miután ferdén feltette a csempét legyint egyet, és azt mondja: Jóvanazúgy. Úccse veszik észre.

Ha az ember azzal a feltett szándékkal áll neki filmet csinálni, hogy ha törik, ha szakad, ő bizony trilógiát csinál, akkor nem árt, ha tudja, honnan akar elindulni az első film első jelenetéből, és hova akar megérkezni a harmadik film utolsó jelenetébe. Vagy legalább a három filmet összetartja valami erő (érted, erő, hehe) Esetünkben legalább az jó lett volna, ha a rendezők beülnek együtt egy-két sörre, és egy szalvétára felvázolják, hogy mit is akarnak csinálni, mondjuk a legfontosabb szereplővel, a főgonosszal.

Biztos meglepődtök, hogy a főgonoszt tartom a legfontosabb szereplőnek, és nem Luke-ot, Leiát, Kylo Rent, vagy Reyt, vagy Finnt, vagy bárki mást. Pedig ha belegondoltok, a gonosz határozza meg a történetet. Az ő gonoszsága hozza mozgásba a sztorit, az ő gonoszkodása nélkül a főhősök otthon ülnének és dámáznának nagy boldogan. Ezért a gonosznak erősnek kell lennie. A jó is csak annyira lehet jó, amennyire a gonosz gonosz. Ha a gonosz vérszegény, akkor a főhősök is gyengék lesznek, gyenge főhősökkel pedig nem lehet erős filmet csinálni. Ez egy olyan alapvetés, amire még én is rá tudtam jönni mindenféle filmes képzettség nélkül, így aztán nem értem, hogy az Utolsó Jedik írója miért nem. Egy olyan főgonoszt sikerült csinálnia, akit még 3CPO is le tudott volna győzni egy jobb napján.

Meg sem tudtuk, hogy miért kellene őt utálnunk azon kívül, hogy marha ronda, mindenkit ki akar nyírni és elpusztítani a világot (ez egyébként alapvető attribútuma minden főgonosznak). Azon felül, hogy naphosszat egy vörös szobában ücsörgött a trónján (mert mi mást is csinálhatna a galaxis zsarnoka, na mindegy) és kisnyugdíjasokat megszégyenítően zsörtölődött, sok gonoszságot nem csinált. Engem annyira hatott meg a halála, mint egy random rohamosztagosé.
Gondoljunk csak Jabbára. Ő még csak főgonosz sem volt, az univerzumot sem akarta elpusztítani, csak Han Solóra haragudott egy kicsit. Mégis szívből tudtuk utálni, mert undi volt, ostoba, és úgy nyalogatta Leia hercegnőt, mint valami kozmikus Harvey Weinstein. A halálakor elégtételt éreztünk, Leiára pedig büszkék voltunk ügyessége miatt.

Ezzel szemben ezen trilógia legfontosabb szereplőjének halála a legnagyobb „jóvanazúgy” megoldása volt az írónak. Az amúgy is gyenge karaktert még inkább legyengítette, sőt elbagatellizálta ezzel a nevetséges halállal, ami szerencsétlen Kylo-t sem erősítette, mert szó szerint csak a kisujját kellett megmozdítania.
Luke-nak annak idején a fél karjába, és majdnem az életébe került amikor összecsapott Vaderrel, utolsó párbajuk pedig epikus küzdelem volt, nem csak fizikai de szellemi értelemben is, hiszen Luke a sötét oldal peremén táncolt. Vader pedig konkrétan belehalt a főgonosz, Palpatine megölésébe, ami egyben felemelte az ő karakterét is.
Ezzel szemben a galaxis legújabb nagyura röhejes körülmények között patkolt el, és még a pirosba öltözött szamurájok sem tudták megmenteni, akik ezzel simán kiérdemelték a világmindenség legbalfaszabb testőrsége címet, mert az egész filmben összesen annyi dolguk lett volna, hogy észrevegyék, hogy a védett személy közvetlen közelében megmozdul egy halálos fegyver. Ha már ugye a galaxis legfőbb mindenhatóságának ez nem tűnik fel. Mindegy, jóvanazúgy.

Olvastam, hogy az új rendezőnek eleve nem tetszett Snoke karaktere, ezért úgy gondolta, hogy rövid úton megszabadul tőle. Pontosan erre céloztam akkor, amikor a három film egységét firtattam. Ha nem tetszik egy trilógia főgonosza, akkor nem kell elvállalni a rendezést. Ilyen egyszerű. Semmit nem tudtunk meg Snoke-ról, súlytalan volt, és így súlytalanná váltak az őt legyőző jók is. Eleve azt sem tudtuk meg, hogy miért olyan különleges Kylo, hogy őt feltétlenül át kell állítani a sötét oldalra. Bizonytalan, hisztis, nyűglődik, és legyőzte egy lány, aki soha életében nem fogott még lézerkardot a kezében. Szerintem az ilyen apakomplexusos wannabe sithek ezrével nyüzsögnek a galaxisban, nem értem miért kellett ennyi energiát feccölni pont az ő átállításába. De ez csak ilyen mellékgondolat.

A gonosz és az ellenség ilyen gyengítése és elbagatellizálása egyébként az egész filmen végigvonul. A birodalmiak egytől egyig mind irdatlan balfaszok, és ez azért baj, mert így a jókból sem lesznek hősök. Az író már a film legelső, Stan és Pan szintű humorral beoltott hallassz-nemhallassz-mosthallassz snittje alatt is arra kondicionál minket, hogy ebben a filmben a gonoszok mind idióták, kezdve a flotta parancsnokával, akinek ha megöltök, sem tudom megmondani a nevét.
A gonoszok inkompetenciája pedig megint csak a jókat gyengíti, a csillagromboló vagy mi a tököm elpusztítása nem az ő hősiessségük/ügyességük/ravaszságuk miatt történik meg, hanem a gonoszok töketlensége miatt, akik úgy harcolnak, mintha a level 1-es pattanásos Ödönke beszabadult volna a Battlefront egyik szerverére.
Tátott szájjal nézik végig, hogy egyetlen (!) vadászgép kilövi a romboló, vagy mi a tököm védelmi rendszerét, mert gondolom a kiképzésük alatt nem volt róla szó, ilyenkor mit kellene tenni, és az indokolatlan alakú bombázógépeket is csak akkor veszik észre, amikor azok már az orruk előtt vannak, mert bár a Star Wars univerzumában képesek fénysebességgel repülni, a radart még nem találták fel.

Ugyanez a balfaszkodás történik a film másik nagy harci jelenetében, mely egyben a cselekmény egyik főszála is. Hogy miért, azt talán még az író sem tudja, mert ez a „nagyhajót odagumipókozzuk a kishajóhoz és így mennek egymás után 40 percen keresztül” ez minden volt, csak nem érdekes és nem izgalmas. Az író megint nem a jókat emeli a gonoszok fölé, hanem a gonoszokat süllyeszti le az alpári ostobaság szintjére.
Mintha egy repülőgép-hordozóval megerősített flotta képtelen lenne elpusztítani Huckleberry Finn és Jim tutaját. Abszurd? Az. Hülyeség? Az.
Azt még el tudom fogadni, hogy az egész birodalmi flotta minden hajója csak két sebességi fokozatban tud közlekedni, csigatempóban és fénysebességgel, még azt is, hogy csak azzal a két ződ ágyúval lehet lőni a lázadókat, de hogy senkinek ne jusson eszébe egy kicsivel hatékonyabb megoldás, az már több, mint kellemetlen. Aztán a lázadók észrevétlenül leszállnak egy semmiből előkerült bolygóra, mert a radaron kívül itt még a térképet sem találták fel. Jóvanazúgy, úccse veszik észre.

Én bevallottan nem vagyok csillagközi flotta kapitány, mégis rájöttem a lázadók elpusztításának megoldásra nettó három perc gondolkodással: egy csillagközi kőhajításnyit előremegyünk fénysebességgel, szembefordulunk a lázadókkal, és piju-piju, viszlát. Én meg ne lehessek már okosabb a birodalmi flotta vezetőségénél, mert az meg megint azt jelenti, hogy a gonoszok idióták, és a legyőzésük nem a jók dicsérete.

Nem akarom elhinni, hogy az íróknak nem tellett ennél jobb forgatókönyvre az erejükből, hát basszameg az a főállásuk, hogy izgalmas, feszült, meglepetésekkel teli és hihető könyvet írjanak, mely legalább a legalapvetőbb dramaturgiai elemeket tartalmazza.  Ráadásul ez nem a Barátok közt, hanem a világ legismertebb és legjobban várt sagájának egyik része. Olyan érzésem van, mintha konkrétan leszarták volna az egészet, legyünk vele kész, adják ide a fizetést, azt jóvan. Nem érzem benne a munkát, az erőfeszítést, a tiszteletet az előző részek alkotói és a közönség felé. Nem akarom elhinni, hogy a stábból nem volt valaki, aki azt mondta volna, hogy gyerekek bazmeg ez kurva gáz így, ennél még egy random Dallas-epizód is izgalmasabb.

A harmadik jelenet, amikor a langyos popcornt kérődző szám egy pillanatra megállt a rágásban az Leia híres szupermenes űrrepülése volt. Ott hirtelen csak arra gondoltam, hogy ez kurva szarul néz ki, és csak napokkal később gondoltam bele, hogy az író ezzel a pár másodperces snittel az összes valaha élt jedi értékéből levont úgy kilencven százalékot.
Darth Vader, az ígéretes jeditanonc, a galaxis legerősebb gonosza, akinek még a midiklorián szintje is kimagasló, aki legyőzte Obi Vant, ereje teljében meghal pár villámcsapástól, de Leia, aki egy rohadt hercegnő, és soha nem foglalkozott az erővel, nem járt jediiskolába, gondolom a midiklorián szintje is átlagos, és az előző részekben még csak utalás sem történt arra, hogy bírja az erőt, most beírja a cheat-kódot, és túléli az abszolút nulla fokot és a vákuumot.
Az író efféle isteni közbeavatkozása furcsa módon ahelyett, hogy erősítené, csak gyengíti Leia karakterét, mert megmenekülését nem a saját ügyességének köszönheti, hanem annak, hogy az író meg akarta menteni őt. Amit egyébként más, sokkal kevésbé gagyi módon is megtehetett volna. De hát, jóvanazúgy.

Ugyanilyen karaktergyilkosság áldozata lett Luke is, akiből sikerült egy intergalaktikus, durcás Rambót csinálni, aki visszavonult a kis szigetére, és a bizarr űrtehenek fejésén kívül nem érdekli már semmi sem.  Még a saját testvére sem. Persze mi tudjuk, hogy úgyis menni fog segíteni, szóval nem értem miért kellett ebből egy harminc perces pettinget csinálni, ami során Luke mint valami csillagközi Mijagi mester oktatja a lányt az erőre, amiről így negyven év után kiderül, hogy amúgy MINDENKIBEN BENNE VAN!
Igen, benned is, úgyhogy ezek után óvatosan hadonásszál, nehogy véletlenül a falhoz force pusholjad a gyereket. Szóval azok a dumák a régebbi részekben, hogy „érzem benned az erőt” mind kamu volt, hiszen mindenkiben ugyanúgy érezték ez erőt.
Ez mondjuk tökéletesen beleillik a mai PC világképbe, nincs kirekesztés, mindenkiből lehet jedi, igen Pistike, belőled is, de csak ha mind megeszed a felesborsó főzeléket. Gondolom a buckalakók azóta is ezerrel gyakorolnak.

Aztán, miután az író egy ilyen hanyag mozdulattal kiherélte Luke-ot, és úgy an bloc az egész jedinemzettséget akadémiástól, kiválasztottastól visszamenőleg örökre, megöli Luke-ot. Gondolhatnánk, hogy az egész saga egyik legerősebb főszereplőjének halálát egy epikus küzdelem, drámai önfeláldozás, vagy egyéb nemes és felemelő dolog okozza majd, de nem.
A lázadók egykori vezetője, a Halálcsillag elpusztítója, Darth Vader legyőzője, a nagybetűs LUKE SKYWALKER bazmeg a fáradtságtól hal meg, ráadásul teljesen értelmetlenül, hiszen a lázadók nélküle találták meg a kivezető utat, így a film legfontosabb szereplői tulajdonképpen a kristályrókák lettek. Ha ők nincsenek, a lázadóknak annyi. A főszereplők megint a szerencsének (valójában az író akaratának) köszönhetik megmenekülésüket, nem pedig saját ügyességüknek.  

Azt sem tudom elfogadni, hogy az írói fantázia nem jutott még tovább annál, hogy a végtelen galaxisban csak hatalmasvárosos, zöld dzsungeles, sivatagos és havas bolygók vannak. Ja igen, ez nem hó volt, hanem só, mint ahogy arra egyáltalán nem feltűnően a random statiszta is felhívta a figyelmünket. Gondolom még kacsintott is a sisak mögött.

Előre megmondom, hogy a trilógia utolsó része pont ugyanilyen gyenge lesz, hiszen az első két rész semmit nem épített fel a katartikus befejezéshez. Se a történetet, se a karaktereket, se a gonoszok és jók ellentétét. Igazán csak akkor röhögnék, ha a harmadik részre derékban összecelluxoznák Snoke-ot, hogy háhá, mégse halt meg, micsoda fordulat!!!!

Persze a rendező és az író szerint is teljesen rendben van a film, és a hiba a közönségben van, mert nem értik az ő művészi elképzeléseiket, „out of box” gondolkodásmódjukat, eredetiségüket, újító szemléletüket, satöbbi, satöbbi. De van egy rossz hírem. Ha a közönség nem ért egy filmet, akkor nem a közönséggel van a baj. Pontosan tudták, hogy a célközönségük, a Star Wars-közösség milyen érzékeny az ilyen bullshitekre, a Star Wars-legendára, kultuszra, vallásra. Ennek ellenére mégis képesek voltak kijönni egy ilyen filmmel, ami nettó parasztság szerintem.
Nem baj, jóvanazúgy.

A bejegyzés trackback címe:

https://firestarter-18.blog.hu/api/trackback/id/tr8413543491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MedikJohnson (törölt) 2018.01.02. 16:51:52

Nem olvasom még el, mert még nem néztem meg. Az Az című filmet láttad és arról mi a véleményed? Csak úgy röviden.

bandiras2 2018.01.02. 19:03:00

Hasonló eredmények a Retroshock csatornától
www.youtube.com/watch?v=DZMtZVLDBck

bandiras2 2018.01.02. 19:09:22

Egyébként meg:
Kylo és Rey harca Snoke testőrségével... Namármost hogy a pélóban működik az öröklés a shiteknél? A tanítvány megöli a mesterét. Kylo a tradícióknak megfelelően kicsinálta Snokit. Erre mit művel a testőrség? Ahelyett hogy fejet hajtanának új uruk előtt "ÉLLYEN A LEGFŐBB VEZÉR", nekiállnak emberkedni. A másik. Sósiklók... bazmeg... Oké, sósiklók. Mennek a kissebségi halálcsillag felé, mert ha elsütik, akkor bent mindenkinek vége, a hatóerejét se ismerjük, lehet kettélövi a hegyet. Erre visszarendeli??? Az a csávó, aki korábban kinyírta az ostrom csillagrombolót egy öngyilkos támadás élén?(nem mellesleg megmentve ezzel a csigatempós üldözési jelenetben a maradék hajókat az orbital bombardment ágyúktól). És ott megy a feka gyerek! Száguld a megváltó halál felé, ami majd időt ad a többieknek hogy valami történhessen! És mindjárt becsapódik a mikro deathstarba, aminek a robbanása jó eséllyel megtizedelné a lépegetőket is, és erre... NEKIMEGY BAZMEG!!! WTF WOMAN??? Most írtad alá a saját, és az összes társad halálos ítéletét, mert szeresd ellenségeidet! Persze plot larmour, mindenki túléli aki idáig eljutott... Ennél már nem lehet lejjebb. Az ellenállásnak van 1!!! darab csühös kétütemű bontószökevénye, annyi emberrel akik kényelmesen felférnek rá, és ennyi.
- A nagy hajók koránaknak ezennel vége. Fel lehet állni, nincsenek többé gigantikus monstrumok, mert mindannyian láttuk mire képes az új fegyver, a HIPERHAJTÓMŰ. Fogj egy akármilyen hajót, aminek van működő hiperhajtóműve. Keress egy 100x akkora célpontot, és vonszold oda magad eléje. Fénysebesség! A célpontnak vége. Kirámoljuk a roncstelepet! Világverő flottát csinálunk belőle! Droidok a fedélzeten, vagy távirányítás. Nem számít mekkora vagy. A hipszterhajtómű minden hajót elpusztít.
- Phasma kapitány... Egy új Boba Fett lehetett volna belőle, és erre mit csinál, az előző filmben elárulja urait, aktív részese lesz a Starkiller base elpusztításának, itt meg egyszerű hóhér, majd beszakad alatta a padló. De ne féljünk, Boba Fett is kimászott a Skarlakkból, szerintem túlélte. De minek?

Galaric 2018.01.02. 20:25:09

Ne haragudj, de nem értek veled egyet.
Engem már a szabadoneső bombák is felkúrtak az elején. :D
Egy dolgot el kell tudnunk fogadni: nem a mi korosztályunknak készült.
Velem együtt nézte meg a 11 éves kisfiam is.
Neki nagyon tetszett. Mikor megkérdeztem tőle,hogy mi volt a legjobb rész ő gondolkodás nélkül rávágta, hogy a porgok. :D
Kb. ennyi.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2018.01.02. 22:06:24

@bandiras2: Jo volt, koszi. Orulok, hogy azert mas is hasonlo kovetkeztetesekre jutott.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2018.01.02. 22:07:49

@bandiras2: Oldalakon keresztul lehetne elemezni azt a sok hulyeseget, amit osszehoztak. Masodik nezesre biztos meg tobb mindent eszrevennek, dehat nezze meg megegyszer akinek ket anyja van.

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2018.01.02. 22:10:25

@Galaric: Epp ez a baj, hogy uj kozonseget akarnak verbuvalni, nem pedig megtartani a regit. Mert a kisfiadnak hiaba tetszett, neki igy csak egy tucatfilm lesz, es soha nem fogja azt a rajongast erezni a sorozat irant, mint mondjuk te.

Imre Szegedi 2018.01.03. 10:09:12

Gratulálok. Nagyon jól össze foglaltad miért is lett nagyon rossz film!

Galaric 2018.01.03. 11:18:35

@Firestarter.18: Igen, ez már csak egy pénztermelő gépezet kreativitás nélkül.
Régen legalább megvolt mindkettő... :(

Rozsdalovag 2018.01.03. 11:55:15

Szóval ez az egész tiráda arról szól, hogy nem tetszett neked, amiért kibaszták a Snoke -ot a filmből és Luke karakterét kiherélték? Azért próbáld megemészteni valahogy! Van ilyen Boney M. :)

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2018.01.03. 12:01:56

@Rozsdabarna: Olvasd el meg egyszer, hatha ezuttal mast is talalsz benne.

SWfan 2018.01.03. 12:12:05

Lelehet nyugodtan szólni, amit most írok de nem tudok elmenni emelett.
Már kb 5 éves korom óta rajongok a SW-ért, most vagyok 19 és számomra a 8. rész ugyanolyan élmény volt, mint ha a régi részeket nézném meg DVD-n. Nekem tetszett a film és a 7. rész is, mert már nagyon vártam, hogy megnézhessem a mozikban. Voltak benne hibák, amit elkövettek a filmben nem vitatom, de a poénok,amin nevettem, és Luke mikor eggyé válik az erővel számomra egy megható pillanat volt és alatta az a zene mindent vitt. Az a felháborító, hogy ahány kommentet olvasok csak pocskondiázza a filmet, ami elég idegesítő, nem kell mindenkinek tetszeni, de azért egy kultúráltabb hangnemben is meglehet mondani a véleményeket a filmről. Ilyenkor szoktam mondani, hogy akkor rendezzen egy filmet és meglássuk, hogy sikerült neki.
Számomra,akinek rengeteget fejlődött a karaktere az Poe. Sokkal vagányabb és a szavammal élve "kinyilt a csipája" xD, több játék időt kapott aminek nagyon örültem. Összefoglalva, NEKEM nagyon TETSZETT ez a rész is, mint a Zsivány egyes és az összes többi. Lehet elfogult vagyok mert lány vagyok, de nem érdekel.

szófogadatlan prókátor 2018.01.03. 13:16:57

Sosem voltam nagy rajongója a SW-nak, de úgy vagyok vele, hogy egyszer meg kell nézni. Így voltam a 7-essel is, ami egy nagyon pozitív csalódás volt, kifejezetten tetszett. Ez a rész viszont elvette a kedvem attól, hogy valaha megnézzek még egyszer SW filmet, Mindenről szólni akart, végül nem szólt semmiről, minden kötelező elemet egymás után felsorakoztatott, de teljesen értelmetlenül. Kiemelni is felesleges részleteket, mert részleteiben sem volt jó. A Luke megsemmisítésére irányuló össztűz után a vállsöprögetés nem fér össze sem a Jedi harcossal, sem a megcsömörlött öregemberrel, amikor Yoda megszólalt nyuszi hangján (ok, ez csak a magyar szinkron), már csapkodtam a térdemet, és vártam mikor ugrik be Micimackó vagy Róbert Gida. A poszt minden szava igaz. Ez alapvetően egy szép mese volt, aminek megszűnt a története, meghaltak a szereplői, a karakterei és ha tovább nézed, az már egy másik történet lesz, jellegtelen, unalmas, előzményt nélkülöző.

Rozsdalovag 2018.01.03. 13:54:19

@Firestarter.18: ... kösz, elég volt ebből ennyi! :)

furious ewok 2018.01.03. 14:23:37

Haha, jó cikk, egyetértek! Hanyag munka az egész film.

>James 2018.01.03. 14:29:09

@SWfan: Hidd el, mind a 125 nemből akadnak emberek akiknek tetszett és olyanok is akiknek nem.

>James 2018.01.03. 14:35:01

Leia szupermenes megmenekülését szerintem egyértelműen a színésznő halála miatt tették a filmbe, a visszarepüléskor tisztán látszik, hogy maga Leia hercegnő egy ún. freeze-framebe került, ami arra utal, hogy az eredeti jelenet nem így nézett ki, hanem szomorú, halk zene alatt szépen lassan eltávolodunk a holttestétől. Milyen hülyeség már, hogy a három régi alapszereplő közül azt tartották életben, akit már csak színészcserével lehetne beleírni a következő részbe. ???
Az én lelkemet kettő kérdés marcangolja.
1) Miért nem tudhatott az új főnökasszony tervéről az ellenállás legjobb pilótája, aki (az utalások szerint) számtalanszor bizonyított? Nem csoda, hogy kiakad az ember; elkerülhető lett volna két mondattal: "Figyelj paraszt, ezt fogjuk csinálni, mostmár jó lenne ha leülnél a seggedre és kussolnál, köszi." És még fel se használtam a második mondatot.
2) Ha a lilahajú LGBT-t szimbolizáló főnökasszony ELEVE TUDTA, hogy öngyilkos küldetésre vállalkozik, hogy megmentse a flottát, MI A PÉLÓÉRT VÁRTA MEG, HOGY LELŐJJENEK PÁR HAJÓT MIELŐTT FÉNYSEBESSÉGGEL NEKIUGROTT A DESTROYERNEK?
Ezt hívják úgy a filmes szakmában meg a fociban is, hogy időhúzás. Csak például a fociban ezt sárgalappal büntetik.

furious ewok 2018.01.03. 14:36:18

@Galaric: teljesen egyetértek a fiaddal, szerintem is a porgok voltak a legjobbak az egész filmben :) Bár ez nem dícséri, inkább minősíti a filmet.

colonel Tigh 2018.01.03. 15:19:01

"...de Leia, aki egy rohadt hercegnő, és soha nem foglalkozott az erővel, nem járt jediiskolába, gondolom a midiklorián szintje is átlagos, és az előző részekben még csak utalás sem történt arra, hogy bírja az erőt,...."
Sok marhaság van a filmben, és ezt a jelenetet is lehet kritizálni, de ahogy teszed, amellett nem tudok elmenni szó nélkül. Leia bírja az erőt, olyannyira, hogy Obi van a másik reménységnek nevezi a Briodalom Visszavágban, ha Luke elbukna. Leia hercegnő Luke testvére, ő a "másik Skywalker", ahogy Yoda fogalmazott, Anakin Skywalker/Darth Vader lánya.

O.Endre 2018.01.03. 15:38:03

A kritika pontos es talalo. Duhitoen primitiv es ostoba film.

Kicknick 2018.01.03. 15:44:44

Na hallod, ha neked Vader halála hitelesebb meg grandiózusabb volt, akkor gondolkodjál már el azon, hogy egy Jedi akiben ott a legnagyobb erő, na az mi francért szakad össze az egyik levágott vaskeze miatt??

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2018.01.03. 15:58:34

@colonel Tigh: Ez oké, de az eddigi részekben hányszor használta az erőt? A Jediknek állítólag egy kavics felemeléséhez is évtizedekig kell gyakorolni mindenféle akadémiákon meg templomokban, erre Leia a semmiből előhúz egy ilyen "trükköt" mindenféle előzmény, magyarázat, vagy értelem nélkül.
@Kicknick: Elgondolkoztam. Igen, még mindig sokkal hitelesebb és dramaturgiailag is jobban összeáll Vader legyőzése.

MEDVE1978 2018.01.03. 17:06:48

@>James: Leia hercegnő esetére. Bár a jelent kétségkívül béna, nem valószínű, hogy azért tették bele, hiszen a végén megmenekül. (Carrie Fisher a forgatást követően halt meg). Mark Hamill (Luke) azt nyilatkozta, hogy a harmadik film központi szereplője ő lett volna - hiszen már Han Solo és Luke is halottak a sztori szerint.

MEDVE1978 2018.01.03. 17:25:25

Néhány dolog:

1. Leia superman-es lebegése. Alapvetően az is szar, ahogy a film ábrázolja. A fizikai kutatások szerint az emberi test simán kibír egy-két percet az űrben - űrruha nélkül. Ezt követően is valószínűbb, hogy fulladás / embólia miatt hal meg nem pedig azért, mert ilyen gyorsan megfagyna. A megoldás az, hogy a vákum nagyon rossz hővezető és ezért lassan fagy csak meg az ember. Viszont nyomás az nincsen, ezért - nem biztos, hogy ezt jól tudom - a szövetek azonnal károsodni kezdenek, az erek kitágulnak, a vér kitódul. Ha élethűbb űrszituációt akarsz látni, akkor az Event Horizon ajánlott. Egyébként itt a tudományos háttér:

lemon.hu/2015/11/26/tudtad-eddig-maradnank-eletben-urruha-nelkul-a-vilagurben/

Tehát Leia felfúvódott és fulladozott volna, nem pedig jégszoborként lebeg. Az erőt nyugodtan használhatta egyébként (senki nem mondta, hogy nem tanulta meg használni a 30 évben, ami a Jedi visszatér óta eltelt).

2. Több helyen írtam már, hogy az alapötlet nem olyan rossz, a kivitelezés valami extrém trágya. A kánonban (SW képregények, könyvek, animációs sorozatok, filmek) van nyoma annak, hogy az erő sötét és világos oldala egyensúlyban van a világban és ez a normál állapot, nem pedig a kilengés a Sithek vagy a Jedik felé. Ez egyfajta buddhista koppintás, ami jelen van az első leckében is, amit Luke Reynek ad. Ha ez kicsit ki lenne bontva és megerősítve, akkor Luke karaktere sokkal hihetőbb lenne. Ezzel szemben önzővé teszik: Kylo Ren miatt vezekel és vonja meg az ellenállástól a "legendát", amivel sikeres lehetne, a barátaitól a segítséget. A másik az, hogy a film is butának állítja be Luke-ot (aki tart egy csomó Jedi könyvet, majd egyet sem olvas el), elengedi a kísértésbe a tanítványát, Kylo Ren gondolatainak olvasásakor úgy tesz, mintha nem kísértette volna meg őt a sötét oldal stb.

3. Engem kevésbé zavart Luke halálának mikéntje. El lehet fogadni azt, hogy ha már elbaszta és nem ment a tanítványával (ami jelen esetben nettó baromság), akkor csak így tudott ott lenni, ez pedig felemésztette az erejét. Az Új Reményben Obi van Kenobi is "értelmetlenül" hal meg, mert érzi, hogy erősebb nála Vader (jó ő be akarja pöccenteni Luke-ot). Sokkal jobban zavar Snoke ilyen szintű lenullázása. Az első rész után mindenki azt találgatta ki Snoke, van róla X+1 youtube elmélet, csak kettőt elmondva az egyik szerint a megkeseredett és az erő sötét oldalához fordult Mace Windu, a másik szerint Darth Plaegus (Palpatine - Sidius mestere). Motivációjáról, képességeiről, történetéről kb. semmit nem tudtunk meg. Helyette megkaptuk a hisztis sisakdobálgató kölyköt "főgonosznak".

Untermensch4 2018.01.03. 19:26:52

"a Halálcsillag elpusztítója, Darth Vader legyőzője, a nagybetűs LUKE SKYWALKER bazmeg a fáradtságtól hal meg, ráadásul teljesen értelmetlenül, hiszen a lázadók nélküle találták meg a kivezető utat, így a film legfontosabb szereplői tulajdonképpen a kristályrókák lettek. Ha ők nincsenek, a lázadóknak annyi."

Ez vmi hihetetlenül elvont utalás lehet, a kis hercegre vagy ilyesmi...

Untermensch4 2018.01.03. 19:31:26

@Galaric: A szabadon eső bombák az elején a hangulat miatt kellenek. A díszletnél bevált hogy 2.vh-s hangulata legyen, kell az a bombakamra. Mint az űrhajóknak olyan parancsnoki híd ahova pöpecül be lehet lőni egy közel repülő kis géppel.

A porgok csak plüssállatnak való hülye csirkék. Az evokok is jók voltak plüssállatnak de legalább kinyírták és meg is ették a rohamosztagosokat... :)

LúzerMan 2018.01.03. 23:31:15

- Miért udvariatlan Kylo Ren?
- Mert beszéd közben félbeszakította Snoke-ot.

Eső bombák. Járt itt valaki fizika órákra? Tömegvonzása nem csak bolygónak van, de bazi nagy tárgyaknak is, sőt kicsiknek szintén. Szóval simán vonzza őket a romboló, ha nem is ekkora gyorsulással. (Majd, ha lesz időm, kiszámolom, hogy milyen erő hat rájuk.) Nekem ezzel a témával nincs problémám.

d.j 2018.01.03. 23:44:40

Egyetértek. Ez eddig a legbugyutább, legötlettelenebb, legótvarabb sw film ever. Nem tudok egyetlen pozitívumot sem kiemelni a filmből. Azt hittem a zsivány egyes, vak áljedi után nem tudnak nagyobb marhaságot kitalálni, pedig abban a filmben is az a szereplő volt az egyetlen értékelhető karakter. Hát de. Az a táv kardozás az mindent visz. Hangosan felröhögtem a moziban. Az egyik jedi érzi a másik jedit több kilométerről, erre ez a töketlen Kylo Ren nekiáll kardozni egy szellemmel. LOL. Szánalmas.

Galaric 2018.01.04. 06:43:52

@Untermensch4: Nekem pont a hangulatot ölte meg. Kb. mint az előző részben amikor Han kitalálja, hogy beugrik a pajzs alá a Sólyommal. Ellentmondott a filmek eddigi logikájának. Értem, hogy nem akartak egy Endor 2-t eljátszani és valami új dolgot próbáltak ki.
Alapvetően szerintem ez volt a baj az előzmény trilógiával is.

Terézágyú 2018.01.04. 08:07:49

@Galaric:
"Ellentmondott a filmek eddigi logikájának. ... Alapvetően szerintem ez volt a baj az előzmény trilógiával is. "

Nekem már ott gáz volt, hogy Qui-Gonn a fénykarddal szétolvasztott (!) egy szupervastag, többrétegű fémajtót a kereskedelmi szövetség űrhajóján...
Basszus, ha egy sima jedi sima fénykardja ilyen erős, akkor ezzel egész űrhajókat is szét lehet vágni, nem???? Akkor mit sz*rakodnak a lézerlövedékekkel?
stb. stb.

theus 2018.01.04. 10:41:10

@bandiras2: Páran nagyon próbálják népszerűsíteni azt youtube videóst, pedig csak egy tájszólásos gyerek aki műfelháborodva ordibálja a sérelmeit a világba.

czinimini 2018.01.04. 14:21:05

Hát, ez az írás túl hosszú lett, főleg a bevezető. Snoke és Kylo Ren valóban semmilyen volt. Kylo Rent inkább megsajnálni lehetett. Luke egy bosszantó vén trotty lett, az űrtehenek bizarrak. Leia repülős jelenetén pedig hangosan nevettünk. Tényleg nem nagyon tették oda magukat az írók, de azért volt vívós meg harcolós jelenet. :) Azért egy kristályrókát vagy egy hörcsögpingvint - akiknek azt hittem, lesz szerepük - elfogadnék.

Sutheo 2018.01.04. 15:30:03

A cikkben is van hiba. A Jedi visszatér közepén mondja Luke hogy Leia is erő-érzékeny. "A családomban mindig megvolt az Erö. Apámban, bennen...és a növéremben."
Ez attól feltűnő hogy a cikk többi részével egyetértek. Rajongó vagyok, bár nem hardcore...

Today05 2018.01.04. 17:07:37

@Galaric: na de pont ez a baj, hogy tényleg az volt benne a legjobb. ez a film tökéletes kórképet ad a filmipar egészéről, ahol adva van a világ egyik legjobb frachise-a, meg voltak előre írva a könyvek, minden készre volt szerelve, erre csináltak belőle egy primitív semmitmondó szartengert, ami szép, és vannak benne cuki állatok, de összefüggő gondolatmenet, okozatiság, logika, és legfőképp történet na az pont kurvára nincs.

Persze hogy nem nekünk készült, de amikor mi 10-12 évesen megnéztük, nem a porgokra/r2-re vagy bármi idiótaságra pörögtünk rá, hanem "értelmes" funkcióval bíró karakterekre - vader, luke, yoda. Pedig az eredeti trilógia is minimum annyira bugyuta mint egy bogyó és babóca, de mégis értelmesebb mint ez a trilógia lesz. és pont ezért a te fiad sem ezt a filmet fogja 12000x megnézni életében.

Untermensch4 2018.01.04. 17:49:04

@Galaric: A sw "technológiai logikája" olyan meseszerű hogy csak na. Minden kompatibilis mindennel és elég egy zsebben elférő cuccal összeheftelni, már működik is. Mint ahogy klasszikus sci-fikben elvárás, nincs horizonton túli műszeres nézelődés, a folyamatos negatív visszajelzések ellenére ragaszkodnak az emberi reakcióidőhöz, bár az biztosnak tűnik hogy ember vs ember a vadászgép-légvédelem leosztásban oda vezet hogy egy vadászgép végül felrobbant vmi nagyot... :)
De na háború több generáción keresztüli elhúzódását legalább megmagyarázza a sorozatos töketlenkedés, úgy tűnik birodalom és lázadók ugyanúgy kofogyasztják a hülyeséggel a saját tartalékaikat. :)

Untermensch4 2018.01.04. 17:52:19

@Today05: Őszintén szólva az öreg luke nem volt olyan zakkant mint az öreg yoda aki bekattant egy müzliszeleten... (hoppá, találtam egy dolgot amiben ez jobb mint egy korábbi sw-rész) :)
De mostani tizenhúsz év körüli nézői reakció alapján, "pont ez a hangulat" kell a népnek. Vagy pont az az egyetlen ember jött mögöttem...

Galaric 2018.01.05. 07:08:54

@Untermensch4: "A sw "technológiai logikája" olyan meseszerű hogy csak na."
Ezzel nincs bajom. :) De, ha Han kioktatja a tanyasi hülye gyereket, hogy nem ugrálunk ripsz-ropsz a hiperűrbe egy bolygó mellől mert sanyi lesz a hajtóműnek, akkor három résszel később is legyen súlya ennek a mondatnak. :D Ráadásuk annyiszor hallottuk már, hogy csak a filmek a mérvadóak és minden más (regények, képregények, rpg szabálykönyvek stb) az EU része.
Akkor tartsák már magukat hozzá! :D

Untermensch4 2018.01.05. 15:19:46

@Galaric: Ezt mondjuk simán meg tudom magyarázni azzal hogy a tuning miatt a MFalcon többet bír, de így is folyton javítgatni kell.
Nekem az önkonzisztencia hiánya abban zavaró hogy az 1,2,3. epizód később lett forgatva ezért olyan látványoelemeket is be tudtak tenni ami anno a 4,5,6.-nál lehetetlen volt. Így viszont van egy érdekes technikai visszaesés-hangulat a 4,5,6.-ra. Növeli a jelenség látványosságát hogy a zsivány1 vége viszont olyan jól passzol (díszletezésben is) a 4.-hez hogy akár egybe is vághatták volna.

Marketing-szempontból viszont hiába "a filmek mérvadóak" ha a filmekben olyan szörnyűségek megtörténhetnek mint jarjar, az egyéb anyagoknak pedig szintén van nagy rajongótábora.
Ez nem feltétlenül a rajongótábor hanem sztem vicces:
www.youtube.com/watch?v=CDpq-i7Zg0Y

Firestarter.18 · http://firestarter-18.blog.hu/ 2018.01.06. 18:36:16

@Sutheo: "A családomban mindig megvolt az Erö. Apámban, bennen...és a növéremben." Meg a szomszéd néniben, a kóbor kutyában, a faágban, meg úgy mindenben. Nem az a bajom, hogy megvan Leiában az erős, hanem hogy mindenféle gyakorlás nélkül ilyen trükköt húz elő a zsebéből. Akkor minek vannak a jeditemplomok, meg gyakorlás, meg kiskorban kiválasztás?

@czinimini: Legközelebb írok neked egy rövid összefoglalót.

@Untermensch4: A sw "technológiai logikája" olyan meseszerű.
Ez teljesen oké, mert ez egy mese. Ezzel soha nem volt bajom, és bele sem gondolok az ilyesmibe (a fent említett lézerkarddal ajtót szétvágós dolog se jutott soha az eszembe) ha konzekvensen vezetik végig a történeten. De ez a film már a saját szabályait sem tartja be.

@Kicknick: A te kedvedért belegondoltam, és még mindig hitelesebb Vader halála.

@LúzerMan: Legyen. De eleve mi a franc értelme van egy ilyen bombázót építeni, ami csak akkor tud támadni. ha egy csillagromboló közvetlen közelébe tud repülni? Nem egyszerűbb kilőni a bombákat jó messziről?

Untermensch4 2018.01.08. 22:37:38

" De eleve mi a franc értelme van egy ilyen bombázót építeni, ami csak akkor tud támadni. ha egy csillagromboló közvetlen közelébe tud repülni? Nem egyszerűbb kilőni a bombákat jó messziről? "
"De ez a film már a saját szabályait sem tartja be."
Hát igen. Ahogy elnéztem azok a bombázók kb 100%-os veszteségaránnyal dolgoztak. Ráadásul a lelőttek nagyobb része nem is tudott bombázni. Ellenben ugyanazon filmben láthattuk hogy mi történik ha egy hajó egy másikon keresztül ugrik hipertérbe (mármint megpróbálja) olyan távolságból ahol még nulla bombázót szedett le a "légvédelem"...
Ha nincs vmi jó magyarázat arra hogy qrvadrágák a droidok akkor én azt választanám hogy "R2-től R-18 -ig, ti azokkal a repülő bombának látszó űrhajókkal elindultok az úgynevezett célpont felé és adott távolságot elérve bekapcsoljátok azt a szép start feliratú gombot... "
"És akkor mi fog történni, gazdám?" "Azzal ne törődj..." :)

""A családomban mindig megvolt az Erö. Apámban, bennen...és a nővéremben." Ezt úgy is érthette hogy a "tehetség" volt meg. A "tehetség" abban az értelemben hogy látszólag ugyanannyi gyakorlással és tanulással jobban megy vkinek vmi mint másnak. Pl lukácsunk esetében lehet h neki nem tűnt fel hogy amikor f..mtudjamilyen patkányokra lövöldöztek a tatuinon akkor ő az erőt használta, ezért nézett olyan bután amikor a pilótákból álló közönség kissé szkeptikus volt hogy életében először beleültetve egy x-szárnyúba bele akar lőni a halálcsillag légkondijába :)

A "technológiai logikán" azért fogok még sokáig röhögni mert a társaságban akikkel a zsiványt néztük, volt egy mérnök. Jó arc de mérnökhöz illően kissé kocka, meg ugye ő ért is az ilyen műszaki dolgokhoz. Tőle kérdeztem amikor kiléptünk a moziból hogy "Mennyire fájt a látvány mérnöki aggyal?" és erre mondta hogy ez egy mese és úgy kell nézni. De majdnem olyan volt a hangja mint akinek pánikrohama volt vagy lesz... :)

Untermensch4 2018.01.08. 22:57:14

@Kicknick: Nem a levágott vaskeze miatt szakadt össze hanem mert leföldelte a sok ampert... :)

www.youtube.com/watch?v=PqaiKmm8gsY
3:35-nél kezdi kapni a delejt, palpatine meg kb úgy tolta neki mint aki az életéért küzd... :)