Gondolatok erről-arról. Meg amarról. Így meg úgy. Meg amúgy is. Szóval blog. Vagy mi.

Tényleg olyan szar a magyar oktatás?

2018. július 30. - Firestarter.18

wall.jpgA minap belefutottam egy tényfeltáró blogbejegyzésnek álcázott nyekergésbe, melyben a fiatal szerző arról írt, hogy milyen sanyarú sorsban senyvednek szegény mai gimnazisták, az iskola nem ad semmi hasznos tudást, sok a tananyag, sok az óra, hülyék a tanárok, és úgy cakkpakk szar az egész, és brühühü meg nyenyere, bezzegkülföldön.

 

Gondolom a szerző ezt ilyen leleplező, szemfelnyitó, népharagot gerjesztő írásnak képzelte, és szerintem azt gondolja, hogy az ő generációja az első, mely elégedetlen az oktatással. Nos, megsúgom, hogy nem. Mi is pont ugyanígy szidtuk az oktatást, ahogy előtte a mi szüleink, és az ő szüleik. Szerintem, ha visszamegyünk az időben az első iskoláig, már ott is voltak hőbörgők, hogy mi a francnak kell mamutbecserkészési alapismereteket tanulni, hát maholnap kihalnak ezek a szerencsétlenek, sokkal inkább szakócakészítést kellene tanítani, annak van értéke a munkaerő piacon, meg egyébként is, sok a tananyag, nem marad idő barlangrajzolni. 

Szerintem a történelem során soha nem volt olyan, hogy a diák elégedett legyen az oktatással. Örök harc ez, a diákok szerint sok felesleges hülyeséget kell tanulni, a tanárok szerint meg ennyi órában lehetetlenség leadni az anyagot.Pedig mindennek van haszna, csak nem biztos, hogy ez elsőre látszik. Még az általam rühellt mateknak is van értelme, ha más nem az, hogy az ember ne égesse le magát a facebookos zárójeles-szorzásos játékokban.

Nagyon sokszor olvastam már hasonló, oktatási cikkekben meg kifakadásokban, hogy az iskola nem az életre nevel, nem ad semmilyen gyakorlati tapasztalatot, a gyerekek még egy csekket sem tudnak befizetni (ez a csekkbefizetés nagyon érzékeny terület lehet, mert mindig előkerül az ilyen írásokban) és egy szeget se beverni a falba. Mondjuk, azt egyik írás sem fejti ki, hogy a szerző hogyan képzeli a rendkívül bonyolult csekkbefizetést iskolai keretek között. Hatodik órában az egész 11.b. leballag a postára, mindenki hoz egy csekket otthonról, majd sorba állnak, és a tanárnő szigorú felügyelete mellett befizetik, aki közben osztályozza? „Józsika, én erre csak négyest tudok adni, nem hajtottad össze szépen a befizetési bizonyolatot, és sorsjegyet se vettél”

Nálunk egyébként még volt olyan, hogy technika óra, meg a lányoknak háztartási ismeretek, annyi volt az értelme, hogy a lányok minden órán borzalmas teát főztek nekünk, mi fiúk meg megtanultuk hogy néz ki a szilvafa (nem mintha otthon nem lett volna mindenkinek) és nyári szünetben kapálhattuk a tanár privát földjét, na ez igazán az életre nevelt. De nem is értem miért kellene az iskolának az életre nevelnie, arra ott van anyád meg apád, mondjuk ehhez a csőmiakajafelmentem-en kívül nem árt néha két szót váltani velük. Az iskola feladata az, hogy egy minimális (!) alap tudást valahogy belepasszírozzon a fejecskékbe, nem az, hogy megtanítson megcsinálni az adóbevallásodat meg kuglófot sütni.

Szóval már mi is hőbörögtünk annak idején, hogy sok hülyeséget kell tanulni, és akkor mit szóljon szegény Nyilas Misi, akinek még a latin igeragozást is be kellett bifláznia, és még a neten se tudott nyekeregni miatta. Nekünk is sok volt az anyag, nálunk is minden tanár egyszerre íratott dolgozatot, és nálunk sem volt elég az iskolai nyelvoktatás a nyelvvizsgához.

A különbség az, hogy míg ha mi nem értettünk valamit, akkor max át tudtunk menni a haverhoz, hátha ő érti, aminek a legtöbbször az volt az eredménye, hogy már ketten nem értettük. Ma meg  felmész a netre, és bármit meg tudsz tanulni. Baszki két videó után kristálymeth készítésnek is nekiállhatsz. Oktatóvideók tízezrei, komplett tananyagok, szoftverek, egész előadások, magyarázó anyagok vannak fenn a neten, nyelvtanuló programok és appok, kisfaszom, ami még tíz évvel ezelőtt is sci-fi-nek számított.
Nem akarok átmenni szvetteres öregapóba, hogy bezzeg az én időmben napi 26 órát tanultunk, hideg salakot ettünk, és apánk minden este agyonvert, de ha tanulásról van szó, a mostani generációk akkora előnyben vannak a korábbiakhoz képest, hogy a különbséget még kifejezni is nehéz.
Ha akarod, harvardi professzorok előadásait nézheted meg, majd ha meguntad, átmész a Yale-ra, vagy az MIT-ra, vagy bekapcsolsz egy appot, és spanyolul tanulsz, vagy programozni. Végtelen információ áll rendelkezésre, bármi azonnal hozzáférhető, és megtanulható. Persze ehhez a facebookon meg az instagramon kívül másra is kellene használni az internetet, de ugye nyekeregni meg a tanárt hibáztatni is könnyebb.  

Valamiért a diákok azt gondolják, hogy a tanár az valami varázslény, aki felnyitja a koponyájukat, beletölti a tanulnivalót, nekik meg nincsen más dolguk, mint nyáladzó szájjal vigyorogni, és kanalazni a tejbegrízt. Persze ez sem a mai generációk sajátja, pont így volt ez tíz évvel ezelőtt is.

Nálunk az angol tanítás volt ilyen Achilles-pont, az osztály ugyanis utálta az angoltanárt. Mondjuk nem volt nehéz, mert ritka egy hülye picsa volt, de nem ez a lényeg. A lényeg az, hogy mindenki szar volt angolból (rajtam kívül, nyilván) és ez a tanár hibája volt, mert rosszul tanít. Nem tanított pedig kirívóan rosszul, csak lusta volt a brigád tanulni. Én csak félve kérdeztem meg, hogy ha a kőbalta egyszerűségű szódolgozatot is csak egyesre tudod megírni, és ha fél év után két háromszavas mondatot nem tudsz elmondani angolul, az miért a tanár hibája. Meg is dobáltak papírgalacsinokkal. A tanár hibája, és kész, és anyanyelvi tanárt kellene hozni az iskolába. Mondom akkor menjünk ki az udvarra, azt szakasszunk egyet az anyanyelvitanár-fáról, mindjárt jobb lesz. Most szívesen visszamennék az időben hónom alatt egy rózsás arcú ír birkapásztorral, hogy nesztek, itt az anyanyelvi tanárotok, have some craic.    

Ez persze nem azt jelenti, hogy a magyar oktatási rendszernek nincsenek hibái, mindegyiknek van.
Az egyik, hogy nem tanít meg tanulni. Magolásra ösztönöz, ahelyett, hogy a tananyag értelmezésére, és hasznos feldolgozására törekedne. Nem az a lényeg, hogy a gyerek bemagolja az összes történelmi évszámot, hanem az, hogy meglássa az összefüggéseket, a folyamatokat, ezekből pedig következtetéseket tudjon levonni, magyarul gondolkodjon.
Ha tanulásmódszertant is tanítanának, mondjuk középiskolában, akkor sokkal gyorsabban lehetne haladni az anyaggal is, és a gyerek sem lenne ennyire leterhelve, mert nem ülne két oldal lecke felett egész éjjel, mert be akarja magolni. Persze ehhez normális tanárok is kellenek, nekem is volt olyan baromállat tanárom, aki abba is belekötött, ha nem azzal a szórenddel mondtad fel neki a leckét, ahogy a könyvben volt. Volt ellenpélda is, aki a az anyagot bemagoló strébernek a két keresztkérdésre érkezett szempilla rebegtetésre nyugodt szívvel kettest adott.

A másik dolog a differenciált oktatás. Egy harminc fős osztályban nem lehet elvárni a tanártól, hogy minden gyereknek ugyanúgy a fejébe verje az anyagot. Az átlagot tudja megszólítani, a lassabbak így lemaradnak, majd végleg elvesznek, az eszesebbek meg unatkozni fognak, és úgy érzik nem haladnak. Tudom, hogy ez fasisztanáci elképzelés, de sokkal hatékonyabban lehet tanítani, ha képességek szerint csoportosítjuk a tanulókat. Ez csökkentené a csoportlétszámot is, és hatékonyabbá is tenné az anyag átadását. A jó tanulók egymást húznák fölfelé, a gyengébbeknek meg lenne idejük és lehetőségük felzárkózni.

Nálunk pl. általános alsóban a tanár három csoportra osztotta az osztályt képességek szerint, és tök jól működött a dolog, persze ez erőfeszítést és odafigyelést követelt a tanártól is.

Ugyanígy lehetne differenciálni tartalom szerint is. Legkésőbb középiskola első osztályának végére azért minden diák fel tudja mérni, hogy mi érdekli. Legalább olyan szinten, hogy inkább reálos, vagy inkább humános agya van. És választhatna. És megint csökkenne a csoportlétszám. És onnantól a reálosokat nem kínoznánk verselemzésekkel, a humánosokat meg deriválással, a gyerek úgy érezné neki is van valami beleszólása az életébe, és ha a hozzá közelebb álló tárgyakat tanulhatja, akkor talán motiváltabb is lenne. Így egyszeriben csökkenne a tananyag is, és lenne idő csoportmunkára, egyéni képzésre, meg egyéb ilyen nyalánkságokra.

Mindenki a nyugati oktatást dicsőíti, hogy hát itt minden sokkal jobb, a gyerekek meg vidáman mennek iskolába. Persze, mert semmit nem kell csinálniuk. Kíváncsi lennék, hogy Magyarországon mekkora lenne a felháborodás, ha ott is csak rajzolgatnának, színezgetnének, meg kösd-össze-a-pontokat játszanának a hetedikesek, és úgy jönnének ki az iskolából, hogy se olvasni, se helyesen írni nem tudnak, nem tudnak fejben összeadni két számot, semmit nem tudnak a körülöttük lévő világról, és úgy általában buták, mint a föld. Itt túl keveset tanítanak, Magyarországon meg túl sokat akarnak, mert nem feltétlenül érzem szükségesnek mondjuk hatodikban halmazelméletet tanulni. 

A harmadik, és talán legfontosabb dolog a tanárképzés és tanárfoglalkoztatás átalakítása lenne. Nyilvánvalóan emelni kell a fizetéseket, de ezzel együtt a követelményeket is szigorítani kell, hogy minden kisebbségi komplexusos baromból ne lehessen tanár. Szem előtt kellene tartani, hogy egyetlen rossz tanár egy életre tönkretehet egy gyereket. Úgy képzelem, hogy mondjuk két évente alkalmassági vizsgára köteleznék a tanárokat, ahol egyrészt számot kellene adniuk mennyire naprakész a tudásuk, ezt a tudást milyen módszerekkel adják át, és úgy egyáltalán fejben alkalmasak-e arra, hogy gyerekek közé engedjük őket. Aki nem megy át, az többé nem taníthat, slussz.

Szóval az általános vélekedéssel ellentétben én egyáltalán nem látom olyan reménytelennek a helyzetet a magyar oktatást tekintve. Sőt, ha itt most hirtelen rendeznénk valami műveltségi vetélkedőt, száz százalék, hogy a magyarok tönkrevernék az elit nyugati oktatáson nevelkedett íreket.

A bejegyzés trackback címe:

https://firestarter-18.blog.hu/api/trackback/id/tr9914151317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.08.01. 08:29:41

@ppppalika: Napoleon hadjáratán???
Nagyon jó téma, fel lehet dolgoztatni a csoporttal, aztán lehet velük játszani , mondjuk olyat, hogy mi lett volna, ha...
Ha nem télre érnek Moszkva alá. Képes lett volna bevenni? Megtartani? Mi kell egy sikeres hadjárathoz?
Hasonlóság és különbség Nagy-Sándor hadjárataival.
Mi történt ugyanekkor a Világ más pontjain?

A gyerek gondolkodik, interaktív lesz a feldolgozása a témának, nem csupán input.
A végén előadják, tehát megtanulnak prezentációt készíteni, előadni.

2018.08.01. 08:32:22

@ppppalika: azt pedig nem mondtam, hogy az osztály egyik fele Napoleont dolgozza fel, a másik fele a Francia forradalmat...
Bezzeg idehaza mindig, mindenki felel minden témából....

2018.08.01. 08:34:03

@ppppalika: bocs, téves címzés!
Ez a hülye Posta!,

2018.08.01. 08:34:55

@teéjesenmindegy: az előzőek neked szólnak.

2018.08.01. 08:38:13

@$pi$: @teéjesenmindegy:
azt hiszem, kiváló példái vagytok a rossz oktatás eredménytelenségének. Szövegértés nulla.
Mivel nem érted, irritál és támadsz.

2018.08.01. 08:58:51

@$pi$: Orbán pont most írta: Gone on vacation.

A Rigó utcában megbuknál. Az angol beszédben megértik. Noha Holiday-t használnak inkább, a vacation megüresedés értelemben ismert a munkaerőpiacon.

neet 2018.08.01. 09:02:42

Akik olyanokkal jönnek, h nincs csoportmunka, nincs vita, nincs ez-az, azok mikor jártak iskolába? Én még most is járok (a másik oldalon), és ha az óráim 60-80%-a nem csoportmunka meg páros munka, akkor már leszedik a fejem. Vitázni rendszeresen vitáztatom a diákokat, aki részt vesz benne, sztem tanul vmit. Aki a telóját simogatja közben, az meg nem.
Idő és energia hiánya miatt nem járok be a matek, magyar, info stb órákra, elvétve látok csak ezt-azt, de az angolos kollegákat szoktam nézegetni (nem titkoltan ötleteket lopok pl), és azt kell, h mondjam, h a nyelvórán tök természetes, hogy háttérbe szorul a frontális oktatás, egyfolytában differenciálunk (oké, 16 gyerekkel könnyebb, mint 32-vel, de azért így is, na). Gyakorlatias az egész (én pl nem arra tanítom, h kérjen egy kiló kenyeret, mert azt csak lekapod a polcról, hanem egy korsó sört, mert azt kérni kell) meg ilyenek. Ettől függetlenül egyfolytában szidják a nyelvtanárokat, h milyen szarul tanítanak (aka nem töltik a fejembe az anyagot egy tölcsérrel), magánba kell menni, ha meg akarsz tanulni rendesen. A sokat szidott kollegáimat imádják a magántanítványok. Kis logikai bukfencet érzek itt. Ami kötelező, azt utáljuk. Amit magunknak választunk, azért még fizetünk is.
Egy másik posztban egy másik oldalon lefasisztáztak, mert azt mertem írni, h a gyereknek oda kell figyelnie, ha a tanár vagy egy másik o.társ beszél épp. Jó kis hozzáállás. :(
Sztem ha rendesen viselkedsz és odafigyelsz órán és partner vagy, a tanár is így tekint rád. Nekem ált.ban szerencsém volt, és jó tanáraim voltak, de találkoztam a gagyi félével is természetesen. A kollegáim között is van ilyen is-olyan is. De a nagy átlag azért van ott, mert szereti, amit csinál, és olyanokat megtesz a diákért, amin még én is csak pislogok, pedig diákbarátnak tartom magam. Elképesztő energiát tesznek bele, hogy a végén pár kötsög lefaszozza őket egy kalapba rakva mindet.
Igen, szar a rendszer, keressük a kiskapukat, h tudjunk tanítani. Magunknak vesszük a laptopot, a nyomtatót, a piros tollat a javításhoz. Ezzel nem magunkat akarom jobb fényben feltüntetni, csak egy kis adalékinfo, hátha valaki ezeket a tényeket nem ismeri.

$pi$ 2018.08.01. 09:05:16

@Könnyen elkaptuk, uram!: "látod, ezért nem érted. Aki Magyarországon tanulta a nyelvet, sose fog úgy beszélni, mint aki anyanyelvi környezetben."

Nem, nem ezt írtad. Azt írtad, hogy az ismerősöd folyékonyan beszél, de nem tudja lefordítani. Elárulom, ezzel mindenki így van, aki beszél egy idegen nyelvet és nem végzett tolmácsként.

Ezért írtam, hogy egy idegen nyelvet sem beszélsz, mert akkor tudnád, hogy nem csak az ismerősöd van ezzel így.

Szó sincs arról, hogy azt állítottam volna aki Magyarországon tanulta az idegen nyelvet az megkülönböztethetetlen az anyanyelvi beszélőktől. Ezt csak te találtad ki.

Benoke2 2018.08.01. 09:08:10

Hogy mi a probléma? No ki szeretne családot eltartani egzisztenciát építeni nettó 130 kezdőfizuval? Várom a jelentkezőket. A létminimum januárban 144k volt. No most emiatt a férfi tanárok kikoptak. A tankönyvek állami nyomásúak szakmai kontrol nélkül. A szabályokba a tanárok nem szólhatnak bele. Tanárnak lenni nem akkor kezdődik ha belép a suli ajtaján és nem akkor ér véget mikor kilép az ajtón. Ugye fel kell készülni az órákra, dogákra egyéb. Aztán javítani is kell őket. Ez azt jelenti hogy otthon is dolgozik, nem is keveset. Aztán ott a klik. A legtöbb esetben mutyizott ehetetlen mosléknak nevezhető menza. A tudás anyag nem halad a korral. A gyerekek fegyelmezetlenek, otthon egyre kevésbé nevelik őket, a tanárok kezében egyre kevesebb eszköz van a fegyelmezésben, vagy is már nincs eszköz. Persze mindig lesz miért károgni de javítás helyett csak romlás és szétverés látszik az viszont erősen. Több mint 2000 tanár hiányzik és ez csak fokozódni fog. A ner is elkezdte kivenni a gyerekeit az állami rendszerből és alapiíványi sulikba, magán intézményekbe viszik őket. A sulik állapotáról, eladósodottságáról ne is beszéljünk. Ugye sok suliban nem fizetik ki a fűtésszámlákat szeptember végéig mer minek azt, van hogy az után sem. A fidesz odanyomta a seggnyalóot a sulik igazgatói posztjára aztán őket meg baromira nem érdekli ez az egész. Végrehajtják a feladatot aztán csá. Hogy ez jó, vagy rossz a sulinak, tanároknak, diákoknak, szülőknek, az baromira nem érdekli őket.

2018.08.01. 09:11:48

@$pi$: félreértetted. A szódolgozatokról volt szó. Az pedig azon alapszik, hogy megtanulod a magyar szó angol megfelelőjét. Igen, nekem az angol szavak magyar megfelelője megvan a fejemben.
Igen, nekem értelmeznem kell, ha az angol azt mondja: Dzson gon.
Mert jelentheti, hogy John is goin'.
Épp most ment el, vagy jelentheti azt, hogy John has gone. Úgy el van menve, hogy ihaj.
Esetleg John is gone. Meghalt...

$pi$ 2018.08.01. 09:12:53

@Könnyen elkaptuk, uram!: "A Rigó utcában megbuknál. Az angol beszédben megértik. Noha Holiday-t használnak inkább, a vacation megüresedés értelemben ismert a munkaerőpiacon."

Semmit sem állítottam a "vacation" szóról. Ha írtam volna, akkor azt írtam volna, hogy nem vagy tisztában az amerikai és az angliai angol nyelv közti különbséggel.

Amerika: a vacation elsősorban nyaralást jelent, másodsorban üresedést, üres helyet (vacate az ige):
www.google.hu/search?q=vacation&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjYtY39pcvcAhXNIlAKHSwqDO8Q_AUICigB&biw=1484&bih=805

Anglia: Holiday-t használnak, de az amerikában elsősorban ünnepnapot jelent.

2018.08.01. 09:16:26

@$pi$: hisz pont ezt írtam.

$pi$ 2018.08.01. 09:17:25

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Esetleg John is gone. Meghalt..."

Egyszer írtam egy programot, ami angol filmek feliratait fordította magyarra. Sokat teszteltem, elsősorban akciófilmeken.

Vicces volt, amikor a család lazán beszélget a nappaliban valami sitcom szituban, a gyerek megkérdezi, hogy "anya hol van?", mire az apa "meghalt" és a gyerek azt válaszolta, hogy "ja, ok".

Mondjuk a legdurvább az volt, amikor a következőt mondja az a vita hevében az egyik szereplő:

"Isten japán rizspálinkájának!"

Mint rájöttem eredetileg az volt a duma, hogy

"For God's sake!"

:D

2018.08.01. 09:18:18

@$pi$: de tényleg diszlexiás lehetsz, ugyanis szó nem volt rólad. Orbán üzent a Facebookon.
Se alany, se segédige, mégis helyes...

2018.08.01. 09:22:24

@$pi$: fordítva is működik, amikor a magyar szöveget szó szerint átteszi angolra: big face...

2018.08.01. 09:24:45

@$pi$: igen, vannak dolgok, amit az angol és az amerikai máshogy értelmez. Alighting...

$pi$ 2018.08.01. 09:25:18

@Könnyen elkaptuk, uram!: Nem, nem ezt írtad. Ezt írtad:

"Az angol beszédben megértik. Noha Holiday-t használnak inkább,"
"a vacation megüresedés értelemben ismert a munkaerőpiacon."

A holiday-t angliában használják a nyarlásra, a vacation-t meg leginkább az usában használják megüresedésre. Te úgy beszéltél róla, mintha egységes nyelv lenne.

2018.08.01. 09:26:06

@$pi$: míg Angliában Bank holiday-t használnak az ünnepnapra.

kommentes nikk 2018.08.01. 09:26:27

@Arslab: van egy remek sztorim ehhez. Anno, mikor még tanítottam, elküldtek engem egy kollegával egy "digitális továbbképzésre", ahol olyan csuda dolgokat tanultunk, hogy internet, google kereső használata, és így tovább. Full kamu volt az egész, látszott, hogy valaki megpályázta, eltette a pénzt, és lenyom valami alibi tanfolyamot. Délután aztán rátértünk a "komolyabb" dolgokra, volt valami e-learninges tananyag, amit oktattak nekünk, egy primitív program feladatokkal, leckékkel. Na itt jön a poén, mert marha gyanús volt a szöveg, ismerős volt, aztán egyszercsak beugrott, hogy ennek egy jó részét én írtam még pár évvel korábban, mert ismerősön keresztül hozzájutottam egy alkalmi munkához, amiben tanagyagot kell írni/formnázni egy e-learninges valamihez, amiről már akkor sejthető volt, hogy szintén csak valami pályázati pénz behúzásához kell. A dolgok meg ilyen szépen összetalálkoztak később. :))))

$pi$ 2018.08.01. 09:26:48

@Könnyen elkaptuk, uram!: "fordítva is működik, amikor a magyar szöveget szó szerint átteszi angolra: big face..."

Olyan programot nem írtam... :D

Másik, szintén a programomtól:

"kemény, mint a hamisított vasaló"

Kiderült, hogy a "forged iron" tulajdonképpen "hamisított vasaló". :D

$pi$ 2018.08.01. 09:29:05

@kommentes nikk: "ennek egy jó részét én írtam még pár évvel korábban"

Nekem annó beadtak programot évfolyamdolgozatként, amit egyik könyvemből másoltak ki. Megismertem persze... kérdeztem a csávót, hogy nem nézte -e meg a könyv szerzőjét, de még akkor sem esett le neki. :D

2018.08.01. 09:29:19

@$pi$: ebben igazad van, elismerem. Viszonylag kevés ismeretem van az amerikai angolról. Mentségemre szolgáljon, hogy a skót, az ír, a walesi , az ausztrál is kissé eltér. De az angolt sem ugyanúgy beszélik Anglián belül.
Nem csak kiejtésre gondolok.

2018.08.01. 09:30:38

@$pi$: pedig mindenki tudja, hogy hamis vas.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.08.01. 09:46:42

A magyar oktatás szintje közepes, mindig ilyen volt.

Ballib mítosz, hogy Zorbán elrontotta.

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.08.01. 09:50:06

@eßemfaßom még áll:

Simicska eladta az Indexet. Ennek hatását kezdjük érezni.

$pi$ 2018.08.01. 09:50:51

@Könnyen elkaptuk, uram!: "De az angolt sem ugyanúgy beszélik Anglián belül."

Ráadásul rengeteg dolgot átvesznek az amerikai kultúrából, úgyhogy teljesen összekeveredik.

Egyszer végigolbastam, ahogy két indiai teszter meg egy csapat magyar programozó három héten keresztül pingpongozik egy hibával, közben vagy tucatszor írva át a licence-t license-re meg vissza. :D Mindkét teszter körömszakadtáig védte az igazát, pedig az indiaiak általában eléggé angolosan nyomják.

2018.08.01. 09:53:32

@$pi$: a rádióban hallottam régebben egy riportot egy angol nyelvkutatóval. Könyvet írt a dialektusokról. 110-nél járt, de még nem ért a végére...

2018.08.01. 09:54:45

@maxval balcán bircaman: drop a coin. lefordítanád , mit jelent magyarul?

Pan Modry 2018.08.01. 10:07:03

Ez a post egy oriasi baromsag, a magyar oktatas azt tanitja maximum meg hogy nagy erobefektetessel hogyan lehet kis eredmenyt elerni ugy hogy kozben meg szarul is erzi magat az ember!

maxval balcán bircaman · http://bircahang.org 2018.08.01. 10:29:13

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Alapvetően ez így túlzás. Minden nyelvet lehet nyelvjárásilag apró részekre szaggatni, de ez tudománytalan.

A magyarra is ki lehet találni számtalan csoportot, de komolyan nézve a magyarban 8 darab jól megfigyelhető nyelvjárás van, s persze ezeknek vannak alváltozataik.

Az angolban van kb. 30 azonosítható nyelvjárás.

A magyar és az angol között az eltérés inkább az, hogy a magyarban a nyelvjárások szerepe kisebb, szerepük folyamatosan csökken, s maga a nyelv erősen centralizált, míg az angolban életerős a legtöbb nyelvjárás, s a nyelv többközpontú.

Kicknick 2018.08.01. 10:44:09

A tudást az iskolában (meg ugye a neten) tanulod, az életre meg a szülők készítenek fel.
Persze a szülőknek könnyebb az iskolát szidni, mint leülni a gyerekkel néha beszélgetni, meg elmondani neki hogy megy az élet, az adóbevallás, meg a pénz beosztása, stb.... Pláne annak akit a saját szülei sem neveltek, aztán sík hülye az élethez.

kacsa. 2018.08.01. 10:46:28

Van, amivel egyetértek az írással, de szerintem helytelen az a hozzáállás, hogy "Ha a szüleink sírtak, mi sírtunk és a mostaniak is sírnak, hogy rossz az oktatás, akkor nem változott semmi. Meg egyébként is, mi is túléltük."

Tavaly iskolakezdéskor beszéltük a munkatársakkal, hogy a többségnél a gyerek kifejezetten szorong az iskolakezdéstől. Nem arról van szó, hogy szomorkodnak, mert vége a nyárnak és tanulni kell, hanem félnek. Lehet, hogy az idő szépítette meg, de egyikünk sem emlékezett rá, hogy nála ilyen lett volna. Új közösségnél, tanárnál persze volt izgalom, de hogy rettegjünk az új tanévtől...
Elsőben napi 4 tanórám volt, most mennyi van egy elsősnek? Középiskolában volt néha 0. vagy 7. órám, de nem minden nap. Most tudok olyan osztályról, ahol heti 41(!) tanóra volt. Igaz, az szakközép, akarom mondani: szakgimnázium, de több tanórájuk volt, mint ahány munkaórám egy héten. És akkor még nem írtak házi feladatot és nem tanultak otthon. És akkor csodálkoznak, hogy fáradtak, motiválatlanok a diákok, hogy a 8. órában már csak vegetálnak, tanítani reménytelen és a tehetségesebbek közül is vannak, akik abbahagyják érettségi előtt az iskolát.
Úgyhogy nem érzem úgy, hogy jó irányba halad az oktatás.

Ettől még a "mai fiatalok" megérik a pénzüket, sokakat elkényeztettek vagy nem neveltek az életre és mindig van, aki panaszkodik, de ettől még érdemes lenne őket is meghallgatni. Nincs saját tapasztalatuk, hogy mi volt régen, de most ők élnek benne (és a tanárok), ők tapasztalják a bőrükön. Némelyiknek nagy a pofája vagy feltalálta a spanyol viaszt, esetleg idealista világmegváltó ötletei vannak, amik megvalósíthatatlanok, de hadd ne legyen hallgass a nevük!

Naki vagyok kerdojel 2018.08.01. 10:46:50

@DONÁLD TRAMP: "Igen nyilvan nem hibatlan, az oktatas, es jo is lenne, ha a magolas helyett, inkabb az informaciok keresesere, az onnalo tanulasra osztonoznenek, de az teny, hogy aki kicsit is tanulni akar, annak BARMILYEN targybol rengeteg tananyag all a rendelkezesere."

És attól, hogy interneten fent van sok minden, még rendben van, hogy a gyerekek napi 4-8 órát töltenek el felesleges dolgokkal (stresszes környezetben ráadásul)? Aztán majd a szabadidejében tanuljon értelmes dolgokat? Kicsit ki van fordítva ez a dolog, úgy érzem.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.08.01. 11:01:47

Ez kicsit olyan mint a nívó blogos amúgy alapból fideszes vagyok de próbálok normálisabbnak középen állónak látszani írások.

igazi hős 2018.08.01. 11:10:18

@SH4RK: Nem volt reform, csak központosítás, ami -előre látható módon- rontott a helyzeten.
Reform az lett volna, ha egy publikus és objektív mértékrendszert állítanak fel, amit a jelenlegi dolgozókra is alkalmaznak és hozzá kötnek egy olyan fizetési modelllt, amit nem kell szégyellni. És persze ezt minden állami pénzből élő iskolára alkalmazni kell, beleértve az egyháziakat is. A Waldorff meg az amerikai iskola a szülők pénzéből azt csinál amit akar, de az önkormányzati iskola nem lehet nehezebb helyzetben, mint a mellette levő egyházi csak azért, mert a kormány a keresztény értékeket pénzzel helyettesíti.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.08.01. 11:17:18

@$pi$:
@Könnyen elkaptuk, uram!:
Öööö..én ünnepnapra mintha valami public holidayra emlékeznék de régen tanultam.

Mondjuk volt olyan,hogy angol tanfolyamon a nurse helyett benyomtam azt,hogy krankenschwester.Volt is nevetés egyből.
De hát ez jutott éppen eszembe,mit csináljak?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.08.01. 11:22:23

Egyébként ezek a dolgok a gyerek nevelésétől és egyéni öröklött képességeitől is függenek.
Munkatársnő szenved az elsős gyerekével az olvasással,mondom neki nem baj,mert a halpiacon mindig kell majd segédmunkás.:))

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.08.01. 11:29:12

Egyébként ismerem az apukát is ,nem tudom milyen volt gyerekkorában,de most az egyik legjobb szakember akit ismerek.
Szóval van aki inkább felnőttebb korában jön bele a tanulásba.

pina noir 2018.08.01. 11:58:43

@RTB: Igaz. Magyar tanulók-hallgatók többsége az oktatási rendszert egy akadálypályának tekinti. Nem akar mélyebb tudást szerezni ,csak meg akarja ugrani az éppen aktuális kötelezőt.
Unokatesóm kissé kapatosabban azzal szokott dicsekedni, hogy úgy lett diplomás, hogy soha egyetlen könyvet nem olvasott el életében (szépirodalom)., ezenkívül a fősulin mindig csak a minimumokat produkálva lépett tovább a sokadik uv-n.
Tisztelet a kivételnek, de aki a magyar oktatási rendszert jónak tartja, az becsapja önmagát..

Herbert Putzenschramm 2018.08.01. 12:10:02

vicces ahogy a pedagógusok azt szajkózzák, hogy nem nekik kell megnevelni a gyereket, hanem a szülőknek.
vicces ahogy a szülők meg azt, hogy a gyereket az iskolában kell megnevelni.

a holland meg finn példa amúgy követendő lenne, hogy az ifjúság 80-90%-a ne úgy menjen be a suliba hogy "Na, kezdődik a szopás, lenne már péntek délután", hanem kimondottan várják, hogy legyen végre tanítás mert az jó móka.
itthon ilyet? á, "nekem is szar volt, neked is legyen az"

RTB 2018.08.01. 12:48:26

@Midnight Run: én még előtte állok ezeknek a dolgoknak, mivel az egyik gyerekem még csak most volt elsős, a másik még ovis. Az első osztályt jól vette, de gyakorolni nem akar az istennek sem, pedig már van házi feladat, és nyári olvasmány is. Itt nekünk, a szülőknek lesz nagy feladatunk, hogy rávegyük a gyakorlásra, de én azon vagyok, hogy ne stresszeljük ezzel, csinálja meg magától, legyen neki ez belső kényszer, szerezzen sikerélményt és legyen öröme a tanulásban.

Midnight Run 2018.08.01. 13:09:04

@RTB: Na én pont egy elsős gyereknek nem adnék házit. Ez pont olyan, mintha te a 8-10 óra munka után hazajönnél, majd este még 1-2 órát dolgoznál.

Mi magyarok még mindig azt hisszük, hogy az a jó suli, ami sok ismeretet ad át gyereknek.

Szerintem meg az a jó suli, ami a gyerek terhelhetőségének megfelelően hasznos ismereteket ad át, megtanítja a gyereket szocializálódni és mellesleg leveszi a szülő munkáját is részben. A sok lexika helyett megtanítaná őket gondolkodni, helyesen élni meg kooperálni. És nagyobb szabadság is szükséges lenne, hogy a gyerek örömet kapjon abban a suliban persze egy szükséges minimum mellett.

Szerintem mi magyarok nem becsüljük igazán a tudást és a humán munkát

werinter 2018.08.01. 13:14:00

Nekünk anno volt tanulás módszertan óránk és annyi volt, hogy babzsákot dobáltunk körbe egymás között, meg hasonló csuda értelmes dolgokat csináltunk...

Bobby Newmark 2018.08.01. 13:30:27

"A jó tanulók egymást húznák fölfelé, a gyengébbeknek meg lenne idejük és lehetőségük felzárkózni."

Fubazz, az látszik, hogy a matek nem volt kedvenced. Egy egymást hajtó, amúgy is magasabb szintről induló élbolyhoz szerinted hogy a faszba lehet felzárkózni úgy, hogy pont az élbolyt hajtod meg még jobban, a lemaradókat meg kicsit kíméled?

neet 2018.08.01. 13:32:27

@werinter: ez csak eleinte tűnik értelmetlennek. De sok (gyógy)pedagógus használja, főleg kicsiknél hasznos, de később is jó lehet biz. csoportoknál. Pl álltok körben, a tanár is, dobja a labdát/babzsákot, amit épp varrt arra az órára, és vagy folytatod a verset, ha te kaptad el a repülő tárgyat, vagy a kövi angol rokonértelmű szót, vagy épp ami a játék. Aki ront, kiesik, a nyertes kap egy pacsit, ötöst, akármit. Észre se veszed, de javul vele a memóriád, a motorika, a kézügyesség, a koncentráció, a figyelem.... sima babzsákdobálós hülyeségnek tűnhet, mégis jobban megtanulják a szavakat a babzsákos csoportok, mint a "takard le a bal oldalt, és mondd fel a jobbat, majd fordítva" csoportok.

RTB 2018.08.01. 13:41:28

@Midnight Run: azért jár az elsős napközibe, hogy ott megcsinálja az amúgy tényleg nem sok házit. Egy óra tanulás van minden délután, utána játék, meg eszetlenkedés. Később persze több lesz a házi

A többivel maximálisan egyetértek

neet 2018.08.01. 13:44:01

@Herbert Putzenschramm: a gyereket pedig mind2 félnek egyformán nevelni kéne. De sajnos egyik se teszi: anyu lustaságból vagy más okok miatt, a tanár meg mert nem hagyják neki. Régen a közértes néni is ránk szólhatott, ha csibészkedtünk, ma lecsapnák, hogy hogy mer beleszólni, nem az ő gyereke, kussoljon.
Ha a tanár kapna egy pici lehetőséget, megpróbálná behozni, amit otthon nem tettek meg. De semmi eszközzel nehéz nevelni a tizenéves neveletlent. Meg ha belegondolsz, 45 perc mire elég? Ami anyunak nem ment 7/24-ben 1-2 gyerekkel, azt a tanár oldja meg az anyag megtanítása mellett 15-30 gyerekkel, 3x45 percben?

Nekem amúgy elképzelhetetlen úgy tanítani, hogy ne nevelnék közben. És nem csak azért, mert nyelvet tanítok, ahol alap a kommunikálás, közös munka, de matekórán is van olyan, h hallgasd végig a másikat, legyél türelmes, tedd fel a kezed, ha vmit szeretnél, most Pistikével dolgozz, ne mindig Józsikával, ne vedd el a másik ceruzáját, tedd el a mobilod, ne egyél, mert közben nem tudsz beszélni, toldd össze a padokat, ne húzd, emeld, stb. EZ már nevelés, nem?

neet 2018.08.01. 13:49:11

@RTB: rongyosan sok a házi. Másodikos volt a nagy, amikor az A/4es méretű olvasókönyv 2 oldalas meséjéből (némi kép is benne, de 80% szöveg) ki kellett keresnie a 3 szótagos szavakat, és szótagolva kiírni. Volt vagy 30-40 ilyen szó a 2 oldalon. Nem 2 perc volt, és ez még csak a magyar házi volt. 4kor hazajön a gyerek, és a hangos olvasás meg a többi, ami bent nem készült el, az még csak akkor jön. Ötös volt (van) a gyerekem, még mielőtt..
A középső most lesz elsős, előre sajnálom szegény fejét. Minden nap 5 órájuk lesz, egyszer 6, ha jól emlékszem a 0. szülőire. Aztán du a leckeírás (még bent) Mindezt 6 és fél évesen.

pina noir 2018.08.01. 14:08:33

@Bobby Newmark: Sokkal több értelme van képesség szerint szétbontani a csoportot. Ekkor megfigyelhető, hogy a gyengébb csoportban aktívabbak, motiváltabbak lesznek az alanyok, mint előtte. Persze a liberált dogmák szerint ez : SZEGREGÁCIÓ..

sírjatok 2018.08.01. 14:27:40

@agarik: "A másik fele azt fogja "tanulni" hogy a tanárok hazudnak, a Föld lapos, a Világegyetem 6,000 éves,"

Semmi ilyesmi nincs hittanórán, na nem mintha ez téged meggyőzne mert jól láthatóan szereted magad okosnak képzelni úgy, hogy ehhez semmi erőfeszítésre ne legyen szükséged, csak másoknak írom.

Egyrészt a Föld lapsságát soha nem oktatta az egyház, nem hogy most, hanem a középkorban SEM. Ez egy 19. századi egyházellenes mítosz, amit az egyházellenesek a mai napig hisznek.
en.wikipedia.org/wiki/Myth_of_the_flat_Earth

A Világegyetem történelmét SEM 6000 évben határozzák meg, ez a vak tudományellenesség a nagyon kicsi amerikai protestáns szakadárokra jellemző. Ilyesmit nem igazán lehet Európában hallani, pláne nem katolikusoktól. Hogy messzire ne menjek, az ősrobbanás elmélete pl. pont egy katolikus paptól származik (Lemaitre), és pont a korabeli tudóstársadalom utasította el, akik a statikus világegyetemet támogatták.

A kat. egyház pl. már vagy 80 éve elismeri az evolúciót, és korábban sem tagadták, hanem "nem volt róla álláspont". Az öröklődéstannak is komoly egyházi alapjai vannak, Mendel, ill. a mostanában ismét előkerülő Lamarck.

Ez a "buta egyház, buta hittan vs okos haladó tudomány" álláspont maximum az amcsi Bible Beltben lehet igaz, nálunk aligha.

Gézus2013 2018.08.01. 14:28:19

Elolvastam a cikket is és a kommenteket. Kérdések, mi a frászkarikáért végeznek a legkülönbözőbb kutatók (itthon és külföldön) arra vonatkozó kutatásokat, hogy egy ember melyik életkorban mire a legfogékonyabb (ez különösen az első 20 évre vonatkozik, de később is fontos), miért nem alakítják ehhez a lassan 100 éves ismeret anyagokat. Nagyapám elég precíz ember volt, és sokáig őrizgette az érettségi tételeit, hát alig volt eltérés az ő és az én tételeim között, pedig nem kevés év eltelt a kettő között, sajnos ahogy romlott az állapota valaol elvesztek (szerintem többek között azzal gyújtott be, élete utolsó éveiben már nagyon nem volt beszámítható). Mégis náluk teljesen más volt az alap ahonnan indultak (ún. keresztény polgári család, középosztály alja), de a dédapám még 5 nyelven beszélt, nagyapám csak 4 és otthon váltogatták, tehát mire suliba került már volt egy alapja. Erre lehetett építkezni. Másrészt sok olyan dolog az "általános műveltség" része volt ami ma már nem az. Pl. a biblia ismeret (életkornak megfelelően) megvolt. A "népi" (illetve a középosztálynak szánt) kalendáriumok telis tele voltak olyan dolgokkal amik a megfelelő életszakaszban ragadtak az emberre. Lehet, hogy elolvasott 10 "cikket" de ebből az a 2 ami az ő életkorának szólt megmaradt benne, ezekben alapvető etikai, történelmi példák és "leckék" voltak. Úgyanígy működtek az olvasó könyvek is. Az mellett, hogy megtanult vele az ember olvasni az elolvasott történetek másképpen is ragadtak. Már a saját életemből, talán 3. vagy 4. osztályos olvasókönyvben volt egy olyan olvasmány (jó nehéz is volt), de arról szólt, hogy cousteau kapitány hogyan hajtotta végre az első 90m-es merülését. A régi olvasókönyvekben (néhányat olvastam, mert régi tankönyv mániás vagyok) rengeteg olyan iromány volt amiben voltak hasznos tanácsok, tippek, és értelmesek voltak. És nem csak mesék voltak, meg értelmetlen (az adott életkorban értelmezhetetlen) olvasmányok. Egyik haverom mutatott pont ma egy olyan youtube hozzászólás áradatot amiből kiderül, hogy "bátor" ének tanár (feltehetően) 9. évfolyamon otthon feldolgozandó házifeladatnak feladta Bartók Kékszakállúját. B* nem 9. évfolyamra való, mit ér el vele a "tanerő" egy életre megutáltatja Bartókot, és az egész "komojjj" zenét (szándékosan j-vel írtam). Én is jártam tanárszakra (kiváncsiságból, bár 4. éven otthagytam és átmentem műszaki egyetemre), ott volt pszichonk, meg pedagógiánk ahol elmondták (ha figyelt volna az ember), hogy melyik életkorban mire fogékony, érted de 9-ben (15 évesen) Kékszakállúval fárasztja a gyereket, nincs ott agyilag a gyerek, hogy felfogja a brutálisan kemény szimbolikáját. Ugyanígy minket akkor még gimi I-nek hívták (ma 9. lenne) Odüsszeiával és társaival fárasztottak. Később az Anyegin hatására közöltem inkább kiugrok az ablakon de a 10. oldalnál tovább nem vagyok hajlandó olvasni. Ugyanez volt talán 6.-ban a Kőszivű ember fiai. Idézet: "Margit, noooormáááááliiiis???". Ugyanez a történelem, én csak 2x tanultam végig jó sokat időzve az ókornál. És sorolhatnám. Nálunk matekból és fizikából ketté volt szedve az osztály "reál irányba tovább tanúlni akarók" és a "humáni irányba" és pl. nekünk 2x annyi matekunk volt, nekik 2x annyi magyarjuk meg törijük volt. Rendszerváltás hajnalán. És sorolhatnám. De inkább befejezem mert már így is hosszú

sírjatok 2018.08.01. 14:35:15

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Noha Holiday-t használnak inkább, a vacation megüresedés értelemben ismert a munkaerőpiacon. "

Jó de az előtte lévő képsorozat a "vakáció" szóra lett felépítve, az "iskolás" mintára.

sírjatok 2018.08.01. 14:42:37

@Gézus2013: "Nagyapám elég precíz ember volt, és sokáig őrizgette az érettségi tételeit, hát alig volt eltérés az ő és az én tételeim között, pedig nem kevés év eltelt a kettő között,"

Lol erről az jut eszembe mikor hobbirajzolgattam, és kértem anyámtól művészeti anatómiás könyvet. Adott egyet. Néztem: "De figyi, hát ezt a hatvanas években adták ki, tök régi". Válasz: "Aha... szerinted azóta megváltoztak az emberek?"

Newton törvényei ma pont ugyanannyira érvényesek mint 100 éve, az ókori egyiptom történelme se változik viharosan.

teéjesenmindegy 2018.08.01. 14:50:34

@Könnyen elkaptuk, uram!:
Egyébként tényleg én vagyok a hülye, hogy egy ilyen balfasszal, mint te nekiállok beszélni egyáltalán.
Minden egyes mondatod annyira sötét, hogy hozzád képes a szürke ötven árnyalata egy szupernóva.

"Ha mondjuk megadatott volna neked, hogy Angliában angol anyanyelvű tanártól tanulj, hogy írtál volna szódolgozatot???"
Te fasz, és szerinted minden magyar diák Angliában tanul? Bazmeg, ne gyere azzal, hogy bebaszol egy 3 évest - akinek 1. pont olyan életkorban van amikor mindent megtanul 2. a nap 24 órájában tanul.
Te ostoba majom, a gyerek amikor meglát valamit, és megkérdezi, hogy az mi, arra azt mondod, hogy tojás. Vagy egg. Hozzátársítja. Ha életében nem lát tojást, akkor nem fogja tudni. Nem lehet minden egyes magyar gyereket elvinni mindenhova, és megmutogatni nekik, hogy mi micsoda.

"aki kinn tanulja a nyelvet, mindig jobban fog beszélni , mint aki odahaza." -ÉÉÉÉÉS? Akkor ez most hogy is jön az oktatáshoz? Hogy aki angliában született, meg ott nőtt fel, az jobban beszél, mint az itthoniak? Hű, de kurva meglepő.
Szülessen ott mindenki, vagy menjen ki 3 évesen?
"Egyébként a mellékmondatok nyelvtani szerkezetéről beszéltem.
Azt, hogy a kérdőmondat szórendjét, a kettős tagadást, a segédige elhagyását megszokod, rendben van." ÉÉÉS, ehhez nem kellenek a szavak?
Te ostoba barom, hiába tolod a kérdőmondat szórendjét tökéletesen, ha nem tudod a szót amire éppen vonatkozik a kérdésed. "Do you have a .... öööö? Ennél az is jobb, ha annyit nyögsz oda, hogy EGG.

"miközben nyelvtanból többet tudsz, mint a mindennapok követelménye, megszólalni nem tudsz."
1. Már miért ne tudna? Ez emberfüggő. Van aki tökéletesen beszél, de cikinek érzi, mert nem biztos magában, és van aki nagyhangon nyomatja a teljesen szar mondatokat. Ennek csak a te fejedben van bármi köze a tanuláshoz.
2. Nincs olyan, hogy többet tudsz, mint a követelmény. Bazmeg, vagy tudsz helyesen beszélni, ragozni, mert az a követelmény, vagy egy büdös paraszt vagy, aki nem tudja. Tessék, olvasgasd a facebookot, egymillióan írják j vel a lyukat. Mert tanulatlan műveletlen parasztok.
Arra kurvára nincs mit büszkének lenned, hogy pont annyira tudsz angolul mint egy tapló, iskolát sose látott paraszt.
Csak hogy értsd. Lehet azt mondani, hogy 'Adde azt a szart / Gimme dat shit" Meg lehet azt, hogy "Kérem, adja ide azt a dolgot / Give me that thing please".
Te épp amellett kampányolsz, hogy marhára elég tudni az elsőt, hiszen úgy beszélnek általában. Csak az a nagy különbség, hogy ők, akik úgy beszélnek, ha az kell akkor tudják a másikat is. A szépet, a nyelvtanilag helyeset. Te meg nem. Te paraszt vagy.

teéjesenmindegy 2018.08.01. 14:56:39

@Midnight Run: "Szerintem meg az a jó suli, ami a gyerek terhelhetőségének megfelelően hasznos ismereteket ad át, megtanítja a gyereket szocializálódni és mellesleg leveszi a szülő munkáját is részben. A sok lexika helyett megtanítaná őket gondolkodni, helyesen élni meg kooperálni."
ühüm. és a sok lexikát azt hol kéne megtanulniuk? Hm? Vagy le van szarva a sok lexika?
Kit érdekel, hogy 1526 ban volt mohács, vagy a múlt héten? Hogy a HCL-t meg lehet inni vagy a H2O-t?

teéjesenmindegy 2018.08.01. 15:04:15

@Könnyen elkaptuk, uram!: "azt hiszem, kiváló példái vagytok a rossz oktatás eredménytelenségének. Szövegértés nulla."
:D:D:D: Hát persze. Mindig az a hülye aki nem érti amit hablatyolsz, nyilván te tökéletes vagy.

ZOH 2018.08.01. 15:16:14

egy esetleges hazakoltozesunknek jelenlegi elso szamu akadalya a minosithetetlen fos magyar kozoktatas

epp eleg baj, hogy nekem meg abban kellett tanulnom, legalabb a gyerekem juthasson mar hozza valami normalis iskolahoz

PiBá 2018.08.01. 15:31:37

A később elérhető valós, piaci produktumot kellene figyelembe venni, amikor a magyar oktatásról beszélünk. Ilyen szempontból pocsék. Tanulni nem tanítja meg a fiatalokat, kreatívan problémát megoldani nem tanítja meg stb.
Persze kell általános műveltség is, de azért a közértben zsemlét sem adnak.

Bruhaha, nyehehe, ahogy a blogger írta :)

Midnight Run 2018.08.01. 15:36:10

@teéjesenmindegy: Pontosan. A fenének kell ennyi lexika. Felcsapod a google-t és megtalálod a választ. Persze valamennyi alap lexika kell, de ezzel a mennyiséggel értelmetlen tömni az agyadat.

Arslab 2018.08.01. 15:40:11

@teéjesenmindegy: Túl sok a lexikális követelmény. A jó képességű belefárad, a gyengébb eleve feladja. Alapvető baj, hogy nem az életkornak megfelelő a tananyag az általános iskolában. A lexikális anyag túlnyomó részét a legjobb is elfelejti. Bakker 5%, amit tartósan megjegyzünk amit iskolában tanultunk felnőttkorunkra.
Mohács 1526 hónap nap kíváncsi vagyok milyen részletesen tudja aki vmikor rendesen megtanulta.
Én is tudtam valaha a fehérjeszintézist, meg levezetni, hogy hogyan lehet kőolajból aromát gyártani ma már csak ez a valaha tudtam érzés van.

Gézus2013 2018.08.01. 15:57:53

@sírjatok: Ebben igazad van, de hol van a fejlődés? Mert az ok, hogy a fizika törvényei az ősrobbanás óta nem változtak (akkor alakult ki a mű0 és epszilin0 értéke, ami nagyban meghatározza a világot). Viszont van fejlődés. Pl. mi még úgy tanultuk, hogy az ókori egyiptomi piramisokat rabszolgák építették, ma már egyre inkább az az elfogadott, hogy ha nem is az összes fizetett alkalmazott volt vagy önkéntes. A régészeti leletek újra vizsgálata (elsősorban a radiometrikus kormeghatározás) rengeteg új ismeretet adott. Egyik tanárom mesélte, hogy ő 1963-ban érettségizett, és amikor 62-ben Watsonék megkapták a Nobel-díjat a DNS-ért a biológia tanáruk erről beszélt röviden az egyik órán, és a tanáruk hosszan fejtegette, hogy "még a ti időtökben erről fog szólni a biológia". És valóban mára a biológia egyik fontos területe lett a genetika. Másik példa, egyik haverom hozzá jutott egy 1920 körül megjelent fizika tankönyvhöz (magyar nyelvű), és a végén szerepel benne pár szó a relativitás elméletről. Mi irodalom órán tanultuk Dürrenmatt Fizikus c. drámáját. Az osztálynak az a fele aki akkor "emelt" fizikát tanult értette miről van szó, akik "humánosok" voltak szinte alig. A XX. század arról szólt, hogy a tudomány és a technika a korábbi évszázadoknál sokkal nagyobb mértékben befolyásolta a történelmet. És itt nem csak az atomenergia (atombomba, illetve a Csernobili baleset) hatásáról beszélünk. Ma már szinte biztos, hogy a 29-33-as világválság okai között szerepel valahol a felgyorsult kommunikáció is. Hogyan lehet a XX. sz-i történelmet megérteni anélkül, hogy legalább alapvető fizikai ismeretek nincsenek? Erről beszélek amikor arra gondolok, hogy nem sokat változtak az érettségi tételek. Amikor ma bemész egy átlagos konyhába és annyi veszélyes anyagot találsz amiért pár száz éve "alkimistának" vagy "titkos labornak" minősítették volna és minimum boszorkányságért elítélnek. Mindenki azzal jön, hogy nem tanítják meg, hogyan kell bankolni, hogy hogyan kell csekket feladni (igen nálunk is volt ilyen óra ált. suliban ahol ezt gyakoroltuk), és hol van az, hogy hogyan ne dögölj meg a saját konyhádban? Konkértan ember életekkel játszunk amikor szinte 0-ra van csökkentve a fizika és kémia és biológia oktatás. Telepítsd a VÉSZ alkalmazást a mobilodra még nyáron is szinte naponta jön a hír, hogy "helyesen jelzett a CO érzékelő" mivan?? ("Margit Nooormááááliiiiis?") abba még senki nem halt bele, hogy rosszul töltött ki egy csekket, de a CO-ba nem kevesen. A konnektorba halálos feszültség van. Miért nem lehet pl. úgy tanítani a történelmet, hogy pl. amikor a 29-33 világválságot tanulja az ember akkor "tanulságként" beszélni a hitelezésről, a tözsdéről (rögtön lenne gyakorlati értelme a törinek is)? Rögtön közelebb jut az ember, hogy mi a frászkarikáért tanuljuk ezt a marhaságot, régen volt kit érdekel. Amikor fizikából (esetleg technikából) elsetleg eljut oda az ember, hogy visszacsatolás és, hogy egy lassú rendszert nem szabad gyors visszacsatolással szabályozni akkor fel lehet hozni példának szintén 29-33-at (részvényárfolyam mint szabályzó gyorsan változik, de a termelés és a hozzá kapcsolodó folyamatok lassuak) és ez gerjedéshez vezethet. Jah, hogy ezt bölcsészkéim nem értik mert náluk a matek és a fizika ördögtől való és bottal se piszkáljuk? Hogyan értékeled a II. vh. történetét számelmélet nélkül (ld. Enigma-Turing)? El kéne végre fogadni, hogy a XXI. században vagyunk, és egy brutálisan eltechnolgiásodott világot élünk. És az ehhez szükséges ismereteknek még a közelébe se engedjük a gyerekeket. Amikor téma lehet a laposföld, amikor nagy komoly tudománys akadémiák!!! arról vitatkoznak, hogy a homeopátia az micsoda? A legsötétebb középkorban nem volt ez. Hogy komoly tényező a tudatlanság? Abba még senki nem halt bele, hogy nem tudta, hogy Petőfi vagy Arany írta az Anyám tyúkját. Jahh, hogy ehhez olyan oktatás szervezés kéne mint ami volt a XIX-XX. század fordulóján (hogy még szellemiségében sincs sehol a KLIK a névadójához?), antikváriumban néha beszerezhető matek-fizika-természetismeret tankönyv ebből az időszakból, jahh és "csodálkozunk", hogy a 1940-50-es években a Nobel-díjasok, meg az atombomba vezető tudósai Magyarok voltak? Nézzük már meg milyen tankönyvekből tanultak ők, miből ma. És nem elhülyültünk hanem lemaradtunk nem kicsit hanem nagyon. Mostmár ott tartunk, hogy körülöttünk mindenki F1-es versenyautókkal közlekedik, mi meg most kértük kölcsön Frédi és Béni lábbal hajtós autóját. Ennyi a különbség. Ezért fáj, hogy alig változtak az érettségi tételek, ami meg változott azt inkább hagyjuk... Amikor nem egy baleset van abból, hogy apjuk felfúrta a falra a kiszekrényt úgy-ahogy majd leesett, tanítottak neki ilyeneket, hogy surlódás, meg nyomaték, meg hajlító erő, esetleg jobb középiskolában hallott olyanról, hogy kéttámaszú tartó, de hogy ettől miért fog leszakadni a kis polc a falról és üti agyon a nagymamát azt már nem tudja összerakni. És sorolhatnám nagyon hosszasan.

2018.08.01. 16:01:19

@sírjatok: nincs vita, az értelmezésbeli különbséget akartam bemutatni, nem Orbánt kritizálni, jól használta.

Gézus2013 2018.08.01. 16:02:55

@sírjatok: Nagyon nincs igazad. Voltam szülői értekezleten ahol anyuka felállt és közölte, hogy hogyan taníthat az iskola olyat, hogy a dÍnók 65 millió halltak ki, amikor a Bibliából levezethető, hogy az Úr a földet 6xxx éve teremtette" (a pontos évszámra nem emlékszem), és erről egy szülői értekezleten legalább egy órát vitatkoztunk. És a végén az iskola ellen minisztériumi vizsgálatot indított (hogy ennek mi lett a vége már nem tudom, mert időközben a gyereket átirattuk másik suliba). És ma a XXI. században ezzel (is) kell foglalkozni.

Herbert Putzenschramm 2018.08.01. 16:03:22

@neet: igen, pont ez a lényeg, hogy se a szülő se a tanár nem tudja egyedül megnevelni a gyereket, mivel a kölök az idő harmadában suliban van, másik harmadban a szüleivel, a többiben meg alszik.
egy ideális világban mind a tanár, mind a szülő odafigyel a gyerekre és egyengeti útját. aztán van a rosszabbik eset, amikor az egyik tényező kiesik - semmirekellő család vagy alkalmatlan tanárok -, ilyenkor van egy halvány esély ha az egyik kicsit átveszi a másik szerepét is, pl a tanár többet foglalkozik vele, vagy pont hogy a szülő magyarázza el a gyereknek azt, amit a tanár nem volt képes.
és persze van a full hendikepp, amikor se a szülő, se a tanár nem neveli a gyereket, ennek nagyon ritkán van jó vége :(
szóval riszpekt az összes olyan tanárnak aki valóban tanítja a gyerekeket, nem csak oktat!

Gézus2013 2018.08.01. 16:22:21

@Arslab: Viszont ha szükséged lenne rá akkor néhány óra alatt vissza lehetne hozni ezeket a dolgokat. Legalább az alapjai megvannak, és magadtól le tudtad írni azt a szót, hogy "fehérjeszintézis". Hidd el ez a mai világban lassan már kuriozum. Egyrészt ma divat lett nem tudni. A tudás lexikális része meg mindig kérdéses, ez már tanulási módszer függő. Azt tényleg be kell vágni, hogy mikor volt a Mohácsi vész, de egy fehérjeszintézist, vagy egy citrát kört már kevésbé. Én magam mérnök vagyok, és ezen a szemüvegen látom a dolgokat. És igen mi mérnökök rég óta pofázzuk, hogy itt kérem emberhalál lesz, nem kevés hanem sok. Menj ki a konyhába és számold össze hány és milyen veszélyes anyagot találsz ott! Nézd meg, hogy pl. paracetamol túladagolásból mennyi probléma van (google segít ebben, főleg angliai és francia adatok vannak). Esetleg még a koncentráció számítás is mond valamit? de sokaknak nem. És gondolkodás nélkül tuladagolják magukat paracetamollal (pl.). Hogy az emberek rettegnek az E számoktól. Pár éve egy szakdolgozatban valaki azt vizsgálta mennyire félnek az emberek az E számoktól, és ez alapján senki nem enne sárgarépát, mert az összes fő összetevőjét megadta E számmal, és senki nem választaná, hogy ilyen kaját megenne. Bocs, de nagyon elszállt az agyam ettől a cikktől, meg az eredetitől, meg az itteni kommentektől. És attól, hgy sokan a nyelvtudáson rugóznak. Ok abba is bele lehet halni ha rosszul kérünk valamit (mondjuk lelőnek, de ilyen helyre elővigyázatosságból nem megyünk). De a természettudományos ismeretek ilyen szintű hiányába (ld. pl. gyakorikerdesek) konkrétan ténylegesen bele lehet halni. Mivel tudod mi a fehérjeszintézis, néz körbe tényleg a konyhában, fürdőszobában. A régi reklámok hatására ma sokan azt hiszik, hogy a semleges pH az 5.5 (kedvenc idézetemmel: "Margit,noooormáááááliiiiis?"). Az, hogy egy csomó vízlágyító és szappan, sampon a lúgos tartományban működik nehéz elmagyarázni. És sorolhatnám.

Bobby Newmark 2018.08.01. 16:28:33

@Gézus2013: Szerintem beszámíthatóság szempontjából az érettségi tételekkel begyújtani a racionális lépés. 60+ évig őrizgetni a nem épeszű dolog.

Dread Naughty 2018.08.01. 16:32:34

A cikk érvelését jogosnak tartom. Én is hallottam rémtörténeteket a híresen agyondicsért nyugati iskolarendszerről, még a svédről, osztrákról és finnről is.
Azonban azt is be kell látni, hogy az élet nem egy kvízshow és összességében jobban jár a gyerek, ha a Francia forradalom részletei helyett csekket tud befizetni, a halmazelmélet helyett meg gipszkartonozni tanul.
Az oktatás eleve soha nem képes arra, hogy te ott helyben elsajátítsd azt a tudást, amit majdan hasznosítani fogsz.
Ezeket mindig meló közbeni és hosszú idő alatt megformálódó tapasztalat fogja megadni.
Az oktatásnak egy alapot kell biztosítani, majd lehetőséget kell adni, hogy ha egy területhez nagyobb affinításod van, azt nyomathasd.
Soha nem vettem hasznát a néptáncnak, ének-zenének, prizmának, ezüsttükör-próbának vagy Oroszország ipara ismeretének.
Viszont jó lett volna többet tudni a barkácsolásról, programozásról, banki ismeretekről, ismerkedésről, ház-felújításról.
Összességében tehát jobbnak látom az amerikai rendszert, ami segghülyéket is termel, viszont az embrek többsége olyasmit tanul, amiben jó és amiből meg tud majd élni.

Gézus2013 2018.08.01. 16:36:22

@Dread Naughty: Van olyan életkor amikor a halmazelmélet megtanítható, a gipszkartonozás kb. bármikor (amikor már elég erős ahhoz, hogy elbírja a csavarhúzót). A halmazelmélet meg ma már annyira beleépült a világunkba (pl. az nélkül nehezen tudom elképzelni a programozást), hogy sok esetben úgy fogod használni, hogy nem is látod.

Bobby Newmark 2018.08.01. 16:54:08

@Gézus2013: "amikor nagy komoly tudománys akadémiák!!! arról vitatkoznak, hogy a homeopátia az micsoda"

Jajmindmeghalunk rettegés foka: ló túloldala.

Lófaszt, nyugaton nem számít orvosi tevékenységnek, szabadon lehet homeo szarokkal kereskedni. Itthon orvosi diplomához kötik, hogy ne műkörmösök meg esztergályosok akarjanak vele gyógyítani megvilágosodásuk után, meg 3-5 évente az MTA kiad egy közleményt hogy "igen, ez még mindig hülyeség".

Egyébként leginkább meg az van, hogy törődj a magad dolgával, meg vigyázz, hogy a gyerekeid ne nyírják ki magukat a saját hülyeségükkel, minden más meg nem a te dolgod. Nem kell és nem is lehet megváltani a világot, a hülyék meg csak pusztuljanak, ha sikerült saját faszság okán kivonniuk magukat az életből, akkor valószínűleg nem is nagy kár értük.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2018.08.01. 17:14:01

A poszt jó, de:

"Magolásra ösztönöz, ahelyett, hogy a tananyag értelmezésére, és hasznos feldolgozására törekedne."

Magolni utálatos dolog, de kihagyhatatlan. Kiinduló adatok nélkül nincs kreatív gondolkodás, még a bölcsészeknél sem. Sőt, a bölcsészeknél elvárás, hogy mindenféle híres emberektől idézzenek, márpedig azokat be kell magolni. A Google-mániásoknak üzenem, hogy oldjanak meg egy gimnazista fizikapéldát vagy írjanak egy saját tízsoros összefoglalót a zsidókérdésről fél óra alatt, csak a keresőt nyaggatva.

"Az egyik, hogy nem tanít meg tanulni."

Ez viszont igaz. De ide értendő az is, hogy magolni sem tanít meg. A tanárok elvárják a tudást, de a gyerekek nem sok segítséget kaphatnak ahhoz, hogy hogyan kell az otthoni tanulást megszervezniük, mi a technikája a memorizálásnak és a magyarázatok hatékony feldolgozásának. Én is egyetemen szembesültem azzal, hogy a mennyiség egy egész nagyságrendet ugrott, persze a nehézségi fok sem maradt a régi.

"Nem az a lényeg, hogy a gyerek bemagolja az összes történelmi évszámot, hanem az, hogy meglássa az összefüggéseket, a folyamatokat"

Boldogult Anyám már vagy negyven éve feltalálta, hogy több tudományág, több történelmi régió fontos szereplőit és eseményeit egy hosszú papírszalagra írt időskálán helyezte el, párhuzamosan. Aztán kitette a falra, és akkor most gyerekek, nézzük meg, hogy ki kit is ismerhetett, legalább hírből, és mi minden történt Magyarországon vagy Franciaországban, amíg Tolsztoj ezt meg azt írta, és mi mire hogyan hatott. És így tovább. (Ugyanezt egyébként feltalálta más is.) Reveláció, elhihetitek, megnézni, hogy a nagy olasz képzőművészek, akiknek a nevét már ismerjük, hogy is éltek és dolgoztak időrendben, és némelyik milyen meglepően rövid kis csíkot hagyhatott az időskálán, gazdag életművet felmutatva. (Csak például, Petőfi mindössze 26 éves volt, amikor nyoma veszett.)

Megfűzte pár humán szakos kollégáját, és még az igazgatót is sikerült rávenniük, hogy egymással összehangolják, a kötelező tantarvet kicsit átvariálva, a tárgyalt korszakokat és témaköröket, tanmeneteket, szakanyagokat készítettek hozzá, a gyerekek zabálták, más megyékből is érkeztek bemutatókra lelkes szakmabeliek, a módszer új volt és sikeres. Nem kell mindig újra feltalálni a meleg vizet, és az oktatást bírálók kész mintákat találhatnak a kívánságaik teljesítésére, csak éppen újra elő kellene venni őket.

"Tudom, hogy ez fasisztanáci elképzelés, de sokkal hatékonyabban lehet tanítani, ha képességek szerint csoportosítjuk a tanulókat."

Sajnos vannak teljesen ésszerű és végső soron minden érintett számára hasznos elképzelések, amelyek egy hangoskodó kisebbség véleménye szerint épp elég okot adnak arra, hogy a Nagy testvér mindenféle kötelességszegési eljárással büntetgessen bennünket. Merthogy nem polkorrekt. Főleg ha véletlenül kiderül, hogy egy iskolában történetesen a legbutábbak zöme cigány, és előbb olvasni kellene megtanulniuk, nem egyenletet megoldani, ám dehogy, őket nagyon demokratikusan be kell suvasztani az olvasni már tudók közé, mert a kisebbség jogai fontosabbak, mint a többségé, akkor is, ha az a kisebbség belepusztul. TELJESEN biztos vagyok abban, hogy elsőként ezt a dolgot kellene rendbetenni. A bölcsészek példálóznak a régi hellén módszerekkel az egyénre szabott, kis csoportos, tanítással, ugyanakkor az egyenlőtlenség gondolatára is a szemük elé kapják a kezüket.

"Nyilvánvalóan emelni kell a fizetéseket, de ezzel együtt a követelményeket is szigorítani kell, hogy minden kisebbségi komplexusos baromból ne lehessen tanár."

Ámen. Nem a jó fizetéstől lesz egy tanár okos. (De az orvos sem.)

Bobby Newmark 2018.08.01. 17:23:39

@Dread Naughty: Meg úgy látom a látóköröd is tűhegynyi maradt.

Valószínűleg közben meg egy táncosnak, énekesnek, optikusnak(fényképésznek?), vegyésznek-gyógyszerésznek továbbtanult volt osztálytársad meg téged küldene a picsába a barkácsolásoddal, ha abból lett volna több. Hozzátéve, hogy a barkácsolás pontosan az a dolog, ami szakma HELYETT van, és heftelésnek, kókányolásnak vagy hasonlónak nevezi a szakma. Az abban való jártasságot pont a hajadra kenheted.

De a legjobb az egészben, hogy döngeted a nyitott kaput, és még csak fel sem fogod, meg hogy totál teljesen önellentmondásokkal vered az asztalt. Kijelented, hogy szerinted mindenből az alapot kéne, hogy majd aztán akit ami érdekel, foglalkozhasson vele, nem fogod fel, hogy PONTOSAN EZ TÖRTÉNIK az oktatásban, aztán meg előadod, hogy ez szerinted úgy nézne ki, hogy többet tanítsanak abból, ami TÉGED érdekel, nyilvánvalóan mások érdeklődési köreinek kárára.

Azt viszont nem tudom, hogy ezt a fenti, gondolkodásra képtelenségen milyen iskola segíthetett volna, gyanítom, hogy semmilyen.

teéjesenmindegy 2018.08.01. 17:47:32

@Midnight Run: Oszt akkor mi van, ha épp áramszünet van, és nincs gugli? Akkor meg lehet inni a HCL-t?
Imádom ezt az okos hozzáállást, minek megtanulni, hogy hol van a biztosítéktábla, fent van a neten. Ja. Csak ha kimegy, akkor vele együtt megy a net is.

"Persze valamennyi alap lexika kell, de ezzel a mennyiséggel értelmetlen tömni az agyadat." És az mégis mennyi? Most itt eldöntjük, hogy newton hanyadik tételéig kell a fizika, melyik vegyületig a kémia, és a biosz is álljon meg az egyszikűeknél?
Az egyetlen amit erőltettek, és megy róla a duma, hogy túl sok lexikális tudás az a töri évszámok. Ez az összes probléma?
Általános iskola. Nevében is benne van, hogy az ember a 8 osztály alatt kapjon egy általános műveltséget. Történelemből legyen némi fogalma, hogy honnan csöppent a világba, fizikából, hogy ha leejt valamit akkor miért lefele esik, kémiából, hogy mit ne gyújtson fel, bioszból, hogy a víz alatt nem tud lélegezni. Melyik az a rettenetesen sok felesleges dolog?

pina noir 2018.08.01. 17:49:54

@Gézus2013: Hát, nem is önkéntes, de nem is rabszolgamunka. Egyfajta kötelező munkaszolgálat volt a termőföldi munkák szünetelése idején (A tétlenség a sátán munkaadója..:). Az ellátás elég jó volt, ahogy azt a feltárt nagy számú marhacsont, sörfőzde és pékségek tanúsítják. ( Az üres gyomor az ördög játszótere..:)

Bobby Newmark 2018.08.01. 18:05:52

@teéjesenmindegy: Én a töri évszámok mellé odatenném az irodalmi/kulturális fasszopók életrajzát is. Ha fizikából nem kell Einstein életét az utolsó keféléséig pontosan bevágni (pedig ő aztán volt hatással a világra), akkor egy fiszem-faszom, huszadrangú Magyarország 5%-ra hatással lévő költőé sem lehet olyan gecire fontos az ember általános műveltsége szempontjából. Ha valami ténylegesen felesleges adat, MINDEN elképzelhető szempontból, akkor az ez.

Bobby Newmark 2018.08.01. 18:22:26

@teéjesenmindegy: Őszintén? Alapvetően igen. Pont kurvára mindegy, mikor volt Mohács, mert jelenleg már mindegy, Trianon nagyobb hatással van a mai helyzetre. Az is mindegy, hogy a H2O-t vagy a HCL-t lehet meginni, mert alapvetően nem így találkozik vele a paraszt, hanem úgy, hogy víz meg sósav, és onnan már tudja.
A "meg lehet-e inni" meg amúgy is hülye kérdés, mert minden ilyesmi az tolerancia és dózis kérdése.
Egyébként ez a tolerancia, dózis, mérgező, ártalmas, stb fogalmakat kéne inkább tanítani az embereknek, mert ebből azért igen sok baj van, és borzalmasan hülye hozzá az emberek nagyon nagy része. Nagyjából ebből jön a csodaszerek kultusza, egy rakás táplálkozással kapcsolatos faszbaromság, a pánikolás hogy mi káros meg mi nem, mi mérgező és mi nem... Egy rakás olyan probléma, ami abból fakad, hogy emberek nagy tömegei hülyék ehhez a témához.

Billy Hill 2018.08.01. 18:26:07

@Bobby Newmark: Szerintem a történelemoktatás legnagyobb hibája, hogy túl sok időt tölt az ókorban és a középkorban... Ezeknek az időkeret sokkal kisebb részét kellene kapniuk, a legtöbbet viszont a XIX. és XX. századoknak, mert minden mai folyamat oda vezethető vissza. Ugyanakkor azt is megértem, hogy egy II. VH vagy egy 1956 sokkal nehezebben tanítható objektív módon, például ha a tanár családja az egyiknek vagy másiknak az áldozata volt... (A magyar rendszerváltást pedig végképp kihívás elfogulatlanul oktatni, holott nagy szükség lenne arra is, hogy a diákok megismerjék, melyik mai párt honnan tart hová, mi mindent mondott/tett már.)

pina noir 2018.08.01. 18:46:44

@Bobby Newmark: Talán érthető, hogy egy költő életének történései sokkal inkább befolyásolják műveit, mint egy matematikusét vagy vegyészét..

Gézus2013 2018.08.01. 19:08:37

@Bobby Newmark: Nagyon nem vidám dolog az amikor egy utcai oszlopról a tűzoltókkal karöltve "neked" kell levakarni (szószerint értsd a levakarást) az arra ráégett, rászenesült gyereket, amíg áramszolgáltatónál dolgoztam több esetben volt "szerencsém" ezt megcsinálni. Nem kívánom senkinek. Képzelj egy olyan szénkupacot aminek olyan szaga van mint egy jól odaégetett disznósültnek, de a kezei, lábai, talán még a feje is felismerhető, hogy egy ember (gyerek, felnőtt stb.). Elég rossz az amikor kikell menni a helyszínelőkkel, mint szakértő és megnézni, hogy a nappali közepén áram által agyonütött nagymama halálát mi okozhatta, és ki a felelős. És ezért írtam, hogy ma rengeteg veszély van a lakásban csak pont mint Te is, ezzel nem foglalkozol, mert lesz*-ja mindenki. Iskolában sincs tanítva, sehol. Aztán amikor jön a baj akkor jön a jajjveszékelés. Amikor vakarod le az oszlopról a labdáért felmászott kisgyereket és a rendőrök akkor érnek oda az anyjával és hallod, hogy mit mond. Ne akard kipróbálni. És ez csak egy szeglete. De tanítsunk töriből ókort, meg középkort tanuljon meg a gyerek 1000 db. évszámot, egy műves írók költők életrajzát, fejből. De, hogy mitől nem fog meghallni a lakásában azt véletlenül se.

Bobby Newmark 2018.08.01. 20:06:03

@Billy Hill: Igen, egyébként nagyon kéne a közelmúlt oktatása. Talán akár még úgy is, hogy általános iskola a világtörténelem a mesélős részek felől közelítve, őskortól mondjuk Napóleonnal bezárólag, középiskola meg magyar történelem és újkori világtörténelem. Talán úgy megfelelő lenne a súlyozás időben is, korhoz mért fontossági sorrendben is.

Zenét is, főleg középiskolában, kamaszoknak hasonló elgondolás szerint kellene tanítani, elkezdeni a mai poptól, amit úgyis ismernek, és visszafelé vezetve időben. Akkor nem az lenne, hogy szerencsétlen 13-14éveseknek kellene értelmezniük Bachot pl, meg hasonló zseniális időzítésű dolgok (Odüsszeia).

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2018.08.01. 20:06:25

@Gézus2013: "...tanuljon meg a gyerek 1000 db. évszámot, egy műves írók költők életrajzát, fejből. De, hogy mitől nem fog meghalni..."

Ez mindig egy eltévedt álláspont. Nem lehet a kettőt összehasonlítani, egyébként pedig a kötő életrajzát az iskola tanítsa meg, a veszélyes élethelyzeteket pedig a szülő. Ez mindig is így volt kitalálva, amióta csak az iskolát feltalálták.

És ha a szülő nem tanítja meg, amit kell, akkor már az iskola se tanítsa, amit ő tanítani tud?

Van egy fogalom: a műveltség. Nagy tiszteletben tartja mindenki, bár azért nem egyöntetűen. De ez a bizonyos műveltség nagyobbrészt adatok, életrajzok, művek, idézetek tudását jelenti. Jó esetben ehhez hozzáadódik ezek átgondolt feldolgozásának eredménye is, de sok eset nem "jó". A gyerekkel közös feldolgozást elvégezheti az iskola, megadva a műveltség értelmét, de azt azért lássuk már be, hogy ha nem tanulja meg a gyerek az adatokat, akkor nincs mit értelmeznie akkor, amikor később, felnőttebbként valami kapcsán érdemes volna valami mélyebb kapcsolatot meglátnia vagy felidéznie. A gondolkodás nem fejeződik be az iskolák végeztével.

Az nem lenne jó, ha nem tanulnánk történelmet. Ahogy öregszem, úgy jövök rá egyre jobban, hogy mennyire érdekes és mennyire hasznos. Már amennyire. Az irodalomóráknak pedig csak csekély része telik az életrajzokkal, nem kell mindig ezen lovagolni.

teéjesenmindegy 2018.08.01. 20:08:52

@Bobby Newmark: Marhára kiváncsi lennék, hogy te mégis mit tartasz általános műveltségnek, ha fiszemfaszom költők életrajzait, meg biszembaszom történelmi évszámokat nem. Akkor mi?
Tehát véleményed szerint ki a művelt ember, az mit tud? Egyáltalán a szó jelentésével tisztában vagy?
Egyáltalán minek tanulni bármit is, ugye?
Minek Mohácsról tanulni. De végül is Trianon is kit érdekel, hiszen az is rég volt.
És gondolom a Newmark családban genetikailag kódolva van, hogy a sósav az mi, ezt nem tanultad soha, hogy mondjuk nem iható.
És miattam kipróbálgathatod a sósavtoleranciádat, bármikor megnézem, csak tedd fel a youtube-ra.

Tudod, az ember azért hozza a legegyszerűbb példákat - hogy iható-e a sósav, hogy rávilágítson, hogy mennyire hülyeséget beszél az, aki lexikális tudás ellen okoskodik.
Direkt a legevidensebb marhaságokat írja ilyenkor, erre te elkezded magyarázni, hogy...
Baszod, ne tanuljon senki semmit, ott a gugli meg a wikipédia, aztán ki lehet nézni mindent! Aztán ha nincs áram, akkor a mentős majd megáll, mert fingja nincs, hogy hány százalákos sóóoldatot kell belerakni az infúzióba.

teéjesenmindegy 2018.08.01. 20:11:24

@Gézus2013: meghalni. Egy L. Ha már ennyire a műveltségről meg a képzettségről megy a szájtépés.

Bobby Newmark 2018.08.01. 20:19:08

@pina noir: Az lehet*, és még azt is értem, hogy elmondják, de beseggeltetni a gyerekekkel, aztán számon kérni nettó gyökérség. Ez TÉNYLEG kizárólag adat, annak is a legrosszabb fajtája, véletlenszerűen egymásra szórt, logikailag összefüggéstelen, kaotikus adathalmaz. Egy ember élete ilyet generál, és a FASZNAK kell ezt bárkinek is tudnia?! Elbaszott történelmi celebkultusz, és végképp 100% teljesen felesleges.

És egyébként ott a kontraszt, hogy kortárs művészek esetében pont le van ez szarva magasról (kivéve ha érdekesen botrányos az ember). Roman Polanskiról tudni lehet, hogy volt szexuális erőszak botránya, na, és még mit? Kibaszott elismert rendező, nagy hatással volt kb az egész mai Hollywoodra... és érdekel bárkit is az élete azon túl, hogy most akkor erőszak vagy nem erőszak volt? Nem nagyon.
Hát akkor hol a faszomba érdekelne ez egy halott költő esetében?

*lehet, de szerintem nem. Mindenki a genetikájának és a környezetének az eredménye, akármivel is foglalkozik, és mindenkit pont ugyanannyira befolyásolnak a saját életének a történései.

Bobby Newmark 2018.08.01. 20:25:57

@Gézus2013: Nem vagyok benne biztos, hogy a basic életképesség tanítása az iskola dolga lenne. Hét évesen kerül oda átlagban a gyerek, ha addigra nem tudja, hogy a nagyfeszültség az megbasz, akkor dolgozzon csak a természetes szelekció.
Azt sajnálom, hogy Tajgetoszt takarítania is kell valakinek.

Mert, mit mond a BBQ anyuka egyébként?

Adat magoltatással én sem értek egyet. Ha esetleg adnának technikát mellé, hogy hogyan lehet sok felesleges adatot benyalni korlátozott időtartamra gyorsan, akkor még talán érne is valamit. De az már rá van bízva mindenkire, hogy találja ki magának. Akinek sikerül ez, annak könnyű az iskola.

Untermensch4 2018.08.01. 20:28:23

"Ha tanulásmódszertant is tanítanának, mondjuk középiskolában, akkor sokkal gyorsabban lehetne haladni az anyaggal is, és a gyerek sem lenne ennyire leterhelve, mert nem ülne két oldal lecke felett egész éjjel, mert be akarja magolni."

Nálunk volt tanulásmódszertan. Lehet h a tanár alkalmatlanságát mutatja de kb annyi haszna volt h a légzésgyakorlatok miatt jobban tudtunk cigifüstöt lent tartani... :)

Bobby Newmark 2018.08.01. 20:57:55

@teéjesenmindegy: Ha teljesen őszinték akarunk lenni, akkor NEM, nem vagyok tisztában a műveltség fogalmával. Definiáld már kérlek, meg mondj már egy minimum halmazt, amit birtokolnia kell valakinek, hogy azt mondhassuk rá, hogy művelt!

Továbbá menj a picsába, szándékosan összemosva a szezont a faszommal! Mert tényleg a szájbakúrt sósav aztán PONT ugyanannyira természettudományos és hasznos ismeret, mint hogy mikor született kibaszott Petőfi és hogy hívták a muffot akit tömött.
Én természettudományokat tanítanék többet, főleg az orvostudományról biológián. És tenném ezt a faszom történelmi celebkultusz visszavágásával az irodalomórákról.
Évszámok tekintetében meg ha valaki tudja a sorrendet és esetleg hogy hogyan függnek össze az események, meg az évszázadot belövi, az bőven elég szerintem.

Ha esetleg az álláspontom is érdekel, és nem csak a saját sárkányaidat szeretnéd kergetni, akkor mondom, hogy szerintem az adatok tanultatásának nettó semmi értelme nincs. Mint ahogy a zárt szelvények folyóméter súlyának a táblázatát sem seggelem be, hanem kinyitom a katalógust, ha kell az adat, úgy Petőfi születési dátuma is megtalálható abban az abszurd esetben, ha éppen az kellene valamire.

Egyébként a sósav az többnyire iható, a gyomorsavad is abból van főleg. És bazmeg ez nem lexikális tudás, hanem alap túlélési információ. Egészen biztosan nem általános iskola felsőben, kémiaórán tanították meg, hogy savat nem iszunk. Némi kémiai meg biológiai tudással meg pont azt tudom, amire fel is hívtam a figyelmed, hogy de bizony lehet bazdmeg savat inni, csak mértékkel meg megfelelő hígítással.
Q.e.D.: az igazi tudás lenyomta a lexikálisat. Én meg ezt akartam megmutatni neked a saját savas példádon.

Bobby Newmark 2018.08.01. 21:00:06

@teéjesenmindegy: Ja, mentős meg sóoldat. Ha a mentős bazdmeg a középiskolai emlékeire kell, hogy támaszkodjon a sóoldat koncentrációjának belövésekor, mert az volt az utolsó, hogy erről hallott, és nem kapott semmi képzést mentősként, akkor úgyis ott döglök meg a picsába, az hótziher.

agarik 2018.08.01. 21:02:16

A sok valláskárosultnak mondom:
a Biblia szerint a Föld 6,000 éves.

A hittan célja a szektába szorítani a védekezésképtelen gyereket egy életre.

Semmi köze nem lehet a hittannak az erkölcstanhoz, így a gyerek Alapvető Emberi Jogai sérülnek általa.

Plusz, mivel a vallás nyilvánvalóan nem igaz (azért vallás, és nem tudomány, tehát semmi keresnivalója egy iskolában), ezért definició szerint nem tehet mást, mint hogy lehazugozza a tanárokat a pap. Közvetve vagy közvetlenül, de mindenképpen megteszi, miközben lapos, 6,000 éves Földről, egyszarvúkról, sárkányokról, varázslókról locsog, meg hogy ki kell nyírni a melegeket, meg aki szombaton dolgozik.

Bobby Newmark 2018.08.01. 21:17:30

@Androsz: Miért, egyébként mennyire hasznos, hogy ismered a történelmet? Csak halványan troll a kérdés, de közben komolyan érdekel! Mire használod?

Lehet, hogy az órák csekély része telik életrajzokkal, de azért, mert "Ott a könyvben az életrajz, azt tanuljátok majd meg dolgozatra. Az egyik korai műve pedig a...". Én kétféle dolgozatot írtam anno irodalom órán, az egyik az életrajz volt, a másik meg úgynevezett műelemzés, amikor le kellett írni egy adott mű kapcsán, hogy a tanárnő mit gondolt, hogy mire gondolt a költő. Szerintem ezek egyike sem hasznos tudásanyag, legalábbis számonkérés szintjén nem az. Ez tényleg csak felesleges teher.

Végülis az vele a baj, hogy használhatatlan adatot verünk nagy energiával az emberek fejébe. Rengeteg energiát leköt, és mi lesz az eredménye? Megkérdezel egy középiskolában irodalomból ötösre és egy kettesre érettségizett 30 évest, hogy mikor született Babits Mihály, szerinted fogja tudni bármelyikük? 1000 emberből mennyi? Mindenki műveletlen bunkó, kivéve azt a pár tízezer diákot, aki éppen róla tanul, meg néhány száz irodalmárt, akinek ez a munkája?
Vagy esetleg tényleg nem az adatok beseggeléséről szól a műveltség?

Szerintem egyébként ha az ilyen műveltség-kategóriás tárgyakban elhagynák a faszba a teljesítménykényszert meg az osztályzást, sokkal hatékonyabb lenne az oktatás egésze. Lenne néhány ilyen pihentető óra, irodalom, ének-zene, rajz-művészettörténet, ahová csak így be kéne ülni meg kussban kéne lenni. Aztán akit érdekel, az figyel és művelt lesz a végén, aki leszarja, abba meg úgysem tudsz kultúrát verni.
Kivenne egy csomó stresszt az egész rendszerből, ha nem akarnánk kényszeresen olyan dolgokat számon kérni és értékelni, ami végeredményében teljesen tökfelesleges adat.

Bobby Newmark 2018.08.01. 21:20:32

@agarik: A Biblia *egyik értelmezése* szerint a Föld(...)

Kevés szektája a kereszténységnek értelmezi a Bibliát szó szerint. A nagyok jellemzően nem. USAban a protestáns vonal megy nagyot, az meg nem központosított, minden pap úgy osztja le, ahogy neki jól esik. Van is elfajzás bőven.

teéjesenmindegy 2018.08.01. 21:36:42

@Bobby Newmark: Mi az, hogy minimumhalmaz, bazmeg? Mondjuk azt hívjuk műveltnek, aki tudja, hogy mikor született Petőfi, és kit kúrogatott.
Ez a kultúránk része, mert a születése meg a kúrogatása mellett még verseket is írkált.
Általános múveltségnek hívjuk azt, amikor a valaki az élet minden területén tájékozott legalább alapfokon. Tehát konkrétan mondjuk tud néhány verset, meg tudja különböztetni egymástól a kacsát meg a vizilovat, tudja, hogy a levegőben milyen anyagok vannak, stb. Pont amit az általánosban megtanulsz.
Azért általános.
Nincs abban semmi baj, ha nem tusz ezekről, lehetsz te jó szakember, csak egy büdös bunkó vagy.

Történelmi celebkultusz? Pff. Egy röhej vagy. Orvostudományt akarsz tanítani a hetedikeseknek? AZ biztos hasznos, hiszen majd meggyógyítják egymást.
Próbáld meg felfogni bazmeg, hogy azért vannak orvosok, hogy azt tudják. Azért vannak lakatosok, hogy azt tudják. Az általános műveltség meg arra van, hogy az orvos tudja, hogy a fát nem lehet hegeszteni, a lakatos meg képben legyen, hogy az agya a fejében van és nem a seggében, mint neked.

"zerintem az adatok tanultatásának nettó semmi értelme nincs. Mint ahogy a zárt szelvények folyóméter súlyának a táblázatát sem seggelem be, hanem kinyitom a katalógust, ha kell az adat, úgy Petőfi születési dátuma is megtalálható abban az abszurd esetben, ha éppen az kellene valamire."
Megint mondom, műveltség. Mert ugye minek kell a születési dátuma? Rendben. Petőfi azért kell, vagy ő is menjen? Ha már ment, akkor más maradjon, vagy az irodalom mint olyan tűnjön el a francba?

Az alap túlélési információidat te mesélj, honnan szerezted? Veled született, bazmeg? Nem a kémiaórán akkor hol? Anyád csecséből szoptad, hogy savat inni kell vagy enni?
De persze, te nagy király vagy, nyilván semmi hasznosat nem mondtak neked a kémiaórán. Atomokról, hogy egyáltalán a körülötted lévő világ miből áll azt hol tanultad? Vagy az is veled született?

"Ha a mentős bazdmeg a középiskolai emlékeire kell, hogy támaszkodjon a sóoldat koncentrációjának belövésekor, mert az volt az utolsó, hogy erről hallott, és nem kapott semmi képzést mentősként, akkor úgyis ott döglök meg a picsába, az hótziher."
Ritka sötét egy idióta vagy. Ez már a szánalmas próbálkozás arra, hogy félremagyarázz dolgokat. Nem te jöttél valami zártszelvények súlyával? Mert nem kell a lexikális tudás, ott a net. Akkor a mentős miért ne szarhatná le, neki is ott a net. Ha meg áramszünet van, akkor megdöglesz.

Bobby Newmark 2018.08.01. 23:37:59

@teéjesenmindegy: Annyira köze nincs a "válaszodnak" ahhoz, amit én írtam, hogy úgy látom nincs értelme ennek a "beszélgetésnek". Szerintem, ha eddig ilyen jól ment, továbbra is el fogsz tudni képzelni dolgokat amikkel vitatkozhatsz, nem szükséges írnom a véleményem, amit aztán figyelmen kívül hagyva vitatkozz valami saját magad által elképzelt hülyeséggel.

Ja, és a kurva anyádat baszd meg a ravatalon.

teéjesenmindegy 2018.08.02. 11:19:02

@Bobby Newmark: Na mi van paraszt? Ennyi sikerült? :D:D
Milyen érzés műveletlen bunkónak lenni?

Untermensch4 2018.08.02. 11:38:15

@teéjesenmindegy: A mentős vs zártszelvények esetében különbség az idő. Embert foltozni (főleg a mentősnek) határidős. A zártszelvények várhatnak, attól nem hal meg senki (ha lélegeztetőgép vázának kell a zártszelvény akkor pedig kéretik megfelelő gyártási ütemtervet alkalmazni). Hetedikeseknek az az elsősegély-szint lenne célszerű amire úgyis szükségük lehet, feltéve ha közlekednek úton.
Sósav kapcsán ugyan nézz már szét hány ember hisz az emberi szervezet "savasítása/lúgosítása" -kóklerségben? Mind jártak iskolába sztem, egy részükk nem is állt meg a 8 általánosnál. A sok műveltségnek a fejükbe kalapálása közepette nem tanultak meg gondolkodni...
"Történelmi celebkultusz?" Jóceleb/rosszceleb: Kossuth és Görgey

Untermensch4 2018.08.02. 11:41:07

@Bobby Newmark: Akármennyire szó szerint értelmezik, az alap fordítási probléma nem oldódik meg, csak szaporodik. Amikor a szavak jelentését elkezdik kreatívan hajlítani h a könyvbeli ellentmondásokat feloldják akkor pedig jő a teljes kommunikációs homály.

Jossarian 2018.08.02. 15:44:12

@Firestarter.18: Na, kellett neked cimlaposnak lenned! :D Amugy jo a poszt, pacsi :)